برگزاری سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی ایثار در زنجان

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان از برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره ملی هنرهای تجسمی ایثار به‌عنوان ادای دینی به هنر متعالی ایثار خبر داد و گفت: این جشنواره فرصتی برای نمایش تلفیق هنر با فداکاری و جوانمردی است.

محمدکاظم سلامت صبح امروز (سه‌شنبه، یکم آبان‌ماه) در نشست خبری با محوریت سومین نمایشگاه و جشنواره ملی هنرهای تجسمی ایثار برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه ادای دینی دوباره به هنر متعالی ایثار است.

وی با تأکید بر فضای معنوی و هنری این رویداد، افزود: نمایشگاه هنرهای تجسمی ایثار به‌دنبال جلب توجهات اجتماعی نیست و حضور در آن نوعی مکاشفه هنری است. هنرهای خاص در این نمایشگاه با مفاهیمی همچون جوانمردی و فداکاری تلفیق شده و اثری بدیع به نمایش گذاشته است.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان اهداف جشنواره ملی هنرهای تجسمی ایثار را گسترش و تعمیق هنر انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت برشمرد و ادامه داد: این جشنواره به تقویت نقش هنر مقاومت در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و همچنین تحکیم ارتباطات فرهنگی با موضوعات ایثار، جهاد و همدلی اجتماعی در سطح کشور و منطقه می‌پردازد. تشویق و حمایت از هنرمندان هنرهای تجسمی با محوریت ایثار و شهادت از دیگر اهداف ماست.

او همچنین به اهمیت کشف و حمایت از استعدادهای جوان در این حوزه اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت‌های ما ایجاد و به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی هنرمندان تجسمی با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت است که به تولید آثار فاخر هنری و ارتقای بینش عمومی جامعه کمک خواهد کرد.

سلامت با اشاره به موضوعات اصلی جشنواره، اظهار کرد: موضوعات این دوره از جشنواره شامل مفاهیمی همچون ایثار، شهدا و ایثارگران، ایثار مادران و همسران شهدا، عفاف و حجاب و شهدای مدافع حرم است. همچنین محورهایی مانند ایثار در دوران معاصر و نقش شخصیت‌هایی چون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای امنیت نیز به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه این جشنواره به‌صورت منطقه‌ای در چهار منطقه کشور و به میزبانی استان‌های مختلف برگزار می‌شود، افزود: استان قزوین میزبان منطقه یک خواهد بود که استان‌هایی نظیر کرمانشاه، ایلام، کردستان، زنجان و آذربایجان شرقی و غربی در آن حضور خواهند داشت. هنرمندان برگزیده هر منطقه به جشنواره ملی در تهران راه پیدا خواهند کرد و همچنین آثار منتخب از نگاه مردمی نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان درباره رشته‌های هنری جشنواره، گفت: این جشنواره در رشته‌های مختلفی از جمله نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی و کاریکاتور برگزار می‌شود و دو بخش دانش‌آموزی و بزرگسال را در برمی‌گیرد.

وی به زمان‌بندی این رویداد اشاره و خاطرنشان کرد: مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آبان ۱۴۰۳ تعیین شده و نتایج نهایی نیز ۱۵ آذرماه اعلام خواهد شد. نمایشگاه‌های منطقه‌ای نیز در ماه‌های آذر و دی سال‌جاری برگزار خواهند شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403080100309
  • خبرنگار : 50167