رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

از ظرفیت سرود برای بیان زیبایی‌های نماز جمعه استفاده کنیم

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه موضوع هنر و استفاده از هنر برای ترویج نماز جمعه به صورت جدی دنبال می‌شود. براساس قواعد روشن و تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید از زبان هنر برای ترویج فضیلت‌ها و ارزش‌های الهی استفاده کنیم. برای رشد اخلاقی جامعه بهتر از این ابزار پیدا نمی‌کنیم. این هنر است که در وجوه مختلف می‌تواند بهترین رسانه باشد و زیبایی‌ها و فضیلت‌ها را در جامعه منتشر کند.  

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری -رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور - صبح امروز سه‌شنبه (یکم آبان)   در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی سرود آوای آدینه که در مجتمع فرهنگی ایثار کردان برگزار شد با بیان اینکه با همه قلب‌مان از مقاومت بی‌نظیر ملت شریف، مظلوم و مقتدر غزه، فلسطین و لبنان و از درخشش جبهه مقاومت با حزب الله سرافراز، انصارالله سربلند و حماس بزرگ تشکر می‌کنیم که یک باب جدیدی را به روی دنیای ما باز کردند و سد صهیونیسم تبهکار و استکبار جهانی را شکستنداظهار کرد:جبهه مقاومت در این راه هزینه و شهید زیاد داده است. آنچه که دل‌ها را خون می‌کند شهادت کودکان و زنانی است که بسیار صحنه دردناکی است که بشریت را به حرکت آورده است. همه دنیا یک نوع ابراز انزجار و نفرت از این نسل کشی، ظلم و ستم و غصب و اشغال را در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف نشان می‌دهند.  
 
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با قدردانی از مجاهدت‌های شهدای جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله، یحیی سنوار، اسماعیل هنیه و فرماندهان عالیقدر بر تداوم راه آنان تاکید کرد و گفت: امیدواریم خدای متعال نصرت خود را بر ملت‌های مظلوم عالم و جبهه مقاومت نازل کند و عذاب و رسوایی را بر موجودات تبهکار صهیونیسم نازل کند.  
 
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با بیان اینکه در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه موضوع هنر و استفاده از هنر برای ترویج نماز جمعه به صورت جدی دنبال می‌شود، اضافه کرد: براساس قواعد روشن و تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید از زبان هنر برای ترویج فضیلت‌ها و ارزش‌های الهی استفاده کنیم. برای رشد اخلاقی جامعه بهتر از این ابزار پیدا نمی‌کنیم. این هنر است که در وجوه مختلف می‌تواند بهترین رسانه باشد و زیبایی‌ها و فضیلت‌ها را در جامعه منتشر کند.  
 
وی با قدردانی از برگزاری دومین جشنواره ملی سرود آوای آدینه گفت: چیزی که باعث شد این کار در همه بخش‌ها خوب پیش برود در درجه اول طبع نماز است. ذات دین و نهادهای دینی با جمال و زیبایی گره خورده است و با هنر نسبت خیلی نزدیکی دارند.   در همه دنیا مشهور است که بیشترین آثار هنری پای عرصه‌های دینی است. دین با عالم نور و فرشتگان و جمال الهی نسبت دارد و طبع دین، هنری و آکنده از زیبایی است. خداوند جمعه را برای مسلمانان باعث جمال قرار داده و زیبایی جامعه اسلامی در جمعه است.  
 
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری بیان کرد: وحدت و بصیرت جامعه اسلامی در نماز جماعت و نماز جمعه جلوه‌گری می‌کند و هنگامی که جامعه اسلامی نیاز به جلوه‌گری در برابر دشمنان دارد این اجتماع به رخ کشیده می‌شود.  این وحدت و بصیرت و جلوه‌گری در نماز جمعه را در جمعه نصر و حضور میلیونی مردم انقلابی در کنار رهبر معظم انقلاب مشاهده کردید. جمعه نصر شکوه و زیبایی داشت و ضریب امنیتی جامعه را بالا برد. بیش از دو میلیون نفر عاشقانه و در روزی که تهدید در آن وجود داشت در کنار رهبر معظم انقلاب در برابر تهدیدها حضور پیدا کردند. این نماز جمعه خردمندان عالم را در برابر ملت ما به خضوع فرو برد.  
 
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه نماز جمعه آکنده از حضور فرشته‌های الهی است و حق این نعمت بزرگ ادا نشده است، اظهار داشت: نماز جمعه خیلی به گردن ما حق دارد. با نماز جمعه در انقلاب اسلامی قله‌های بزرگی را فتح و فتنه‌های بزرگی را خاموش کردیم. بیشترین حمایت‌ها از دفاع مقدس، بیشترین خدمت‌ها به مستضعفین در نماز جمعه رخ داده است. در ماجرای کرونا وقتی همه درها بسته شده بود نمازهای جمعه و مصلاهای نماز جمعه به میدان آمدند و در کنار مراکز درمانی خدمت کردند.   باید از ظرفیت سرود برای بیان زیبایی‌های نماز جمعه استفاده کنیم، چرا که سرود در بین جلوه‌های مختلف هنری خیلی خوش ظرفیت است.  
 
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با بیان اینکه نماز جمعه یکی از بهترین فرصت‌های اجرای گروه‌های سرود است، افزود: حدود ۹۰۰ نماز جمعه در شهرهای بزرگ و کوچک کشور برگزار می‌شود که نوجوانان می‌توانند ضمن حضور در نماز جمعه در این جشن بزرگی عبادی سیاسی در زادگاه خود اجرا داشته باشند. جشنواره ملی سرود آوای آدینه زمینه را فراهم می‌کند تا بچه‌ها در نماز جمعه به همه مخاطبان پیام رسانی کنند. گاهی مضامین ده‌ها خطبه سخنرانی در یک سرود توسط بچه‌ها اجرا می‌شود و اثربخشی بیشتری دارد.

۲۶۰ گروه در دومین جشنواره ملی سرود آوای آدینه شرکت کردند 
 

در ادامه حجت الاسلام مختاری -امام جمعه ساوجبلاغ- با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و شهدای محراب گفت: در روزگار جنگ روایت‌ها و رسانه‌ای و تقابل همه جانبه جبهه حق و باطل این توفیق را پیدا کردیم که برای دومین سال جشنواره ملی سرود آوای آدینه را برگزار کنیم.  
 
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین بیان کرد: ۲۶۰ گروه که در این جشنواره شرکت کردند به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و پا به عرصه جهاد تبیین گذاشتند تا میدان‌داری کنند و تکلیف خود را در این عصر و زمان به بهترین صورت انجام دهند.  
 
امام جمعه ساوجبلاغ با بیان اینکه سرود ظرفیتی بی بدیل است که از مجموعه چند هنر تشکیل شده است و عمق و زمان اثرگذاری آن کم نظیر است، اضافه کرد: می‌توان از ظرفیت سرود در جهاد تبیین و اثرگذاری فرهنگی بر مخاطبان استفاده کرد.  
 
حجت الاسلام مختاری گفت: در دومین جشنواره ملی سرود آوای آدینه ۲۶۰ گروه از سراسر کشور شرکت کردند. این جشنواره در دومین سال برگزاری سبقت ویژه‌ای از سایر جشنواره‌های ملی گرفته است. برخی جشنواره‌های ملی سرود با سابقه ۴۰ ساله شرکت کننده زیادی ندارند، اما آوای آدینه در دومین سال برگزاری با استقبال کم نظیری روبرو شد.دومین جشنواره ملی سرود آوای آدینه در بخش‌های آکاپلا، سرود پسران، سرود دخترا، پاتوقی، رأی مردمی و تک خوان برگزار شد.  
 
امام جمعه ساوجبلاغ با تقدیر از هیئت داوران دومین جشنواره ملی سرود آوای آدینه گفت: هیئت داوران ۵۲۰ اثر رسیده به دبیرخانه را با دقت مورد نقد و بررسی قرار دادند و در نهایت ۲۴ گروه به عنوان برگزیده انتخاب شدند.  
 
حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه سرود همراه با موسیقی است و به دلیل برخی مسائل که باید رعایت شود امکان استفاده از ظرفیت آن در مساجد کم بود، ادامه داد: بخش آکاپلا که امسال بخش ویژه جشنواره ملی سرود آوای آدینه است قرار است این گره را باز کند. در آکاپلا انسان هنرمند بی واسطه در این سرود است و حتی ابزار موسیقی هم واسطه ارائه انسان نمی‌شود.  آکاپلا گره ورود سرود به مسجد را باز خواهد کرد و روشنی چشم رهبر فرزانه انقلاب خواهد شد.  
 
امام جمعه ساوجبلاغ با اشاره به استقبال خوب مردم سراسر کشور از بخش رأی مردمی جشنواره گفت: دراین بخش ۹۳ هزار آرای مردمی اخذ شده است که نشان می‌دهد این جشنواره به دل خانه‌ها در شهرها و روستاها ورود پیدا کرده است.  پرچمدار استفاده از ظرفیت هنر برای تبیین اسلام و انقلاب مقام معظم رهبری هستند.  
 
وی با بیان اینکه جشنواره با حمایت و هدایت ویژه حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و همدلی و همکاری فرماندار، شهردار، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... برگزار شد، اظهار کرد: در ساوجبلاغ همدلی حداکثری حاکم است که همه ید واحده برای خدمت به مردم هستیم و هر جایی که ضرورت اقدامی داشته همه در کنار هم قرار گرفته‌ایم. همه این کارها تحت اشراف آیت الله حسینی همدانی انجام گرفته است.   
 
امام جمعه ساوجبلاغ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ملی صبح رویش و پویش جمعه‌های دوست داشتنی گفت: امروز از پوستر این طرح ملی رونمایی خواهد شد که شامل چهار محور: «روز جمعه روز دعا و نیایش»، «خاطره اولین نماز جمعه»، «شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین نماز جمعه» و «امام جمعه پدری مهربان» است.  
 
وی با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های شهرستان ساوجبلاغ ارائه کرد و گفت: حوزه علمیه ساوجبلاغ با هدایت آیت الله حسینی همدانی پرجمعیت‌ترین حوزه علمیه استان است که در ۱۰ پایه در سطح یک، دو و سه رتبه در رتبه اول استان قرار دارد. حوزه علمیه ساوجبلاغ در آموزش در رتبه یازدهم و در پژوهش رتبه سی و سوم کشور قرار دارد که امید داریم به رتبه ۱۰ کشوری برسیم.   قرارگاه قرآنی شهرستان ساوجبلاغ راه‌اندازی شده است و یک روز هفته در ساوجبلاغ قرآنی است که امیدواریم آن را توسعه دهیم. هدف ما این است که در چهار سال آینده حداقل ۵۰۰ حافظ قرآن در شهرستان ساوجبلاغ داشته باشیم و به سهم خود به فرمایش رهبر معظم انقلاب لبیک گفته باشیم.   دانشگاه آزاد اسلامی ساوجبلاغ در عرصه فرهنگی در بین ۴۲۰ دانشگاه آزاد کشور رتبه هشتم را کسب کرده است. آموزش و پرورش ساوجبلاغ نیز در رشد علمی رتبه اول استان البرز را کسب کرده است. در عرصه ورزش نیز تیم مصلای ساوجبلاغ در سال گذشته رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403080100512
  • خبرنگار : 71461