مشکل صادرکنندگان خراسان شمالی برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه چیست؟

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکی از بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی به خصوص انگور کلاهداری در این استان، کشور روسیه است.

محمد هندآبادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اما در حال حاضر کشور مقصد برای ورود محصولات کشاورزی گواهی سلامت محصول را می‌خواهد که باید طبق آن ۲۵۰ عنوان آزمایش انجام شود.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه لازم برای انجام این آزمایش‌ها در استان وجود ندارد، افزود: برخی از کشورها ۱۵۰ عنوان آزمایش برای گواهی سلامت درخواست می‌دهند که اگر ۱۵۰ عنوان آزمایش باشد، آزمایش‌ها در مشهد انجام می‌شود.

هندآبادی ادامه داد: اما کشور روسیه برای قبول گواهی سلامت، انجام ۲۵۰ عنوان آزمایش را خواسته که با هماهنگی‌های انجام شده این آزمایش‌ها در تهران انجام می‌شود و این مشکل حل شده است.

وی بیان کرد: بر این اساس مقرر شده تا محصولات صادراتی در سردخانه استان دپو و نمونه برداری کلی انجام و نمونه‌ها برای انجام به تهران ارسال تا مجوزهای لازم برای صادرات صادر شود.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: میزان محصول کشاورزی صادر شده از گمرک این استان در سال ۱۴۰۱ به مقدار ۳.۷ هزار تن در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶.۲ هزار تن بوده است.

وی گفت: بیشتر محصول تولیدی صادر شده از گمرک خراسان شمالی نیز رب گوجه فرنگی و زعفران بوده است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه محصولات باغی نیز از این استان صادر می‌شود، افزود: اما به علت نبود مرز مشترک، این محصولات از سایر گمرک و مرزهای کشور صادر می‌شوند. به عنوان مثال گیلاس و انگور خراسان شمالی صادراتی هستند که بیشتر از مرزهای لطف آباد و آستار به کشورهای روسیه و آستارا صادر می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال ۲۵۰ تن مرغ و بنا به گفته صادرکنندگان ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گیلاس و تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن انگور کلاهداری صادر شده است.

هندآبادی اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی این استان عراق، پاکستان و روسیه است.

به گزارش ایسنا، بنا به گفته یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان شمالی، روند اخذ گواهی سلامت محصولات کشاورزی در ایران سخت است چراکه فقط یکی دو آزمایشگاه وجود دارد و همه کشور نمونه‌های خود را به این آزمایشگاه‌ها ارسال می‌کنند و از سوی دیگر زمان بر است که شاید بیش از ۲۰ روز زمان ببرد.

علاوه بر آن‌ها، هزینه‌های انجام این آزمایش‌ها نیز زیاد است که در سال گذشته برای انجام آزمایش از هر کامیون بار از آن‌ها مبلغ ۱۱ میلیون تومان اخذ شده بود که البته اگر از یک سورتینگ بار، نمونه اخذ شود، هزینه‌ها کمتر می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080100440
  • خبرنگار : 50046