پوتین در دیدار با رهبر چین از «استاندارد» روابط بین‌الملل سخن گفت

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با «شی جین‌پینگ» رهبر چین در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان گفت، روابط روسیه و چین به حدی رسیده است که می‌تواند برای سایر کشورها به‌عنوان نمونه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رهبران این ۲ کشور روز سه‌شنبه پیش از نشست اصلی بریکس دیدار کردند تا درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات گفت‌وگو کنند.

پوتین با بیان اینکه روابط روسیه و چین به «سطح مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی» رسیده است، گفت همکاری میان این ۲ همسایه «ماهیت برابر و دوجانبه سودمند» است و به محیط بیرونی بستگی ندارد.

رهبر روسیه گفت: «با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که آنها به معیاری برای چگونگی ایجاد روابط بین ۲ کشور در دنیای مدرن تبدیل شده‌اند.» او همچنین تاکید کرد که همکاری روسیه و چین یکی از «عوامل ثبات بخش در عرصه جهانی» است.

شی روابط دوجانبه چین با روسیه را ستود و گفت در دهه گذشته، آنها راه طولانی را پیموده‌اند و به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده‌اند. او افزود که ۲ قدرت جهانی سهم بزرگی در «دفاع از عدالت بین‌المللی» دارند.

پس از مذاکرات بین ۲ رهبر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین این دیدار را «بسیار باز و سازنده» توصیف کرد.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و همکاری اقتصادی بین ۲ کشور علی‌رغم تحریم‌های بی‌سابقه غرب به طور پیوسته در حال رشد بوده است. بر اساس گزارش رسانه‌های روسی با استناد به داده‌های گمرک چین، حجم تجارت روسیه و چین در ۹ ماه سال جاری به ۸۲ میلیارد دلار رسیده است.

این تقریبا به اندازه بیش از ۱۰ ماه از سال ۲۰۲۳ است که قبلا یک سال رکورد برای تجارت دوجانبه بین ۲ کشور محسوب می‌شد. رسانه‌ها گزارش دادند که امسال می‌تواند رکورد سال ۲۰۲۳ باشد و افزودند که حجم تجارت بین دو همسایه از سال ۲۰۲۰ دو برابر و نیم افزایش یافته است. در ماه اوت، «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه گفت بیش از ۹۵ درصد از تسویه حساب‌های متقابل بین روسیه و چین با استفاده از روبل یا یوان انجام می‌شود.

انتهای پیام  

  • چهارشنبه/ ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080200997
  • خبرنگار : 71402