معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

تولید ۳۰۰۰ تن پشم در خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تولید ۳۰۰۰ تن پشم در این استان خبر داد.

شکاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه پشم تولیدی در این استان چندان دارای ارزش اقتصادی نیست و فرآوری صنعتی بر روی آن انجام نمی‌شود.

وی گفت: صنعت فرش در این استان از رونق بالایی برخوردار است که نخ‌های پشمی یکی از نیازهای اساسی این صنعت است که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های فرآوری صنعتی، آن را تبدیل به مزیت کرد.

شکاری افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه تولید پشم در این استان و کشور وجود دارد این است که قطر پشم‌های تولیدی ضخیم و بخشی از آن رنگی است که پشم‌های رنگی بعد از تبدیل به نخ هنگام رنگرزی، رنگ پذیری ندارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سیاست کشور ما در پرورش دام، تولید گوشت بوده و کمتر به تولید پشم توجه داشته است، ادامه داد: بنابراین در عملیات اصلاح نژاد دام علاوه بر اینکه بر تولید گوشت و شیرِ بیشتر توسط دام‌ها توجه می‌شود، به تولید دام‌هایی با پشم سفید نیز تمرکز شود تا بتوان پشم را نیز تبدیل به مزیت اقتصادی کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: در ایران انواع پشم گوسفند مطابق نژاد آن‌ها از جمله کردی، سنجابی، بلوچ، عربی، لری، قره گل، مهربان، افشاری تولید می‌شوند.

وی گفت: در مجموع نژاد گوسفندان مطابق نوع پشم آن‌ها به چند طبقه تقسیم شده‌اند. یکی از ویژگی‌های پرورش گوسفند این است که افزون بر مصرف گوشت و شیر می‌توان از پشم و پوست آن برای صنایع متنوع بهره برد. تفاوت پشم این حیوانات به حدی زیاد است که از لحاظ ظرافت، تهیه پشم و الیاف به چند دسته گوسفند در دنیا طبقه بندی می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پشم به گونه ای آلیاف گفته می‌شود که برای صنعت نساجی کارایی دارد. در مجموع پشم این حیوانات توسط یک گونه فولیکول در درون پوست بدن رشد می‌کنند که شامل پروتئین و درصدی چربی است. به دلیل تفکیک پذیر بودن آن در زیستگاه و حتی خاصیت متنوعی نظیر حرارت زیاد در تولید اقسام پارچه، لباس زمستانی و همچنین صنایع نساجی جهت تولید فرش، گلیم، نمد کارایی دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080100661
  • خبرنگار : 50046