زینب حاجی محمدزاده در گفتوگو با ایسنا در خصوص وضعیت تصویرگری کتابهای کودک، اظهار کرد: تصویرسازی کتاب کودک به طور کلی، ارائه محتوای غیر بصری به صورت تصویری برای کودکان است. این محتوا گاهی داستان، شعر و مکملهای تصویری برای ارائه مفاهیم نیز هستند.
وی در خصوص اهمیت تصویرسازی کتاب کودک، تصریح کرد: از آنجایی که قدرت تخیل در کودکان بسیار سیال است، تصویر خوب میتواند کمک زیادی برای به پرواز درآوردن این قدرت کند.اگر کودک در مواجهه با یک مفهوم، تصاویر درستی داشته باشد، با خلاقیت خود میتواند مفهوم مورد نظر را در دنیای کودکان نیز مشاهده کرد.
تصویرگری کتاب کودک تا حد زیادی به جایگاه خود نزدیک شده است
این گرافیست و تصویرگر در خصوص ارزیابی خود از تصویرسازی کتاب کودک، عنوان کرد: در سالهای اخیر، بنا به مطالعاتی که در این خصوص صورت گرفته، دوره کودکی تاحدود زیادی به جایگاه درست خود رسیده است و ما در همهابعاد میتوانیم این مسئله را مشاهده کنیم. به طبع، این اتفاق در تصویرسازی هم اتفاق افتاده و تنوع تصاویر، اشخاص وتکنیکها بسیار بیشتر شده است تا جایی که این هنر در تعریفخود به سبکهای مختلف نیز نزدیک شده است.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا کودکان بیشتر به کتابهایی با طراحی خارجی روی میآورند یا ایرانی، افزود: کودکان به کتابهایی روی میآورند که نیاز آنها را برای لذت دیدن یک اثر خوب نیز تامین کند. همچنین به جهت تنوع تصویرسازیهای غیر ایرانی علیالخصوص در حوزه اشتراک میان انیمیشن مورد علاقه کودک با خروجیهای دیگری از آن مانند کتاب، پیکسل، دفترهای رنگ آمیزی و ... بازار خوبی برای فروش تصاویر غیرایرانی به وجود آمده است.
خراسان رضوی فاصله زیادی تا جایگاه مطلوب تصویرسازی کتاب کودک دارد
حاجی محمدزاده در خصوص جایگاه خراسان رضوی در زمینه تصویرسازی کتابهای کودک، خاطرنشان کرد: قطعا بنا به ظرفیت موجود در استان، هم از نظر تعداد تصویرساز متبحر و هم امکانات سختافزاری، فاصله بسیار زیادی تا جایگاه مطلوب وجود دارد، ضمن اینکه تلاش معدود کارشناسان هماستانی در این حوزه را باید دید و قدردان بود.
این گرافیست و تصویرگر در خصوص ضعفهایی که در حوزه تصویرگری کتاب کودک وجود دارد، بیان کرد: آشنایی با دنیای کودکان، بهترین راه برای درک نیازهای آنها نیز است و نمیتوان در تجربه بزرگسالی خودمان با تکیه بر رنگ، لعاب و تکنیکهای چاپ اثری را خلق کنیم که در دنیای کودکانه بچههاجایی نداشته باشد.
انتهای پیام