دانشجویان آمار چه مطالباتی دارند؟

آگاهی بخشی به جامعه در مورد کاربردهای آمار در کسب و کار، ارتقای وضعیت شغلی، اصلاح واحدهای درسی، اصلاح آزمون‌های استخدامی، ارتباط‌گیری دانشگاه با صنایع و کسب و کارها در حوزه آمار، ارتباط‌گیری با سایر رشته‌ها، و آموزش به‌روز نرم‌افزارها از جمله مطالبات دانشجویان رشته آمار است.

به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی به سراغ انجمن علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان رفتیم و به نمایندگی از دانشجویان این رشته با تعدادی از دانشجویان دغدغه‌مند رشته آمار به گفت‌وگو نشستیم. متن پیش‌رو حاصل گفت‌وگوی ایسنا با این دانشجویان است.

مجتبی آقائی، دانشجوی رشته آمار دانشگاه اصفهان به ایسنا گفت: رشته آمار در ایران، جایگاه واقعی خود را کسب نکرده، این در حالی است که این رشته در کشورهای غربی جزء رشته‌های پر متقاضی است. در ایران بدترین رتبه‌های هر کنکور، در رشته آمار پذیرفته می‌شوند، رشته آمار، بخش مهمی را در حکمرانی صحیح، به خود اختصاص می‌دهد و عدم پرداختن به آن کشور را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌ها و دقت محاسبات به مدیران در مدیریت و شناخت آینده کمک می‌کند.

او ادامه داد: قبلا بیشتر دروسی که در گروه آمار ارائه می‌شد، تئوری و ریاضی بود، در حالی که بازار کار از ما ریاضیات نمی‌خواهد، بلکه آمار دقیق از ما می‌خواهد. دانشگاه از سال ۱۴۰۱ از حجم دروس تئوری کاسته و به حجم دروس عملی افزوده است. این اصلاحات منجر به پرورش بهتر دانشجویان و تغییر نگرش نسبت به رشتهٔ آمار خواهد شد.

این دانشجوی کارشناسی رشته آمار با اشاره به اینکه خوشبختانه اکثر هیئت علمی ۱۴ نفره گروه آمار دانشگاه اصفهان، در ارائه آموزش کارکشته و سال‌هاست که مشغول تدریس‌ هستند، اظهار کرد: اما با این حال، دانشگاه در رشته آمار، ارتباط‌گیری با صنعت و سازمان‌ها و ارگان‌ها و جامعه نداشته است. رشته آمار در ایران شناخته شده نیست و حوزه کاری آن برای مردم مبهم است و به همین دلیل دانشجویان رشته آمار برای معرفی خود به صنایع و مردم و استارت‌آپ‌ها با سختی بیشتری از دانشجویان رشته‌های فنی و غیره مواجه هستند.

آقائی، فضای شغلی در رشته آمار را هم خیلی خوب و هم خیلی بد دانست و اظهار کرد: این تناقض به این دلیل است که عده‌ای که موفق به کسب شغل می‌شوند و درآمدهای خیلی خوبی دارند، اما برای اغلب دانش‌آموختگان این رشته، شغل و امکان استخدام وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه حدود یک سال پیش رشته آمار از دفترچه‌های آزمون‌های استخدامی حذف شده، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که رشته آمار در بانکداری‌ها، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری‌ها، مدیریت‌شهری و مدیریت‌های کلان کشوری بسیار حائز اهمیت است. در نهایت با تلاش و اعتراض انجمن آمار ایران، بانکداری‌ها سهمیه کوچکی در آزمون‌های استخدامی برای دانش‌آموختگان رشتهٔ آمار قائل شدند.

این دانشجوی جوان، تأکید کرد: رشته آمار به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند، زیرا به نوعی یک رشته میان رشته‌ای است و لازم است که با رشته ریاضیات یا رشته اقتصاد ترکیب شود تا نتیجه داشته باشد. متاسفانه در ایران تیم‌های میان رشته‌ای این چنینی کمتر یافت می‌شود.

کاربرد آمار در کسب‌وکارها

آقائی با اشاره به استارت‌آپ‌هایی که از کارشناسان آمار بهره گرفته و موفق شدند، گفت: یکی از استارت‌آپ‌هایی که در این زمینه موفق بوده، اسنپ است که با جمع آوری داده‌ها، قیمت هر مقدار مسیر را مشخص کرد. این اتفاق یک فعالیت آماری بود که به کمک مهندسین کامپیوتر محقق شد. همچنین دیجی‌کالا با فعالیت آماری و ذخیره اطلاعات مشتریان، کالاهایی که نیاز دارند را به آنان توصیه می‌کند، به این صورت که اگر مشتری، یک کالا را جست‌وجو کرد، دیجی‌کالا، کالاهای دیگری را که سایر مشتریان همراه با کالای مدنظر مشتری جدید خریده بودند را به مشتری جدید نیز نشان می‌دهد. شرکت‌هایی چون افق کورش نیز محصولاتی که همراه با هم خریداری می‌شوند را با داده‌های آماری به دست آورده و آنها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا مشتری به خرید ترغیب شود.

او مهم‌ترین معضل دانشجویان رشتهٔ آمار را، همچون معضل خیلی از رشته‌های دیگر معضل کسب شغل دانست و اضافه کرد: تفاوت ما با سایر رشته‌ها در کاریابی در این است که شغل برای ما وجود دارد اما صاحبان کسب و کار نمی‌دانند که باید ما را در جهت توسعهٔ شغل خود به کار بگیرند. رشته آمار و کاربرد آن باید به مردم معرفی شود. متاسفانه دانشجویان رشته آمار به سبب طبیعت رشته تحصیلی خود، چندان اجتماعی نیستند و نمی‌توانند خودشان را معرفی کنند. کسانی در این رشته موفق هستند که می‌توانند روابط خوبی برقرار کرده و با ارائهٔ کاربرد تخصص خود، موقعیت شغلی خود را تثبیت کنند.

او در پایان اظهار کرد: رشته آمار یکی از بن‌مایه‌های هوش مصنوعی است و متاسفانه دانشجویان آمار ما در این حوزه دارای ضعف هستند که با ارائهٔ آموزش‌های مربوطه و اصلاح چارت درسی قابل رفع است.  

ارتباط‌گیری با سایر رشته‌ها

فهیمه جیهانی‌نژاد کارشناسی ارشد رشته آمار اقتصادی که ششمین سال حضور خود در دانشگاه اصفهان را پشت سر می‌گذارد، به ایسنا گفت: اینکه ما دانشجویان آمار در مقطع کارشناسی ظرف مدت چهار سال چارت درسی خود را در رشتهٔ آمار به اتمام برسانیم و فارغ‌التحصیل شویم، به خودی خود ارزشمند نیست تا هنگامی که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانیم از آگاهی خود استفاده کنیم و به دانشجویان سایر رشته‌ها در فصل چهارم پایان‌نامه‌هایشان مشاوره آماری بدهیم. یک فارغ التحصیل رشته آمار هنگامی به یک تحلیل‌گر داده‌ها و آماردان تبدیل می‌شود که بتواند با دیتا کار کند.

او با بیان اینکه خوشبختانه چارت درسی رشته ما در حال تغییر و به سمت کاربردی شدن است، اظهار کرد: این درست است که آگاهی از نظریه‌ها و فرمول‌ها و مفاهیم اولیه، زمینه لازم برای استفاده کاربردی از آمار است، اما این فرمول‌ها و نظریات به تنهایی مفید نیستند. ما برای هر امتحان تمام یک صفحه‌ی سفید را با فرمول‌ها و معادلات ریاضی سیاه می‌کنیم، اما چند روز بعد همه این دانسته‌ها فراموش خواهند شد. اگر هر آنچه که آموختیم را در قالب داده‌ها و در دنیای واقعی استفاده کنیم، درس‌ها بسیار بهتر در خاطر ما ماندگار می‌شوند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آمار، با تاکید بر اینکه علاقه و استعداد دو بال یک پرنده است که باعث موفقیت دانشجویان آمار خواهد شد، اضافه کرد: ما نباید خود را محدود به دروس تدریس‌شده در دانشگاه کنیم. با آموختن این دروس نمی‌توان یک تحلیل‌گر داده و آماردان شد. ما لازم است که علم خود را مدام به روز کنیم و نرم‌افزارهای جدید را آموزش ببینیم.

جیهانی‌نژاد در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته آمار اگر بتوانند با سایر رشته‌ها ارتباط برقرار کنند، پیشرفت خوبی خواهند داشت. به‌عنوان مثال، با دانشجویان رشته‌های پزشکی و اقتصاد و کشاورزی و صنایع ارتباط برقرار و کاربرد آمار را در این رشته‌ها درک کنند.  

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080201038
  • خبرنگار : 50624