رییس انجمن برنج کشور:

فعالیت‌های ترویجی در کشور از کارهای تحقیقاتی ضعیف‌تر شد

رییس انجمن برنج کشور بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به فعالیت‌های ترویجی در کنار کارهای تحقیقاتی در زمینه‌های کاربردی بخش کشاورزی و حوزه برنج با همراهی کشاورزان پیشرو تاکید کرد.

جمیل علیزاده شایق سه‌شنبه ۱ آبان در همایش رویداد انتقال یافته‌های تحقیقی ترویجی در معاونت موسسه برنج کشور در آمل گفت: در نشستی که هفته گذشته تشکل‌های مختلف بخش کشاورزی کشور با وزیر متبوع داشتند این بحث مطرح شد و وزیر جهاد کشاورزی هم به این موضوع که رابطه بین تحقیقات و ترویج در آن حدی که انتظار هست، متاسفانه قوی نیست؛ گلایه کرده بود.

وی با ابراز تاسف از اینکه در چند سال گذشته به گواه همه کارشناسان و دلسوزان حوزه‌های مختلف کشاورزی، حوزه ترویج، ضعیف‌تر از بخش تحقیقات شده، یادآور شد: انتظار است که مسئولان بخش‌های چندگانه کشاورزی، جدی‌تری به بخش ترویجی که مکمل بخش تحقیقات است، توجه داشته باشند.

ضرورت احیای ایستگاه‌های ترویجی

رییس انجمن برنج کشور همچنین به برگزاری همایش رویداد انتقال یافته‌های تحقیقی ترویجی در معاونت موسسه برنج کشور در آمل اشاره کرد و ادامه داد: این همایش اقدام ارزشمندی بوده که از سوی معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران و شهرستان آمل برگزار شد که در این همایش در کنار کارهای تحقیقاتی و ترویجی همزمان استفاده شد.

علیزاده شایق تصریح کرد: در بیشتر کارهای تحقیقاتی ترویجی همه متولیان امر به صورت ویژه و خاص از محقق و کارشناس طرح دفاع می‌کنند و مورد تشویق قرار می‌گیرند، اما کشاورز که اجرا کننده طرح تحقیقاتی همان محقق یا کارشناس است، کمتر توجهی می‌شود و جا می‌ماند.

وی ادامه داد: برگزاری همایش رویداد انتقال یافته‌های تحقیقی ترویجی در معاونت موسسه برنج کشور در آمل فرصت ارزشمند و ایده خلاقانه‌ای بوده که حتی از کشاورز پیشرو برای کارهای تحقیقاتی دعوت شده و گزارش داده و هم از فعالیت و کارکرد آن قدردانی شده است.

رییس انجمن برنج کشور تصریح کرد: قطعا اگر کشاورز در کنار اجرای هر طرحی در کنار کارشناس و محقق نباشد، مطئمنا طرحی اجرا نخواهد شد؛ اما در عین خوشبختی کارهای تحقیقی و ترویجی در حوزه لاین‌های برنج در چند سال گذشته با همراهی کشاورزان پیشرو در حال اجرا است و نتایجی خوبی از نظر کیفیت محصول و عملکرد در واحد سطح داشته است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403080100182
  • خبرنگار : 50616