در میزگرد «راهکارهای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش» عنوان شد

مبنای تعیین بودجه‌ آموزش و پرورش باید عملکرد سال گذشته باشد

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش خواستار شد: مبنای تعیین بودجه این وزارتخانه، عملکرد سال گذشته باشد.

به گزارش ایسنا، محمد بداغی در میزگرد راهکارهای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش که در  دفتر شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد،  با بیان اینکه شعار دولت، آموزش و بهداشت است گفت: امیدواریم اثر آن در لایحه بودجه سال آینده خود را نشان دهد و سهم مطلوبی در بودجه ۱۴۰۴ مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش آثار خود را در بلند مدت نشان می دهد، افزود: به همین دلیل دولت‌ها ترجیح می‌دهند در جاهای دیگر سرمایه گذاری کنند.

بداغی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته یکی از خواسته‌های آموزش و پرورش این بود که مبنای بودجه این وزارتخانه، عملکرد سال گذشته باشد گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ اعتبار ما ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بود و عملکرد بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود بنابراین ۱۰ درصد کسری و فاصله میان بودجه مصوب و عملکرد وجود دارد.

دباغی اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ آموزش و پرورش با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه بندی، به ۹.۸ درصد از سهم بودجه عمومی دولت رسید.

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش گفت: در مهر امسال حق‌التدریس معلمان با حقوق پرداخت شد و این با سهم بودجه ۹.۸ درصدی از بودجه عمومی دولت امکان پذیر نبود بلکه حوزه بودجه‌ ظرافت‌هایی دارد که این کار را محقق کرد.

صمد برزوییان استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این میزگرد گفت: در برنامه ششم توسعه، ۳ میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی اختصاص یافت اما فقط ۱.۴ درصد از آن اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه سهم ۱۳.۱ درصدی بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ به دلیل بودجه رتبه بندی بود افزود: امسال این سهم به ۹.۸ درصد رسید.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ۳۸ هزار میلیارد تومان کمبود بودجه به قدری زیاد است که با لابی نمایندگان حل شدنی نیست ادامه داد: متوسط حقوق معلمان ۱۷ میلیون تومان است. آموزش با کیفیت فراهم نیست و دانش‌آموزان مناطق محروم و مدارس دولتی نمی‌توانند به دانشگاه‌های برتر راه یابند.

وی با بیان اینکه الان دانشجویان که از دانشگاه شریف فارغ التحصیل می‌شوند هم بیکار هستند چرا تصور می‌کنید که فارغ التحصیل هنرستانی بیکار نمی‌مانند تاکید کرد: برنامه درسی را تغییر دهید تا چند ساعت می‌خواهید همچنان ریاضی را در مدارس آموزش دهید.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403080100796
  • خبرنگار : 71955

برچسب‌ها