اولین رویداد استانی «صنعت‌یاران» در کرمانشاه برگزار شد

اولین رویداد استانی«صنعت‌یاران» به منظور ارائه ایده‌های مرتبط با ایجاد ارزش افزوده از ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی، به همت معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار ‌شد.

مسلم حدیدی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، امروز(اول آبان) در این رویداد، ‌با بیان اینکه نیاز داریم در حوزه پژوهش خود را به روز کنیم تا از دنیا عقب نمانیم، گفت: از دو سه سال گذشته در جهاد دانشگاهی کرمانشاه فضای جدیدی در حوزه کارهای پژوهشی شکل گرفته و در تلاشیم کارهای پژوهشی را با تفکر فناورانه پیش ببریم.

حدیدی افزود: در زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان کرمانشاه رخدادهای خوبی در حال وقوع است و امیدواریم برگزاری این رویدادها زمینه ساز ارتباط بیشتر مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها با صنعت بشود و زمینه برای حضور پررنگ‌تر نخبگان و متخصصان در حوزه صنعت استان فراهم شود.

از صاحبان ایده و شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شود 

سیامک آزادی رئیس پارک علم‌وفناوری استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه باید نگاه کاربردی به حوزه پژوهش داشته باشیم، گفت: در این صورت برگزاری این نوع رویدادها می‌تواند زمینه‌ اشتغال فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی را فراهم کند.

 آزادی با بیان اینکه در استان کرمانشاه حدود ۵۰ هزار دانش‌آموخته بیکار دانشگاهی داریم که عدد بالایی است، گفت: اگر نتوانیم این مجموعه را در فرآیندهای توسعه‌ای قرار دهیم و برای آنها اشتغالزایی کنیم، صحبت از توسعه در استان بی‌معنی خواهد بود.

رئیس پارک علم‌وفناوری استان کرمانشاه تاکید کرد: اگر صنعت اطمینان پیدا کند که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند نیازشان را برطرف کنند، به سمت این شرکت‌ها خواهند آمد و در این صورت زمینه اشتغال فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی فراهم خواهد شد.

آزادی در ادامه اشاره‌ای هم به سه رقمی شدن تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان داشت و گفت:  هم‌اکنون ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان فعالیت دارند و در غرب کشور رتبه اول را از حیث برخورداری از شرکت‌های دانش بنیان داریم.

آزادی در ادامه با اشاره به اهمیت ورود جدی‌تر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به حوزه فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان، گفت: هم اکنون در استان کرمانشاه حدود دو هزار نفر عضو هیئت علمی داریم که بر اساس آمارهای موجود کمتر از ۱۰ درصد آنها با شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط هستند که این عدد باید بیشتر شود.

آزادی با بیان اینکه از صاحبان ایده و شرکت‌های دانش بنیان حمایت می شود، گفت: امکان حمایت از ایده‌ها در همه مراحل تا رسیدن به مرحله تجاری شدن وجود دارد، لذا از صاحبان ایده می‌خواهیم ایده های خود را تا رسیدن به مرحله تجاری سازی رها نکنند.

دانشگاه‌ها در رشته‌های مورد نیاز کشور دانشجو جذب کنند 

محمدمهدی خدایی مشاور استاندار کرمانشاه در امور علم و فناوری نیز در این مراسم با بیان اینکه باید در برنامه‌های دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو بازنگری شود، گفت: دانشگاه‌ها باید به سمتی بروند که ظرفیت رشته‌های دانشگاهی که تعداد فارغ التححصیلان و یا دانشجویان آنها زیاد است را پایین آورده و رشته‌های جدید را جایگزین رشته‌های قبلی کنند.

وی افزود: هم اکنون در برخی رشته‌های دانشگاهی آمار جذب دانشجو زیاد است، درحالیکه عملا امکان جذب آنها در بازار کار وجود ندارد.

خدایی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت و سویی بروند که در رشته‌های مورد نیاز کشور دانشجو جذب کنند.

۳۳ ایده به دبیرخانه اولین رویداد استانی «صنعت‌یاران» ارائه شد

زهرا فدایی دبیر علمی اولین رویداد استانی «صنعت یاران» در کرمانشاه هم  با اشاره به دریافت ۳۳ ایده در دبیرخانه این رویداد، اظهار کرد: بعد از داوری‌های اولیه ۱۰ ایده برای ارائه حضوری انتخاب شد که قرار شده امروز پس از داوری نهایی سه ایده برگزیده شوند.

وی افزود: به همه شرکت کنندگان در این رویداد گواهی معتبر از سوی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه اعطا می‌شود.

فدایی با بیان اینکه این رویداد با هدف ایجاد ارتباط میان صاحبان ایده و صنایع برگزار شده، ابراز امیدواری کرد: نتیجه برگزاری این رویداد علمی منجر به شناسایی ایده‌های کارآمد در زمینه کاهش ضایعات صنایع غذایی و کشاورزی استان شده و در نهایت بین صاحبان این ایده‌ها و صاحبان صنایع ارتباط کاری برقرار شود.

وی سپس از ضایعات و پسماندها به عنوان یکی از معضلات اصلی صنایع در بخش کشاورزی یاد کرد و افزود: اگر این ضایعات و پسماندها فرآوری شود، علاوه بر اینکه می‌تواند در سلامت محیط زیست نقش بسزایی داشته باشد، ارزش افزوده بخش کشاورزی را هم بالا خواهد برد.

اولین رویداد استانی «صنعت‌یاران» به همت معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه و با همکاری پارک علم و فناوری استان و شتاب‌دهنده «شیمی‌یار کوشا» در کرمانشاه برگزار شد.

 انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080100570
  • خبرنگار : 50180