مراقب قاتل خاموش باشید

همه ساله با فرارسیدن فصل سرما و به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، مسدود بودن دودکش‌ها و بی‌توجهی برخی افراد به مسائل ایمنی شاهد مرگ خاموش تعدادی از افراد جامعه هستیم. موضوعی که با رعایت نکات ایمنی به سادگی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار در این خصوص، گفت: اگر هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نکات ایمنی را رعایت نکنیم، نشت منوکسیدکربن حوادث تلخی را به دنبال خواهد داشت.

حامد بهرامیان علت بروز این حوادث را بی توجهی مردم در نحوه استفاده از وسایل گازسوز دانست و گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی، بررسی دودکش منازل با توجه به خطر گازمنوکسیدکربن بسیار ضروری است.

وی از مردم تقاضا کرد نسبت به رعایت نکات ایمنی در خصوص نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی دقت لازم را داشته باشند و افزود: متاسفانه همه ساله در چنین روزهایی شاهد مسمومیت و فوت تعدادی از هموطنان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام راه اندازی وسایل گرمایشی و نشت گاز منوکسیدکربن هستیم.

بهرامیان استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد را در پیشگیری از این امر بسیار مهم دانست و تاکید کرد: افراد باید در خصوص بررسی شلنگ‌ها و اطمینان از عدم نشتی گاز اهتمام داشته و نسبت به این موضوع سهل انگاری نکنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه درخصوص علایم و نشانه‌های اولیه مسمومیت با منوکسیدکربن نیز گفت: علایم این نوع مسمومیت می‌تواند شبیه علایم آنفلوآنزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا شده‌اند و سعی در خوابیدن دارند.

بهرامیان افزود: علایم مهم و اولیه نیز شامل سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری است که میزان غلظت گاز منوکسیدکربن در محیط نیز بر شدت این علایم تاثیرگذار است.

وی با تاکید براینکه در صورت داشتن این علائم باید سریعا از فضای آلوده دور شد، گفت: همکاران ما در اورژانس ۱۱۵ به صورت شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل هستند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080100901
  • خبرنگار :