مشاور رییس جهاد دانشگاهی عنوان کرد

آمادگی جهاددانشگاهی برای ارائه اطلس فناوری‌های این نهاد به صنعتگران استان مرکزی

مشاور رییس جهاد دانشگاهی در امور تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان از آمادگی این نهاد برای عرضه اطلس فناوری‌های جهاددانشگاهی به سرمایه‌گذاران و صنعتگران استان مرکزی خبر داد.

مسعود ابراهیمی روز گذشته، اول آبان در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی از تهیه و تدوین اطلس فناوری متشکل از مجموعه فناوری‌های ایجاد و تبدیل شده به محصول توسط جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: در این اطلس ۶۰۰ الی ۷۰۰ فناوری در این اطلس تدوین شده که در مراحل مختلفی از توسعه یافتگی محصول بوده و آماده سرمایه پذیری هستند و برآورد اولیه حاکی از ۱۰ الی ۱۵ همت قابلیت جذب سرمایه برای این میزان دانش فنی تدوین شده است.

وی از آمادگی عرضه اطلس فناوری تهیه شده به سرمایه‌گذاران و صنعتگران استان مرکزی خبر داد و گفت: آمادگی ایجاد سریع یک شرکت مشترک در موضوعات مورد علاقه سرمایه گذاران نیز وجود دارد به گونه‌ای که سرمایه گذار با آورده مناسب سرمایه‌ای، زمین یا فضای فیزیکی نظیر سوله و تجهیزات و آورده جهاد دانشگاهی نیز دانش فنی و فناوری تولید محصول است.

وی گفت: با این نگاه در طول ۱.۵ سال گذشته توانسته ایم به میزان تقریبا ۶ همت با بخش خصوصی در پروژه‌های نفتی، بیمارستانی، حوزه پزشکی، شیلات، گیاهان دارویی، معدنی و ... عقد قرارداد انجام دهیم تا در پروژه های ما سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر ۱۷۰ گروه پژوهشی در جهاد دانشگاهی فعالیت دارند و تا آخر امسال میزان سرمایه گذاری مشترک از ۱۰ همت عبور خواهد کرد.

مشاور رییس جهاد دانشگاهی در امور تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان در خصوص فعالیت مراکز رشد و پارک‌ها نیز گفت: جهاد دانشگاهی دارای سه پارک علم و فناوری است که پارک های البرز و کرمانشاه به عنوان پارک‌های استانی فعال هستند و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز در حوزه‌های نرم و صایع خلاق نظیر IT، برنامه نویسی، تجارت الکترونیک، انیمیشن، صنایع دستی و گردشگری فعال است. جهاد دانشگاهی همچنین دارای ۷۰ مرکز رشد و نوآوری در سطح کشور است که بیش از هزار و ۵۰۰ شرکت فناور در این مراکز فعالیت می کنند. در این عرصه نیز آمادگی داریم محصولات را به اشتراک بگذاریم و هر جا که محصولات تولیدی این شرکت ها در امتداد زنجیره های موجود در استان باشد امکان همکاری وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت تخصصی جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال خانگی و مشاغل خرد گفت: این نهاد آمادگی دارد که در حوزه ایجاد شغل تضمینی و جهت دهی به منابع اشتغالزایی که معمولا پرتی قابل توجهی دارند کمک کنیم این منابع با ارائه آموزش های لازم به ایجاد مشاغل خرد و خانگی بینجامد. این ظرفیت وجود دارد که جهاد دانشگاهی توانمندی و تجربیات کشور را به استان انتقال دهد و واحد استان مرکزی درگاهی برای ارائه تمامی خدمات جهاد دانشگاهی به استان است.

ابراهیمی گفت: ۲۵ هزار شغل شناسنامه‌دار از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱ تحت آموزش‌های جهاد دانشگاهی قرار گرفتند و در استان مرکزی نیز امکان ارائه خدمات وجود دارد.  

وی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت از جمله ساخت مته های حفاری نفتی و یو پی اس های صنعتی و غبارگیرهای صنعتی که به نظر می رسد از نیازهای استان مرکزی است و جهاد دانشگاهی چندین نوع از این غبارگیرها را تولید می کند و به صنایع بزرگی مثل ذوب آهن اصفهان ارائه شده و در حال استفاده است و صنایع سنگین استان می توانند این محصولات را تهیه و استفاده کنند.

ابراهیمی در ادامه گفت: مجوز تاسیس شرکت فراوری باطله های معدنی در گذشته در استان مرکزی، اخذ شده و مقرر بود در محلات با محوریت فراوری باطله های سنگ فعالیت کند و با توجه به اینکه این باطله ها اثرات نامناسب زیست محیطی در قالب آلودگی هوا دارد. این شرکت ثبت شده و آمادگی وجود دارد که به محض تحویل گرفتن سایت باطله های معدنی تجهیزات را فراهم کنند و اشلی که برای این کار در نظر گرفته شده در مقیاس باطله های موجود در استان یک اشل پایلوت محسوب می شود . راه اندازی این شرکت علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی، با ایجاد ارزش افزوده از محل تولیدات خود به اقتصاد جهاد دانشگاهی و استان کمک خواهد کرد.

او همچنین به برخورداری جهاد دانشگاهی از بزرگترین پژوهشکده گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: در این پژوهشکده ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشت، آموزش، فرآوری و عرضه داروهای گیاهی وجود دارد و هم اکنون ۱۷ قلم داروهای گیاهی در این مجموعه تولید شده که اخیر چهار قلم آن تجاری سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.

وی در خصوص احیای واحدهای صنعتی راکد یا نیمه راکد با تاکید برR&D  گفت: پروپوزالی به وزیر کشور ارائه دادیم که بر اساس آن احیای واحدهای صنعتی را مبتنی بر ایجاد R&D انجام شود و شرط اعطای تسهیلات، تعهد مدیران صنایع درخصوص ایجاد واحد R&D شود که مربیانی از جهاد دانشگاهی می توانند راه اندازی این واحدها را به صنایع آموزش دهند و شرکت در مسیر احیا با استفاده از واحد تحقیق و توسعه، در بازار مزیت رقابتی خود را حفظ کند. برای استان مرکزی نیز ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی پیشنهاد شد و این آمادگی وجود دارد که در سطح استان برای واحدهای متوسط و متوسط به پایین عملیاتی شود.

انصاری معاون راهبری پار ک ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌ سازی فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان جهاددانشگاهی نیز گفت: استان مرکزی ۱.۵ درصد جمعیت کشور را داراست اما تعداد شرکت های دانش بنیان آن ۱.۸ درصد تعداد شرکت های دانش بنیان کشور است که نشان می دهد ظرفیت نخبگی استان از میانگین جمعیتی آن بالاتر است. این ویژگی ها در بیشتر استان های کشور وجود ندارد و این ویژگی برای استان مرکزی یک مزیت است.

وی افزود: باید این ظرفیت و ظرفیت های دیگر استان با ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری جهاد دانشگاهی همراه کرد تا بتوان در مسیر توسعه از این همکاری ها استفاده کرد..

به گزارش ایسنا، معاون اقتصادی استانداری مرکزی نیز با اشاره به اینکه استان مرکزی مهد پرورش مفاخر و مشاهیر ایران است، اظهار کرد: افزون بر سه هزار واحد صنعتی و تولیدی با تولید افزون بر هفت هزار و ۹۰۰ نوع محصول در استان مرکزی فعالیت دارند و می توان گفت تمامی زنجیره های ارزش در کشور در استان مرکزی تقاطع دارند.

حسن میرزاخانی با اشاره به اقداماتی که در دولت سیزدهم در حمایت از صنایع و مانع زدایی از تولید انجام شده است گفت: در سایه سیاست‌های حمایتی صورت گرفته، مانع زدایی از تولید برای صنایع مختلف همچون کارخانجات بزرگی همچون هپکو که در گذشته گرفتار مشکلات بسیاری بودند صورت گرفت و امروز شاهد انعقاد قراردادهای صادراتی توسط این واحدها هستیم.

وی با تاکید بر تجاری سازی حوزه تولید در استان گفت: در صنایع استان نظیر کارخانه آذراب این ظرفیت وجود دارد که در حوزه تجاری سازی تولید فعال شوند. دولت نیز از این اقدام حمایت خواهد کرد و صنایع استان ظرفیت لازم را در این خصوص دارند.

میرزاخانی گفت: هم اکنون نرخ بیکاری استان مرکزی با ۴.۳ درصد پایین ترین نرخ بیکاری کشور است و همچنان روند نرخ بیکاری کاهشی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403080201070
  • خبرنگار : 50212