مدیرکل راه و شهرسازی فارس:

چاره‌ای جز انتقال نهضت ملی مسکن شیراز به صدرا نداریم

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه دغدغه مدیریت شهری صدرا درباره عدم پذیرش نهضت ملی مسکن جدید به دلیل نبود زیرساخت‌ها در این شهر را می‌پذیریم، گفت: به دلیل اینکه جمعیت کلان‌شهر شیراز سرریز شده است، چاره‌ای جز انتقال نهضت ملی مسکن به شهر صدرا نداریم.

نهضت ملی مسکن یکی از پربحث‌ترین و پرچالش‌ترین مباحثی است که بخش زیادی از افرادی که متقاضی مسکن هستند، با آن درگیر هستند. این نهضت طی سال‌های اخیر و در دولت سیزدهم کلید خورد و قول‌های مساعدی در این زمینه انجام شد. مسئولیت این کار به عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و اقداماتی هم در این راستا تاکنون در سطح استان فارس انجام شده است.

مباحثی نظیر تأمین زمین و همچنین ارائه تسهیلات برای متقاضیان از جمله مباحث پرچالش این طرح هستند و طبق گفته مسئولان مربوطه با وجودی که استان فارس در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور پیشرو است، اما با توجه به حجم زیادی متقاضی در آن، بیشترین کمبود زمین را دارد.

در کلان‌شهر شیراز بحث نهضت ملی مسکن در چند بخش شهر صدرا، کمیل آباد و... دنبال می‌شود که بیشترین سهم به شهر صدرا رسیده است. اما مسئولان مدیریت شهری صدرا معتقد هستند که این شهر گنجایش پذیرش جمعیت این طرح را ندارد و هم اکنون با کمبود زیرساخت‌ها مواجه است.

روح‌الله شجاعیان، رئیس شورای اسلامی شهر صدرا پیش از این با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا فارس تأکید کرده بود که به علت نبود زیرساخت‌های کافی و لازم برای رفاه حال مردم، مخالف ساخت مسکن ملی جدید در شهر صدرا هستیم.

در همین راستا و به منظور شنیدن پاسخ مسئولان نهضت ملی مسکن در استان به سراغ ناصر رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی فارس رفتیم تا پاسخ وی را در این رابطه بپرسیم.

وی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: در مجموعه نهضت ملی مسکن صدرا بیش از ۶۸ هزار متقاضی حائز شرایط ثبت نام بودند که امروز بیش از ۱۷ هزار واحد مربوط به این طرح در این شهر در حال ساخت است.

کسری ۵۰ هزار واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن صدرا

رضایی با بیان اینکه قریب ۵۰ هزار واحد کسری نهضت ملی مسکن در شهر جدید صدرا داریم، گفت: در قانون جهش تولید مسکن بار جمعیتی کلانشهرها بر عهده شهرهای جدید دیده شده است به همین دلیل بخش زیادی از طرح نهضت ملی مسکن شیراز در شهر صدرا دیده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با ذکر این نکته که امروز شهر صدرا قریب ۳۰۰ هزار جمعیت دارد که به لحاظ زیرساخت‌های خدماتی مشکل دارد، گفت: اراضی شهرهای جدید که به عنوان منابع مالی خدمات در این شهرها باید دیده می‌شد امروز به صورت رایگان در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

وی در عین حال از تصویب بخش‌هایی از نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف شهر صدرا خبر داد که هنوز ابلاغ نشده است، گفت: اختصاص این زمین‌ها که هر کدام ارزش افزوده بالایی دارد، به صورت رایگان به نهضت ملی مسکن صورت می‌گیرد که در اینجا در دو جا ضرر کردیم اول اینکه این اراضی به صورت رایگان توزیع می‌شود و دوم جمعیت جدید و زیادی به شهر صدرا اضافه می‌شود که این‌ها هم خدمات شهری نیاز دارند و این همان دغدغه مسئولان شهر صدراست.

نیاز ۱۰۰ همتی برای تأمین زیرساخت‌های شهری صدرا

رضایی با بیان اینکه امروز در شهر صدرا حداقل ۱۰۰ همت نیاز است تا بتوان زیرساخت‌های جمعیت موجود و آتی را پاسخ دهیم، گفت: بیش از ۱۴۰ هزار نفر در قالب نهضت ملی مسکن به شهر صدرا اضافه می‌شود که این شهر را تبدیل به یک کلان‌شهر می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: دغدغه‌های مسئولان مدیریت شهری صدرا کاملاً درست است اما در شیراز توان تأمین اراضی برای افراد باقی مانده نهضت ملی مسکن نداریم و این کلان‌شهر گنجایش بیش از این جمعیت را ندارد و حتی اکنون هم با بحران جدی در این زمینه روبه‌روست.

وی با بیان اینکه شیراز به نوعی پایتخت جنوب کشور است و عملاً از استان‌های جنوبی به این کلان‌شهر مهاجرت می‌کنند، گفت: جمعیت شهر شیراز حداقل به ۳ میلیون نفر می‌رسد و زیرساخت‌های این کلان‌شهر پاسخگوی جمعیت جدید نخواهد بود، لذا بزرگترین کاری که باید انجام دهیم این است که جذابیت‌هایی برای رفتن مردم به شهرستان‌ها با ایجاد اشتغال برای آنان ایجاد کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: به دلیل اینکه شیراز جمعیت زیادی دارد مجبور هستیم نهضت ملی مسکن این کلان‌شهر را به شهر صدرا ببریم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403080100454
  • خبرنگار :