هدف‌گذاری ترکیه برای ظرفیت ۴ برابری انرژی خورشیدی و بادی

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور برای، چهار برابر کردن ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی به ۱۲۰ مگاوات تا سال ۲۰۳۵ را هدف گذاری کرده و برای این منظور، به ۱۰۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، آلپ ارسلان بایراکتار در مراسمی برای اعلام نقشه راه ترکیه در زمینه انرژی تجدیدپذیر، اعلام کرد شرایط اولین مناقصه مناطق منابع انرژی تجدیدپذیر، هفته آینده اعلام خواهد شد.

بایراکتار گفت: وزارت انرژی سرگرم تغییرات مقررات فعلی برای سرمایه‌گذاری‌های انرژی تجدیدپذیر و تشویق بخش خصوصی برای مشارکت بیشتر است.

در راستای تلاش برای افزایش ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر، وزارت انرژی ترکیه بر ۳۴ هزار مگاوات درخواست‌های پیش مجوز و مجوز برای نیروگاههایی که هنوز به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده اند، متمرکز خواهد شد.

بایراکتار گفت: «ما باید شتاب کنیم و روی ظرفیتی که در حال سرمایه‌گذاری است تمرکز کنیم. هدف ما این است که مدت زمان اخذ مجوز را از چهار سال، به دو سال کاهش دهیم. وی همچنین اظهار کرد: از مجموع سرمایه گذاری‌های لازم برای افزایش ظرفیت، حدود ۲۸ میلیارد دلار برای بهبود زیرساخت‌های انتقال، ساخت ترانسفورماتور و نصب شبکه‌های انتقال فشار قوی در سراسر کشور اختصاص خواهد یافت.

اگرچه ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی ترکیه در سال‌های اخیر، رشد چشمگیری یافته است، فرآیند طولانی صدور مجوز و کمبود منابع مالی، مسائل کلیدی مورد توجه سرمایه‌گذاران بخش انرژی بوده است.

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور مناقصه ای را برای تخصیص ۲هزار مگاوات نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در اوایل سال آینده برگزار خواهد کرد و طرح جدید، کف قیمت و تضمین خرید برق در بلندمدت را دربردارد که تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها را آسان‌تر می‌کند.

ترکیه که دارای منابع اندک نفت و گاز طبیعی است، از سال ۲۰۰۵، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را در نیروگاه‌های تجدیدپذیر تشویق کرده تا هزینه واردات بالای خود را کاهش دهد و خود را از خطرات ژئوپلیتیکی مصون نگه دارد.

طبق داده‌های موجود، نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و زیست توده که پس از سال ۲۰۰۵ شروع به کار کردند، به حدود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده یا ۱۷.۷ درصد از کل ظرفیت نصب شده ملی در ۱۸ سال گذشته رسیدند.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که مصرف برق ترکیه در مدت ۲۰ سال، سه برابر شده است، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، به دلیل تغییر انرژی بلندمدت که شامل حذف سوخت‌های فسیلی در تولید برق است، با سرعت بیشتری افزایش یابد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403080100299
  • خبرنگار : 71263