مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد

پیشنهاد به شورای عالی بیمه برای درمان رایگان سنین ۶۵ سال به بالا در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به ۴۵ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش این سازمان در عین حال از پیشنهادی به شورای عالی بیمه برای رایگان شدن خدمات درمانی افراد بالای ۶۵ سال در مراکزدرمانی دولتی و دانشگاهی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی ناصحی در همایش روز ملی و هفته بیمه سلامت که در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به تصویب قانون بیمه همگانی سلامت در سال ۱۳۷۳ و تشکیل سازمان بیمه سلامت با هدف تجمیع منابع بیمه و حفاظت مالی از بیماران، ابراز امیدواری کرد که با حضور دکتر پزشکیان به عنوان یکی از سکان‌داران نظام سلامت در راس دولت، بتوان هدفمندتر در نظام سلامت اقدام کرد و منابع موجود موثرتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور یعنی بیش از ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، افزود: عمدتا اقشار کم درآمد جزو بیمه‌شدگان این سازمان هستند؛ به طوری که ۲۰ میلیون بیمه شده روستایی داریم و پنج دهک اول جامعه و معادل ۱۲ میلیون نفر بیمه رایگان سازمان هستند.

ناصحی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت توسعه خدمات و افزایش کیفی خدمات افزود: در جهت حفاظت مالی از مردم و بیماران، تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاح از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

ناصحی همچنین درباره برنامه این سازمان درباره سالمندان گفت: با توجه به تاکید وزیر بهداشت در بحث سالمندی، پیشنهادی را به شورای عالی بیمه ارایه کردیم تا پرداخت از جیب افراد بالای ۶۵ سال در مراکز دانشگاهی را به صفر برسانیم و صد در صد خدمات آنها را پوشش دهیم.

وی همچنین به اهمیت ارائه خدمات در منزل برای سالمندان اشاره کرد و گفت با توجه به اهمیت این خدمات، برای پوشش بیمه‌ای خدمات در منزل سالمندان نیز به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده‌ایم.

ناصحی همچنین به تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای حق بیمه دهک‌های ۶ تا ۹ افزود: در این زمینه نیز اقدامات کم نظیری انجام شده که امیدواریم با تداوم آن پوشش بیمه همگانی را داشته باشیم. 

وی همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این باره نیز به عنوان مصوبه‌ای که ۱۸ سال بر زمین مانده بود، با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی اقدام شد و اکنون بالای ۹۸ درصد اسناد به صورت الکترونیک صادر و رسیدگی می‌شود. البته هنوز این کار کامل نیست و حتماً باید هر ایرانی یک پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد.

ناصحی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه درمان ناباروری و پوشش بیمه‌ای آن افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد هزینه این خدمات در بخش دولتی و ۷۰ درصد آن در بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

وی به تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج هم اشاره کرد و گفت: در قالب این صندوق اکنون ۱۰۷ گروه بیماری پوشش داده می‌شوند که از جمله آنها سرطان‌ها، پیوندها، بیماران اعصاب و روان و غیره هستند. در مجموع ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سامانه به عنوان صعب العلاج نشاندار شده‌اند و خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

ناصحی همچنین به اهمیت خدمات پیشگیرانه اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز معاونت پیشگیری را در سازمان تشکیل داده‌ایم و از سال گذشته در سطح نخستین و سطح ۴ پیشگیری خدمات در حال انجام است. به عنوان مثال میانگین تجویز دارو در هر نسخه در کشور ۴.۲ قلم دارو است؛ این در حالی است که نرم جهانی آن زیر دو قلم است و یا آزمایشات در هر نسخه در تهران حدود ۱۵ قلم است که با میانگین کشوری و نرم جهانی بسیار تفاوت دارد و لازم است در این زمینه‌ها اقدامات لازم صورت گیرد. 

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403080100520
  • خبرنگار : 71070

برچسب‌ها