مدیرکل بیمه سلامت قم مطرح کرد؛

دریافت خدمات ۲۴۸۸ زوج نابارور در قم/ خدمات دهی بیمه سلامت در ۷۳۰ مرکز درمانی

مدیر کل بیمه سلامت استان قم گفت: در حوزه ناباروری ۹۰ درصد تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در سایر مراکز اعم از خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی تحت پوشش بیمه سلامت است.

عباس فتحی، مدیرکل بیمه سلامت استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۶۳۰ هزار نفر در استان قم در قالب چهار صندوق کارکنان دولت، روستاییان و عشایر، سایر اقشار و بیمه سلامت همگانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان قم با بیان اینکه حق بیمه صندوق همگانی بر اساس دهک‌بندی سازمان هدف‌مندی یارانه است، اظهار کرد: دهک‌های درآمدی یکم تا پنجم بر مبنای اعلام سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها به طور رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

فتحی تصریح کرد: برای دهک‌های بالاتر نیز تخفیفات خاص درنظر گرفته شده است؛ دهک ششم ۲۰ درصد، دهک هفتم ۳۰ درصد و دهک هشتم و نهم به ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند و مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: افرادی که دهک‌شان مشخص نشده، یک ماه به صورت رایگان بیمه می‌شوند تا دهک‌شان تعیین شود. مسیر بیمه شدن نیز بسیار ساده است و افراد می‌توانند به سامانه‌ی شهروندی بیمه سلامت مراجعه کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان قم اعلام کرد: بسیاری از مردم به دهک‌بندی اعتراض دارند، اما این موضوع در اختیار ما نیست و اطلاعات مورد نیاز برای دهک‌بندی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها دریافت می‌شود.

فتحی در خصوص ارائه خدمات به زوجین نابارور، گفت: زوجین نابارور در سامانه‌ی ما نشان‌دار می‌شوند؛ این نشان‌دار شدن کمک می‌کند تا در صورت مراجعه به مرکز طرف قرارداد به صورت برخط مشمول تخفیفات ‌شوند.

مدیر کل بیمه سلامت استان قم گفت: در حوزه ناباروری ۹۰ درصد تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در سایر مراکز اعم از خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی تحت پوشش بیمه سلامت است.

وی افزود: ۲۴۸۸ نفر از زوجین نابارور در سال ۱۴۰۱، ۵۳۹ بار مراجعه با میزان هزینه‌ای معادل ۱۲۲۷۰ میلیون ریال داشته‌اند؛ در سال گذشته، ۸۳۰  بار مراجعه با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۷۰۰ میلیون ریال ثبت شده است.

فتحی، گفت: برای نشان‌دار شدن زوجین نابارور، باید مدارکشان به اداره ارائه شود یا توسط پزشک معالجشان نشان‌دار شوند؛ به بسیاری از پزشکان این اختیار داده شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان قم اضافه کرد: ۱۰۷ بیماری از طرف وزارت بهداشت به عنوان بیماری‌های صعب‌العلاج تعیین شده‌اند که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد.

فتحی بیان کرد: خدمات روانشناسی بیمه سلامت به بیماران سرپایی با مراجعه به متخصصان دارای PHD و همچنین بیماران بستری در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۳۰ مرکز طرف قرارداد داریم که شامل بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و پزشکان می‌شود؛ از سال گذشته نیز با ماماها و خدمات روانشناسی قرارداد منعقد کردیم و در حال گسترش خدمات‌ هستیم که یکی از اهداف سازمان بیمه سلامت است.

فتحی در خصوص نسخه الکترونیک گفت: این طرح در ابتدا حدود ۱۰ درصد رشد داشت که در حال حاضر اجرای این طرح در کل کشور به بیش از ۹۰ درصد رسیده است؛ این درحالی است که اجرای طرح نسخه الکترونیک در قم به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده است.

وی عنوان کرد: بسیاری از خدمات توانبخشی که تا پیش از این در تعهد سازمان نبود، در دولت سیزدهم به تعهدات اضافه شده است؛ به طور کلی، در دولت سیزدهم بیش از ۲۰ خدمت جدید به خدمات سازمان بیمه سلامت افزوده شده که برخی از این خدمات به طور مستقیم برای مردم ملموس است.

فتحی یادآور شد: در خصوص پرداخت صورتحساب مراکز طرف قرارداد نیز تقریباً به‌روز هستیم و اکثر ماه‌ها را به‌روز پرداخت کرده‌ایم، اما گاهی اوقات تاخیر یک‌ماهه وجود داشته که مربوط به عدم تامین به موقع اعتبارات است.

مدیرکل بیمه سلامت استان قم بیان کرد: افراد می‌توانند از طریق سامانه شهروندی و همچنین از طریق کد دستوری #۱۶۶۶* بدون مراجعه حضوری به صورت برخط حق بیمه را پرداخت و بیمه خود را ثبت کنند، و درصورت بروز هرگونه مشکل سامانه ۱۶۶۶ به صورت تلفنی در حال خدمت‌رسانی است.

وی یادآور شد: یکسری از داروهای تجویزی نیاز به تایید دارد که باید بیمه شده حضورا با مستندات (آزمایش، سونوگرافی، پاتولوژی) به اداره مراجعه کنند به همین دلیل با اختصاص این شماره ۰۹۳۹۵۲۰۶۷۰۴ در فضای مجازی بیمه شده می‌تواند تصاویر مستندات را به شماره مذکور ارسال کرده و همکاران اداره کل به صورت غیر حضوری تایید می‌کنند.

فتحی در پایان گفت: برابر مقررات قانونی بیمه شدگان تبعی اناس سالی یک بار باید مستندات شناسنامه‌ای خود را برای اداره بیمه گری ارسال کنند تا در صورت ازدواج به صورت مستقل بیمه شوند به همین منظور و برای راحتی بیمه شدگان کارمندی این شماره ۰۹۱۰۳۵۶۱۵۱۷ برای ارسال مستندات موصوفاست تا نیازی به حضور در اداره کل نداشته باشند.

به گزارش ایسنا؛ شعار محوری هفته بیمه سلامت امسال « ۳۰ سال خدمت بیمه سلامت با وفاق ملی» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403080100276
  • خبرنگار : 50989