روش‌های پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

هفته ملی پوکی استخوان از ۲۸ مهر تا ۴ آبان، با شعار «هر قدم، یک گام به سوی استخوان های قوی تر» نامگذاری شده است. در همین راستا مطلبی به نقل از محبوبه دهقانی، کارشناس واحد پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در رابطه با پوکی استخوان می‌خوانیم.

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری بافت اسکلتی است و استئوپروز نوعی بیماری است که استخوان‌ها پوک، متخلخل، ضعیف و شکننده می‌شود و در نتیجه خطر بالای شکستگی‌های خود به خودی استخوان را به دنبال دارد.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است، یعنی تا زمانی که یک استخوان نشکند، علایمی از خود بروز نمی‌دهد. در فرد مبتلا به این بیماری، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک و یا حتی با یک عطسه، شکستگی استخوان رخ دهد.

سالانه به طور تقریبی، ۵۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری شناخته می‌شوند و بیشترین شکستگی مربوط به پوکی استخوان، در ناحیه لگن، ستون مهره‌ها، مچ دست یا قسمت بالای بازو رخ می‌دهد، بنابراین لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تشخیص و درمان این بیماری اقدام شود.

چه افرادی در معرض خطر بروز پوکی استخوان هستند؟

شکستگی قبلی به دلیل استئو پروز بعد از سن ۴۰ سال، مصرف سیگار و مشروبات الکلی به صورت روزانه، سابقه شکستگی لگن در والدین، آرتریت روماتوئید، مصرف کورتیکواستروئیدها و داروهای کورتون، سابقه مصرف داروهایی که استخوان‌ها را ضعیف می‌کند، لاغری و قد کوتاه، سابقه کاهش وزن بیشتر از ۱۰ درصد بعد از سن ۲۵ سالگی و برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، صرع، اختلالت تیروئید و یائسگی زودرس، خطر بروز پوکی استخوان را در افراد افزایش می‌دهد.

روش‌های پیشگیری

- کنترل وزن مناسب

- داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی با پروتئین کافی برای مقاومت و قدرت عضلات و کاهش احتمال افتادن و در نتیجه جلوگیری از شکستگی استخوان‌ها

 -انجام فعالیت بدنی مناسب متعادل و متداوم (داشتن دست کم ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه)

 - کنترل مصرف داروهایی که سبب پوکی استخوان می‌شود که باید با پزشک در این زمینه مشورت شود تا در صورت نیاز به مصرف این داروها، مکمل کلسیم و ویتامین  Dبرای پیشگیری از پوکی استخوان تجویز شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403080100515
  • خبرنگار :