«میراث سینمایی نجیب محفوظ» به قلم قاسم مزرعه‌فرد کتاب شد

کتاب «میراث سینمایی نجیب محفوظ» نوشته قاسم مزرعه‌فرد چاپ و منتشر شد.

این اثر علاوه بر بررسی مختصر تمامی آثار نجیب محفوظ در فصل‌های دیگر ضمن پرداختن به پدیده اقتباس سینمایی از ادبیات در ایران و جهان تمامی فیلم‌های سینمایی عربی و نیز ایرانی و حتی غربی را که با الهام و اقتباس از داستان‌های کوتاه و بلند این نویسنده مصری تهیه و اکران شده‌اند را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، نجیب محفوظ که تنها نویسنده عرب برنده جایزه نوبل ادبیات است پیش از آن که داستان‌هایش به سینما راه یابند ابتدا سناریوها و فیلم‌نامه‌هایش مورد استفاده کارگردانان مطرح مصر قرار گرفته و بلکه در صدر بهترین‌های تاریخ سینمای مصر هم قرار گرفتند؛ موضوعی که چه بسا برای بسیاری تازگی داشته باشد، چراکه آنچه مشهور همگان است بُعد ادبی این نویسنده است و شاید کمتر کسی از فیلمنامه‌نویسی‌های موفق وی اطلاع داشته باشد.

این کتاب در کنار پرداختن به تمامی موارد فوق در فصل پایانی سریال‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی اقتباسی و برداشتی از آثار محفوظ را نیز تحلیل و بررسی کرده است.

کتاب «میراث سینمایی نجیب محفوظ» در شمارگان ۵۰۰ نسخه، تعداد صفحات ۲۳۸ صفحه و با قیمت ۲۹۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

«نجیب محفوظ» یازدهم دسامبر ۱۹۱۱ در قاهره به دنیا آمد و بیش از ۵۰ رمان‌، پنج نمایشنامه‌، ۳۵۰ داستان کوتاه و ده‌ها فیلم‌نامه نوشت. او ۳۰ اوت ۲۰۰۶ در بیمارستان قاهره درگذشت‌. جایزه‌ نوبل ادبیات سال ۱۹۸۸ به نجیب محفوظ تعلق گرفته است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403080201138
  • خبرنگار :