طرحی برای نجات بزرگ‌ترین بادامستان دیم کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ از ارائه طرحی برای نجات بزرگ‌ترین بادامستان دیم کشور خبر داد.

حجت صفرنژاد، در گفت و گو با ایسنا با اظهار تأسف از اینکه وسعت بادامستان این شهرستان طی دو دهه گذشته از ۲۱ هزار هکتار به کمتر از ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار به دلیل خشکسالی رسیده است، اظهار کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با استفاده از نظر کارشناسان و انجام طرح‌هایی بتوانیم میزان باقی مانده از این بادامزار را حفظ کنیم.

وی مهار رواناب‌ها (ایجاد سامانه آبگیر در منطقه توسعه ریشه درخت و احداث بند خاکی تغذیه‌ای) و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی از طریق رسوب برداری داخل بندهای خاکی را از جمله طرح‌های نجات بادامستان‌های دیم کوهسرخ اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ تصریح کرد: شهرستان کوهسرخ با دارا بودن حدود ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار بادامزار، یکی از قطب‌های تولید بادام دیم کشور است که خشکسالی‌های متوالی و کمبود آب سرمازدگی‌های متمادی مشکلات اقتصادی و اجتماعی عمده‌ای را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: متأسفانه در سال جاری و برای سومین سال پیاپی ۱۰۰ درصد شکوفه‌های بادامستان‌های دیم دچار خسارت سرمای بهاره شده و خسارتی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان به باغداران شهرستان وارد شد.

صفرنژاد تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از درختان بادام دچار خشکی ناشی از کم‌آبی شده و روز به روز بر دامنه این خشکی افزوده می‌شود، از طرفی درختان سبز و زنده نیز هرساله دچار خسارت سرمازدگی شکوفه‌ها در شروع فصل بهار می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای حفظ این میراث کهن که به عنوان دومین بادامستان دیم کشور محسوب می‌شود دو اقدام مهم ضروری در حال انجام است، تصریح کرد: مهار رواناب‌ها هم از طریق کنترل آب باران و افزایش نفوذپذیری خاک در منطقه، توسعه ریشه درخت از طریق احداث سامانه آبگیر به‌صورت نیم دایره در اطراف درخت و هم از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری با احداث بند خاکی تغذیه‌ای در بالادست اراضی بادامزار اجرا می‌شود تا رواناب ناشی از هر بارش که در ارتفاعات اتفاق می‌افتد، به سرعت از دسترس خارج نشده و در عوض به تدریج در آبرفت پایین دست نفوذ نموده و توسط ریشه درختان به مصرف برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ ادامه داد: پیوند سرشاخه کاری درختان و جایگزین کردن ارقام دیر گل و مقاوم به سرما بجای ارقام موجود و احداث باغات جدید با ارقام مقاوم به سرما با توجه به سطح موجود ۱۲هزار و۵۰۰هکتاری بادامستان‌های دیم از دیگر اقدامات دانست.

وی تصریح کرد: برای اجرای سامانه آبگیر و پیوند سرشاخه کاری در مجموع به اعتباری معادل هزار و ۲۵۰میلیارد ریال نیاز داریم که تأمین این اعتبار از عهده منابع بلاعوض دولتی خارج خواهد بود لذا پیشنهاد می‌شود اعتبار لازم از محل تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در طول ۵ سال تأمین شود.

صفرنژاد بیان کرد: برای اقناع‌سازی باغداران نیاز به اجرای الگویی طرح است که باید در مناطق بادام خیز شهرستان شامل تنورجه، ایور، نامق، موشک، تولا، اکبر آباد، کوشه وکوشه نما و در هر روستا حداقل ۵ تا ۱۰ هکتار باغ دیم و درمجموع حدود ۱۰۰ هکتار به‌صورت الگویی توسط جهاد کشاورزی اجرا شود.

وی اظهار کرد: برای اجرای الگویی در این سطح به اعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال نیاز داریم. همچنین باید تسهیلاتی در قالب احداث باغ جدید به باغداران پرداخت کرد تا باغاتی که در سال‌های اخیر حذف شده‌اند مجدداً احیاء و نوسازی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ بیان کرد: برای احداث باغات جدید برای هر هکتار حداقل ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات لازم داریم که با استناد به آمار در دو دهه اخیر بالغ‌بر ۵۰۰۰ هکتار باغ به طور کامل حذف و نیاز به جایگزینی و احداث باغات جدید دارد. لذا برای ایجاد باغات جدید نیاز به ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات است که در صورت تأمین اعتبار طی ۵ سال، آمار بادامستان‌های دیم کوهسرخ به سطح قبلی ۱۷هزار و ۵۰۰ هکتار خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه برای نجات بادامستان‌های دیم کوهسرخ و ایجاد بارقه امید به دل باغداران نیاز به حمایت جدی دولت داریم، گفت: متأسفانه خسارت‌های متمادی سرمازدگی و خشکسالی موجب به صفر رسیدن درآمد باغداران شده و سرمای هر ساله اسفندماه و خسارت ۷۰ تا ۱۰۰ رصدی باغات بادام دیم موجب دلسردی و ناامیدی باغداران از این منبع عظیم درآمدی شده است.

صفرنژاد در همین خصوص خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبار چه به صورت بلاعوض دولتی و چه تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت ۵ سال به بالا موجب دلگرمی باغداران خواهد شد.

متاسفانه از دو دهه گذشته به دلیل خشکسالی هایی که همه ساله با آن مواجه بودیم سطح زیر کشت این بادامستان به عنوان بزرگترین بادامستان دیم کشور از ۲۰ هزار هکتار به کمتر از ۱۳ هزار هکتار کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080100480
  • خبرنگار : 30147