تغذیه مناسب موجب جلوگیری از برخی علل ناباوری است

یک متخصص تغذیه از خراسان جنوبی با اشاره به همه‌گیری مشکل ناباروری در جامعه امروز گفت: با کنترل تغذیه و کاهش مصرف مواد غذایی چرب و دارای چربی ترانس، موجب بهبود و درمان مشکل ناباوری می‌شود.

سوری صغرا راغبی، در گفت‌‍وگو با خبرنگار ایسنا از خراسان جنوبی با اشاره به علل ناباروری در جامعه امروز، گفت: بررسی و تحقیقات نشان داده است که اضطراب مزمن و مشکلاتی نظیر سندرم پلی‌کیستیک تخمدان یکی از معمول‌ترین اختلالات خود درون‌ریز در زنان بوده که شایع‌ترین علت ایجاد ناباروری ناشی از عدم تخمک‌گذاری و مشکل آندومتریوز است. 

این متخصص تغذیه با بیان اینکه از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذار در بحث جلوگیری از ناباوری، بیان کرد: بحث تغذیه به خصوص در سندرم پلی کستیک تخمدان بسیار حائز اهمیت بوده که تغییر و اصلاح در سبک زندگی در این افراد و ارائه رژیم غذایی صحیح، نقش کمک درمانی خواهد داشت. 

راغبی افزود: با توجه به اهمیت یک رژیم متعادل همراه با تامین و تنوع نیازهای تغذیه‌ای بانوان قبل از بارداری و دریافت کالری به میزان مناسب که فرد دچار چاقی و اضافه وزن نشود و اگر در صورت چاقی و اضافه وزن، با کاهش وزن مناسب و تغذیه سالم قدرت باروری خود را به سبب این موارد افزایش دهد.

وی ادامه داد: بررسی و تحقیقات بیانگر این موضوع است که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، ماهی و مصرف چربی‌های غیر اشباع مثل روغن زیتون، روغن کانولا و همچنین مصرف میوه‌جات رنگی مانند توت‌فرنگی، گیلاس، سیب به عنوان منابع تامین ویتامین‌ها و مواد ریزمغذی است.

وی تصریح کرد: اثرات مثبت بر بارداری و مصرف مکمل‌های اسیدفولیک، ۳ ماه قبل از بارداری در پیشگیری از  اختلالات در سیستم عصبی جنین بسیار مهم بوده و حذف چربی‌های ترانس که در روغن جامد نباتی است و نیز مصرف پروتئین‌های حیوانی مانند حذف گوشت‌های قرمز پر چرب، می‌تواند اختلال در تخمک‌گذاری را از بین ببرد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: فرد نسبت به مصرف کربوهیدرات‌ها و مواد قندی ساده مانند قند، شکر، نبات و انواع شیرینی‌ها باید حساس‌تر جهت استفاده کم‌تر باشد و همچنین از مصرف مواد غذایی پرچرب و قندی خودداری و مصرف مایعات فراوان را در برنامه روزانه خود داشته باشد. 

راغبی با اشاره به تعیین جنسیت با تغذیه مناسب، گفت: تمام زنان در مصرف سبزیجاتی مانند گوجه‌ترش،هویج، لبو، کلم‌قرمز، بروکلی و انواع سبزیجات دیگر جدیت بیش‌تری به خرج داده، زیرا با تغذیه مناسب تعیین جنسیت بین ۷۰ تا ۷۵ درصد امکان‌پذیر خواهد بود.

وی بیان کرد: دوزهای بالای استروئیدها مانند پردنیزون و کورتیزون فساد اسپرم، برخی مردان را کاهش داده و نیز دارویی به نام متیل دوپا که در تنظیم فشارخون تجویز می‌شود روی سطح پرولاکتین اثر افزایشی داشته که در تخمک‌گذاری تداخل ایجاد می‌کند، همچنین داروهای سیستم اعصاب مرکزی مانند داروهای خواب‌آور و یا ضد تشنج هم در مراحل تخمک‌گذاری اختلال اختلال به وجود می‌آورد .

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403080201098
  • خبرنگار :