حواشی حقوقی یک مصوبه آموزشی

با سازمان سنجش و کارشناس آنها صحبت کردم، به من گفتند تحصیلات تکمیلی چه ربطی به محرومیت دارد، به درس خود ادامه دهید و درگیر حواشی نباشید. وقتی ما این سخن کارشناس را به مسئولان سازمان سنجش منتقل کردیم آنها گفتند که شما نباید به حرف کارشناس گوش دهید. پس ما به حرف چه کسی عمل کنیم؟ نه حرف کارشناس و نه دفترچه مورد تأیید نیست؟! در نهایت روز۲۰ شهریور نامه زدند که ما محروم هستیم. ما قبل ازاین مصوبه انتخاب رشته کردیم و عطف به ماسبق در این مورد چطور ممکن است؟

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در گزارشی با این عنوان نوشت: داوطلبان ارشد و دکترا در تماس‌های مکرر با «ایران» خواستار حذف محرومیت شرکت در کنکور ۱۴۰۴ شدند. یکی از داوطلبان در استان همدان در گفت‌وگو با «ایران» بیان کرد: در دفترچه انتخاب رشته ارشد اصلاً این موضوع قید نشد. از طرفی سازمان سنجش هم در واکنش به اعتراضات ما گفته است «ما نگفته‌ایم که شما محروم هستید یا نیستید.» پس ما باید از کجا اطلاع داشته باشیم؟ مگر نباید ملاک دفترچه باشد؟
این داوطلب ادامه داد: حتی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور هم اطلاع‌رسانی صورت نگرفت. با این حال ما در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردیم ولی باز هم سازمان سنجش اطلاع‌رسانی نکرد. سپس در ششم شهریورماه نتیجه انتخاب رشته ما آمد. اما در تاریخ ۲۰ شهریور در دفترچه کارشناسی درباره محرومیت از تحصیل توضیحاتی قید شد. در حالی که این موضوع مربوط به ارشد می‌شود نه کارشناسی.در این دفترچه قید نشده که داوطلبان ارشد محروم هستند و یک مطلب کلی نوشته شده است.
وی افزود: با سازمان سنجش و کارشناس آنها صحبت کردم، به من گفتند تحصیلات تکمیلی چه ربطی به محرومیت دارد، به درس خود ادامه دهید و درگیر حواشی نباشید. وقتی ما این سخن کارشناس را به مسئولان سازمان سنجش منتقل کردیم آنها گفتند که شما نباید به حرف کارشناس گوش دهید. پس ما به حرف چه کسی عمل کنیم؟ نه حرف کارشناس و نه دفترچه مورد تأیید نیست؟! در نهایت روز۲۰ شهریور نامه زدند که ما محروم هستیم. ما قبل ازاین مصوبه انتخاب رشته کردیم و عطف به ماسبق در این مورد چطور ممکن است؟
مادر یکی دیگر از داوطلبان در این‌باره به «ایران» گفت: پسر من سربازاست و می‌خواهد مجدد در کنکور ۱۴۰۴ شرکت کند اما اگر محروم شود این امکان دیگر برای او وجود ندارد. موضوع این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته این قانون از سال ۱۴۰۴ به بعد قابل اجراست نه امسال. ولی اینها عطف به ماسبق کردند. چطور این قانون را یک سال به عقب برده‌اند. فرزند من اگر می‌دانست که محروم می‌شود، در مصاحبه شرکت نمی‌کرد.
یکی دیگر از داوطلبان از استان زنجان در گفت‌وگو با «ایران» بیان کرد: ما 10 روز است که اعتراض داریم، به هرجا که می‌توانستیم اعتراضمان را اعلام کردیم تا محرومیت از شرکت در کنکور برداشته شود. تمام خواسته ما این است که بتوانیم به تحصیل خود ادامه دهیم و سال بعد در کنکور شرکت کنیم.
یک داوطلب دیگر که از طریق آزمون وزارت بهداشت در آزمون ارشد شرکت کرده است در این‌باره توضیح داد: وزارت بهداشت به ما اعلام کرد به دلیل اینکه از قبل در این‌باره اطلاع‌رسانی نشده بود ما می‌توانیم در کنکور ۱۴۰۴ شرکت کنیم و ما به این موضوع امید داشتیم تا اینکه سازمان سنجش اعلام کرد اگر امسال ثبت‌نام نکنیم از شرکت در کنکور سال آینده محروم هستیم.

سردرگمی با درج در دفترچه کارشناسی!

یک کارشناس در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با «ایران» در واکنش به مشکلات ایجاد شده برای داوطلبان و مصوبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ عنوان کرد: موضوعی که داوطلبان مطرح کرده‌اند مربوط به مصوبه ۲۰/۶/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این مصوبه آمده که «از سال ۱۴۰۴ به بعد، پذیرفته‌شدگان تمام دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دام‌پزشکی، اعم از رایگان و غیررایگان و پذیرفته‌شدگان تمام دوره‌های آموزش رایگان (شامل دوره‌های روزانه، محروم، فرهنگیان، بورسیه) در تمامی آزمون‌ها (از جمله آزمون دستیاری تخصصی و فوق تخصصی) و رشته‌محل‌ها، که پذیرش آنها با آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال قبل صورت گرفته، چه در دانشگاه یا مؤسسه قبولی ثبت‌نام کرده و چه ثبت‌نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در همان آزمونی که در آن پذیرفته شده‌اند را در سال بعد ندارند.
تمامی پذیرفته‌شدگان مشمول دوره‌های مذکور سنوات قبل در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون حداقل دو سال بعد از سال قبولی، باید قبل از شروع زمان ثبت‌نام آن آزمون، از دانشگاه یا مؤسسه قبولی، انصراف قطعی دهند. »
وی اضافه کرد: لازم است در توضیح این مسأله به کنکور سراسری ۱۴۰۲ اشاره کنم. مسأله اصلی درباره داوطلبان آزمون سراسری بود که با توجه به اعتبار دوساله نتیجه کنکور، یعنی کسانی که سال ۱۴۰۲ آزمون داده بودند می‌توانستند با نمره آزمون ۱۴۰۲ در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه ثبت‌نام کنند. در همین راستا پیشنهاد مصوبه ۲۰ شهریورهم توسط سازمان سنجش به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد زیرا سازمان سنجش بنا داشت مسأله کنکور داوطلبان کارشناسی را حل کند ولی امسال اطلاع‌رسانی نشده بود و اکنون مصوبه بیستم شهریور شامل همه مقاطع می‌شود.
وی ادامه داد: کسانی که این مصوبه را تصویب کرده‌اند، منظورشان این بود که سال ۱۴۰۴ هم شامل این موضوع می‌شود، اما ممکن است یک نفر بگوید که متن مصوبه، داوطلبان ۱۴۰۴ را شامل نمی‌شود که این یک بررسی حقوقی نیاز دارد. اما آنها که مصوبه را وضع کردند معتقدند که داوطلبان ۱۴۰۴ مشمول مصوبه هستند. البته قبول داریم که باید قبل از اینکه انتخاب رشته صورت بگیرد، اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت. نکته قابل تأمل هم این است که برخی از کارشناسان سنجش به داوطلبان گفته بودند آنها محروم نمی‌شوند. این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: بحث لغو محرومیت به سازمان سنجش و ریاست جمهوری مربوط می‌شود، گرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته گذشته به این موضوع ورود کرد ولی در نهایت درباره مصوبه بیستم شهریوربه نتیجه جدیدی نرسید.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403080201117
  • خبرنگار :