اتمام حجت وزیر علوم با روسای دانشگاه‌ها/ ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بر اساس فعالیت‌های پژوهشی است

وزیر علوم گفت: ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس پیشرفت و همت آنها در اجرای قانون برنامه هفتم مشخص می شود. بنابراین لازم است که مدیران بخش‌های پژوهشی دانشگاه‌ها نسبت به انجام آن اهتمام ورزند و از سوی دیگر با مدیران دانشگاه نیز در خصوص اجرای این برنامه اتمام حجت صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، حسین سیمایی صراف امروز در همایش معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: علم بدون پژوهش می میرد، یک معلم می تواند طی ۳۰ سال یک جزوه را تدریس کند که این موضوع باعث تکراری شدن آموزش می شود؛ بنابراین پژوهش باعث به روز رسانی علم است که سبب نشاط در فضای علمی خواهد شد.

وزیر علوم بیان کرد: آموزش از پژوهش تغذیه خواهد کرد ما برای پیشرفت کشور هیچ راهی به جز پژوهش نداریم و خوشبختانه زیر ساخت های خوبی در این خصوص ایجاد شده و بسیاری از موانع برطرف شده که آن هم ناشی از تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: بیشترین احکامی که در قانون برنامه هفتم آمده مربوط به بخش آموزش و پژوهش است. پژوهش پرتکلیف‌ترین این بخش است، به همین منظور بنده وظیفه طراحی برنامه عملیاتی قانون هفتم را  بر عهده دکتر صالحی قرار دادم و ایشان این برنامه را برای تقدیم به سازمان برنامه و بودجه آماده کرده است. عملکرد بخش علمی کشور با شاخص پژوهش سنجیده خواهد شد، به همین منظور این گونه برنامه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

سیمایی صراف بیان کرد: پیشرفت یا کندی اجرای این برنامه بر عهده وزارت خانه نیست و مجری آن دانشگاه ‌ها هستند. وزارت خانه جنبه نظارتی دارد، در همین راستا سازکار آن مشخص شده و ارزیابی دانشگاه‌ها نیز بر اساس همین اقدامات در بخش  پیشرفت و همت آنها در اجرای قانون برنامه هفتم مشخص می شود. بنابراین لازم است که مدیران بخش‌های پژوهشی دانشگاه‌ها نسبت به انجام آن اهتمام ورزند و از سوی دیگر با مدیران دانشگاه نیز در خصوص اجرای این برنامه اتمام حجت صورت گرفته است.

وزیر علوم بیان کرد: اخیرا گزارشی از دانشگاه اراک دریافت کردم که در آن نشان می دهد که این دانشگاه ارتباط خوبی با صنعت گرفته است و با استفاده از خلاقیت و نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان توانسته در این بخش درآمدزایی داشته باشد.

وی افزود: حدود ۱۳ درصد معادل ۸ هزار میلیارد تومان صرف هزینه تامین غذا برای دانشجویان می شود و رضابت ۱۰ درصدی دانشجویان را نیز به دنبال نداشته است، بنابراین باید با استفاده از شرکت های دانش بنیان آن را بهینه کرد. ما نیازمند علم نافع هستیم؛ علمی که مشکلات کشور را در بخش های مختلف مانند صنعت حل کند.

سیمایی صراف گفت: ۱۵ درصد بودجه دانشگاه باید صرف پژوهش شود، نمایی سازی مجلات باعث افزایش رتبه علمی کشور خواهد شد، با اقدام شکلی و آیینی می توان اقدامی برای افزایش مرجعیت علمی کشور داشت.

وزیر علوم گفت: در حوزه دیپلماسی علمی از بیان نافذ مقام معظم رهبری استفاده خواهیم کرد؛ ایشان در بخش یادگیری و تبادل دانشجو همواره تاکیداتی داشتند، بخش مهمی در آینده‌سازی و ایجاد فضای جسورانه از محل استفاده از این ظرفیت تامین خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403080100303
  • خبرنگار : 71974