اختصاص ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت پاییزه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان در سال زراعی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ به گندم آبی، ۳۷ تا ۴۰ هزار هکتار گندم دیم، ۹ هزار هکتار جو آبی، ۱۸ تا ۱۹ هزار هکتار جو دیم و ۱۰۰۰ هکتار کلزا اختصاص پیدا کرد.

سیروس بیک‌بکان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کمبود منابع آبی باعث شده که جهاد کشاورزی به سمت کشت گیاهان کم‌آب‌بر برود و کشت کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه کارشناسان کشاورزی و بهره‌برداران قرار گیرد، اظهار کرد: عمده کشت‌های پاییزه در سال جاری گندم دیم، آبی، جو آبی و دیم و کلزا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گیاه کلزا به علت قرار گرفتن در لیست کشت پاییزه و با توجه به مزایایی که دارد مورد تاکید قرارگرفته است، گفت: کشت کلزا از ۲۵شهریور با ۱۶۰ هکتار سطح زیر کشت آغاز و تا پایان شهریور ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه کلزا ریشه عمیق داشته و به مواد عالی از جمله پتاسیم، کلسیم، ازت، فسفر و پتاسیم نیاز دارد، گفت: جهادکشاورزی کمک‌های زیادی از جمله آموزش و تامین کود و ریزمغذی برای کشت این گیاه انجام داده است.

بیک‌بکان در خصوص نهاده‌ها نیز بیان کرد: در راستای کشت پاییزه کود ازته، فسفاته و پتاسه آماده و در اختیار عاملیت‌های توزیع قرار گرفته که کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات، حواله دریافت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰۰ تن بذر اصلاح شده در ارقام مختلف گندم و جو آماده توزیع است.

بیک‌بکان در خصوص بیمه محصولات کشاورزی، گفت: شرکت‌های بیمه‌ای آمادگی انجام بیمه محصولات کشاورزی را دارند.

بیک‌بکان ارقام آبی گندم را میهن، پیشگام، پیشتاز و حیدری معرفی کرد و گفت: این ارقام با شرایط چهارمحال و بختیاری سازگارتر و عملکرد قابل قبولی داشته و در راستای طرح اصلاح الگوی کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب حداقل دو بار کمتر نسبت به ارقام استفاده شده در گذشته، نیاز به آبیاری دارند.

وی یادآور شد: برای کشت گندم دیم نیز از ارقام مادری و پرورشی آذر دو، هشترود، باران و صدرا به جای ارقام قدیمی سرداری و بومی محلی که حساس به بیماری‌هایی از جمله زنگ زرد، دارا بودن ساقه‌های ضعیف بودند، استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403080201032
  • خبرنگار : 50975