مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

محوطه باستانی «سرماج» آزادسازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای آزادسازی محوطه باستانی سرماج خبر داد.

داریوش فرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت بسیار بالای محوطه باستانی سرماج شهرستان هرسین، اظهار کرد: این محوطه باستانی در روستایی به همین نام در هفت کیلومتری جنوب شرقی بیستون و در محدوده دشت چمچال واقع شده، اما در دهه‌های گذشته ساخت و سازهای زیادی روی آن صورت گرفته است. 

وی افزود: با توجه به اهمیتی که این محوطه باستانی برای استان دارد، برنامه‌ریزی‌هایی برای آزادسازی و تملک واحدهایی که روی آن ساخته شده در دستور کار قرار گرفته و به این منظور برنامه‌ای نیز تدوین شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان به اعتبارات بالایی که برای آزادسازی و کاوش در این محوطه نیاز است اشاره کرد و گفت: به این منظور باید منتظر سفر وزیر میراث فرهنگی به استان باشیم تا موافقت وزیر را برای آزادسازی و جذب اعتبارات آن بگیریم. 

وی با بیان اینکه به دلیل گستردگی کار در این محوطه، به اعتبارات ملی و استانی نیاز است، گفت: طبق برنامه‌ای که تدوین شده، آزادسازی سرماج و اجرای کاوش‌های باستان شناسی در آن طی یک دوره چند ساله باید انجام شود. 

وی یادآورشد: در صورت شروع کار آزادسازی محوطه و اجرای کاوش‌های باستان شناسی در آن، این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه مهم را دارد. 

محوطه باستانی سرماج، یک بنای تاریخی  مهم است که در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. 

برخی از باستان شناسان بر این باورند که این بنا مربوط به  دوره خسرو دوم از پادشاهان اواخر دوره ساسانی یعنی حدود 2500 سال قبل است. عده‌ای دیگر نیز معتقدند که این محوطه همان «دکان» معروف است که پادشاهان جهان از چین و ترک و روم و هند در آنجا در پیشگاه خسرو پرویز گردهم می‌آمدند. 

برخی از مورخان دوره اسلامی نیز اعتقاد دارند که این بنا محل حکومت حسنویان بوده که در قرون چهارم و پنجم هجری بر بخش‌هایی از منطقه زاگرس کنونی حکومت می‌کردند. 

 کشف یک سنگ نوشته به خط کوفی شجری عده‌ای از پژوهشگران را نیز به این نتیجه رسانده که این منطقه محل استقرار فرمانروایان حسنویه و محل دفن یکی از آنها بوده است. 

اینکه این محوطه باستانی متعلق به کدام دوره است و دقیقا کاربرد آن چه بوده، نیازمند آزادسازی و انجام کاوش‌های باستان شناسی روی آن است. 

امروزه بقایای این محوطه باستانی در زیر روستایی به همین نام قرار گرفته است. 

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080201110
  • خبرنگار : 50184