مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان:

تاریخ باشکوه آذربایجان امروز نیازمند روایت هنرمندان است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه تاریخ باشکوه آذربایجان امروزه نیازمند روایت هنرمندان است، گفت: ما نیازی به افسانه‌ گویی و خلق شخصیت افسانه‌ای نداریم چرا که تاریخ ایران و آذربایجان خود مملو از شخصیت‌های برجسته و بزرگوار است.

سید محمدحسین بلاغی روز سه‌شنبه، ۱ آبان ماه در نشست خبری سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی، اظهار کرد: در این جشنواره از مجموعه‌ی سه جلدی کتب آذربایجان شامل ۱۰ عنوان نمایشنامه و ۱۰ شخصیت بزرگ که در خصوص آن‌ها نمایشنامه‌ای تولید نشده است، رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تثبیت هویت دینی و اسلامی آذربایجان نیاز است تا تاریخ را به درستی و ظرافت روایت کنیم، پس از رونمایی از این کتب چندین نمایشنامه از آن‌ها به روی صحنه خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه ارقام بودجه‌ای اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای انجام اقدامات فرهنگی حتی به میلیارد هم نمی‌رسد، اظهارکرد: اگر برای اجرای فعالیت‌های خود منتظر تامین بودجه باشیم هیچ کاری انجام نمی‌شود. 

بلاغی تشریح کرد: اخیرا  ۳۷۰ نفر در انجمن نمایش‌های استان عضو شده‌اند، انجمن‌های هنری ما بازوهای هنری و مورد وثوق تمامی فعالیت‌های هنری هستند.

وی تاکید کرد: احداث سالن برای نمایش تئاتر در منطقه میارمیار تبریز بسیار اقدام خوبی است که می‌تواند موجب پیشرفت هرچه بیشتر ما در عرصه‌ی هنر و تئاتر باشد.

امیر حجازی، دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی نیز در این جلسه اظهار کرد: این جشنواره در ۳۱ استان کشور به صورت چند روز محدود برگزار شده و در اغلب موارد در صحنه‌ اجرا می‌شود و آذربایجان شرقی تنها استان ایران است که به مدت  هشت روز به صورت صحنه‌ای و خیابانی نمایش اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: بحث ورودیه و جوایز این جشنواره نسبت به ادوار قبلی بی‌سابقه خواهد بود.

وی افزود: تندیس میرزا آقا تبریزی نیز توسط شهرداری منطقه هشت آماده شده و در حاشیه برگزاری جشنواره، در خیابان تئاتر رونمایی شده و به عنوان یادگار از سی و ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی تئاتر استانی برای تبریز خواهد بود.

حجازی خاطرنشان کرد: بخشی از اجراهای خیابانی این نمایشنامه‌ها در شهرستان مرند برگزار خواهد شد، دوتیم داوری نیز به قضاوت این نمایشنامه‌ها خواهد پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه ۲۶ اثر نمایش صحنه‌ای پذیرفته‌ایم، با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین مسائل ما کمبود سالن برای اجرای نمایش‌های تئاتری ما است، اظهار کرد: می‌توانیم سه نمایش از منتخبین این جشنواره‌ را به جشنواره‌ی منطقه و یا فجر معرفی کنیم.

داود مجاوری، رئیس شورای شهر مرند با اعلام اینکه اجراهای خیابانی این دوره از تئاترهای استانی در شهر مرند برگزار می‌شود، افزود: مرند به عنوان شهری فرهنگ دوست همواره آماده‌ی میزبانی از عرصه‌ی فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: ایجاد رفاه و آسایش از جمله وظایف ما در برگزاری این اجراها است.

حسین منیری فر، شهردار منطقه هشت تبریز نیز در این جلسه گفت: شهرداری تاریخی منطقه هشت تبریز به واسطه‌ی بافت تاریخی خود با بحث تئاتر بیشتر عجین شده است.

وی ادامه داد: تئاتر «راز خوشه‌ی پروین» و «حیدر بابا یه سلام» از جمله برنامه‌های شهرداری منطقه هشت تبریز در حوزه‌ی فرهنگ و تئاتر بوده است.

منیری فر اظهار کرد: شهرداری تبریز در منطقه‌ی میارمیار حدود ۱۵ هزار متر زمین دارد، شهردار تبریز قول داده است تا بزرگترین سالن تئاتر شمالغرب کشور را در این منطقه احداث کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم بهترین طرح معماری برای این مجموع فاخر ارائه شود، ما ۱۱ ام این ماه از سردیس میرزا آقای تبریزی رونمایی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه از پوستر و تندیس‌های این جشنواره در حضور اصحاب رسانه و مسئولین مربوطه رونمایی شد.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403080100668
  • خبرنگار : 50535