لیتوانی خواستار اعزام نیروی اروپایی به اوکراین شد

وزیر امور خارجه لیتوانی در واکنش به گزارش‌های تأییدنشده درباره اعزام سرباز از کره شمالی به روسیه، گفت اروپا هم باید ایده اعزام نظامیان غربی به اوکراین را بررسی کند.

به گزارش ایسنا، «گابریِلوس لندزبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی گفت اکنون زمان آن رسیده که کشورهای اروپایی دوباره پیشنهاد فرانسه برای اعزام نیروی نظامی غربی به اوکراین را بررسی کنند.

او با اشاره به پیشنهاد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در این باره گفت اگر اطلاعات منتشر شده درباره بهره‌مندی ارتش روسیه از تجهیزات و نیروهای نظامی کره شمالی صحت داشته باشد، اروپا باید دوباره به طرح اعزام سرباز و دیگر طرح‌های پیشنهادی ماکرون بازگردد.

ماکرون در ماه فوریه پیشنهاد اعزام سربازان اروپا و ناتو به اوکراین را مطرح کرد، اما به‌سرعت با مخالفت شدید «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان مواجه شد. شولتس تاکید کرد هیچ سربازی از اروپا یا ناتو به اوکراین اعزام نخواهد شد.

لندزبرگیس گفت: «متأسفانه ما دوباره عقب هستیم و رفتار واکنشی داریم، اما من باور دارم که با ظرفیت‌های مشترک خود می‌توانیم تمامی اقدامات کنشگرایانه لازم برای تحقق ایده‌های ماکرون را اتخاذ کنیم.»

نهادهای اطلاعاتی کره جنوبی اخیراً مدعی شدند پیونگ‌یانگ ۱۵۰۰ نیروی ویژه را به شرق روسیه اعزام کرده تا پس از طی‌کردن دوره‌های آموزشی، در پایگاه‌های نظامی مستقر شده و احتمالاً برای نبرد در اوکراین آماده شوند.

«لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده در واکنش به طرح این ادعا از سوی کره جنوبی و همچنین اوکراین، گفت اگر این اظهارات صحت داشته باشد، آمریکا نگران خواهد شد.

«ریهو تراس» نماینده استونی در پارلمان اروپا به رسانه آمریکایی گفت غرب نباید منتظر تایید این ادعاها مانده و دست روی دست بگذارد، زیرا این اظهارات بالاخره تایید خواهند شد. او گفت: «فکر می‌کنم آن‌ها از این (مسئله که این ادعا هنوز تایید نشده) به‌عنوان بهانه‌ای برای انفعال استفاده می‌کنند. مطمئنم که این ادعا خیلی زود تایید خواهد شد، چون صحت دارد.»

این عضو پارلمان اروپا نیز از ایده اعزام نظامیان غربی به اوکراین برای مبارزه با نیروهای مسلح روسیه استقبال کرد و گفت این ایده باید دست‌کم به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی، روی میز باشد.

به گزارش پالتیکو، کره جنوبی قصد دارد هیئتی از نمایندگان خود را به مقر ناتو اعزام کند تا یافته‌های اطلاعاتی خود درباره تحرکات نیروهای نظامی کره شمالی را با غربی‌ها به اشتراک بگذارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403080100318
  • خبرنگار : 71661