پیشنهاد مصر برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه و یک «معامله کوچک»

منابع اعلام کردند مسؤولان مصری طرحی را برای احیای پرونده آتش‌بس در نوار غزه مطرح کرده‌اند که شامل عقب‌نشینی تدریجی رژیم صهیونیستی در یک دوره زمانی نسبتا طولانی است.

به گزارش ایسنا، منابع اعلام کردند نقش مصر در راستای هماهنگی با آمریکا است. این پیشنهاد شامل کلیاتی است که بر اساس آن مذاکرات از سر گرفته می‌شود. این پیشنهاد شامل عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه در یک دوره زمانی طولانی‌تر از چیزی است که در پیشنهادات قبلی آمده بود. به نظر می‌رسد طرح پیشنهادی مصر شامل عقب‌نشینی از جنوب نوار غزه به سمت شمال است.

در مقابل گفته می‌شود که رهبری جنبش حماس به دلیل دوره زمانی و ضمانت‌های مربوط به پایبندی رژیم صهیونیستی درباره هرگونه توافق‌هایی در آینده با این طرح مخالفت کرده است.

پاسخ جنبش حماس پایبندی به عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازگشت به وضعیت قبل از هفت اکتبر ۲۰۲۳ است.

همچنین وبگاه آمریکایی «آکسیوس» روز سه‌شنبه به نقل از منابع اشغالگر گزارش داد که مصر پیشنهاد داده است که یک توافق تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل با آتش‌بس محدود در نوار غزه انجام شود.

این وبگاه توضیح داد که «حسن محمود رشاد»، مدیر جدید سرویس اطلاعات عمومی مصر، به «رونن بار» رئیس سرویس شاباک اسرائیل،  ایده‌ای برای یک توافق کوچک برای تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه ارائه کرد.

این 2 مقام اسرائیلی به این وبگاه اشاره کردند که پیشنهاد مصر ممکن است راه را برای مذاکرات بر سر توافقی گسترده‌تر هموار کند و خاطرنشان کردند که رئیس سرویس امنیتی شاباک یکشنبه گذشته از قاهره بازدید کرد و با سرلشکر حسن محمود رشاد برای گفت‌وگو در مورد اوضاع غزه در قاهره دیدار کرد.

آکسیوس گفت که طرف مصری پیشنهاد یک «معامله کوچک» را ارائه کرده است که شامل آزادی تعداد محدودی از اسرا تحت بازداشت حماس در ازای آتش‌بس چند روزه در غزه می‌شود و پس از آن مذاکرات مجدد درباره توافق جامع‌تر درباره اسرا و آتش‌بس انجام می‌شود.

به نوشته این وبگاه، «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل از پیشنهاد مصر حمایت کرد، در حالی که وزرای تندرو مثل «ایتامار بن گویر» و «بتسلئیل اسموتریچ» با آن مخالفت کردند.

مصر در کنار قطر در هماهنگی با ایالات متحده آمریکا با هدف دستیابی به آتش‌بس بین حماس و اسرائیل در تلاش‌های میانجی‌گری است.

از سوی دیگر دولت آمریکا به دنبال شهادت «یحیی السنوار» رئیس حماس بر نرمش در موضع مقاومت حساب باز کرده است.

همچنین تل‌آویو امیدوار است که جنبش حماس در پی شهادت رهبران خود امتیازهایی بدهد.

منابع گزارش دادند قاهره بنا به خواسته آمریکا تلاش کرده تا به اطلاعاتی درباره وضعیت اسرای اسرائیلی در نوار غزه دست یابد.

این اقدام در راستای تلاش آمریکا برای تقویت موضع «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

«حسین حریدی» معاون سابق وزیر خارجه مصر به العربی الجدید گفت: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به منطقه می‌آید چرا که خواهان آزادی تمام اسرای اسرائیلی قبل از پایان دوره ریاست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است اما در ازای این مساله هیچ چیزی به جز وعده‌های واهی مکرر نمی‌دهد.

رهبری جنبش حماس اطلاعات درباره سرنوشت اسرا و همچنین تعداد اسرای زنده و وضعیت سلامتی آنها را مخفی می‌کند و تاکید دارد که هرگونه اطلاعاتی در این راستا باید با بها و بخشی از روند مذاکرات درباره آتش‌بس باشد.

در همین راستا «رونن بار» رئیس شاباک یکشنبه با «حسن رشاد» رئیس اطلاعات مصر دیدار و درباره احیای مذاکرات برای تبادل اسرا و رویکرد جدید برای منطقه مرزی بین مصر و نوار غزه صحبت کرد. این رویکرد جدید شامل اصلاحاتی درباره وضعیت این منطقه قبل از هفت اکتبر ۲۰۲۳ است. رویکردهای اسرائیل شامل اصلاح موقعیت گذرگاه زمینی رفح و ایجاد برج‌های مراقبتی ثابت در گذرگاه فیلادلفیا و یک گذرگاه دریایی در نزدیکی مرزهای مصر است.

بلینکن برای پیشبرد مذاکرات آتش بس غزه به دنبال شهادت یحیی السنوار تلاش می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد سفر بلینکن که احتمالا تا روز جمعه طول خواهد کشید برای گفت‌وگو و رایزنی درباره پایان جنگ غزه و آزادی تمام اسرا و کاهش رنج و مشکلات ملت فلسطین است.

همچنین این رایزنی‌ها شامل گفت وگو درباره برنامه‌ریزی برای دوره مابعد جنگ و ایجاد یک مسیر جدید است که به فلسطینی‌ها اجازه بازسازی زندگی خود را بدهد. بلینکن در این سفر بر لزوم رساندن غذا و دارو و کمک‌های انسانی بیشتر به غیرنظامیان در غزه تاکید خواهد کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403080100166
  • خبرنگار : 71516