بررسی عملکرد پنج لاین جدید برنج در رویداد انتقال یافته‌های تحقیقی ترویجی در آمل

جدیدترین یافته‌های تحقیقی و ترویجی محققان و کارشناسان معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور و کشاورزان پیشرو مازندران در محل این معاونت در شهرستان آمل بررسی شد.

در این نشست که ۱ آبان ماه در شهرستان آمل برگزار شد، علیزاده شایق دبیرانجمن برنج کشور، معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر دفتربرنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران حضور داشتند درقالب سخنرانی و کارگاه تخصصی، پنج لاین جدید برنج وعملکرد چند ساله کارهای تحقیقی و ترویجی آنها توسط کارشناسان و کشاورزان پیشرو ارائه شد.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران به برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و آشنایی کارشناسان و کشاورزان با فعالیت‌های موسسه برنج و ارائه نتایج طرح‌های تحقیقی ترویجی اجرا شده است.

وحید خسروی گفت: این همایش به منظور انتقال یافته‌های طرح‌های تحقیقی و ترویجی به دیگر کشاورزان در حوزه تولید برنج برگزارشد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های تحقیقاتی وترویجی تا زمانی که به دست کشاورز و عرصه کشت برسد، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال زمان صرف خواهد شد، تصریح کرد: بعد از انجام کارهای زیاد تحقیقاتی وترویجی با همکاری کارشناسان و کشاورزان پیشرو، نتایج عملکرد کمی و کیفی لاین‌های تحقیقاتی پس از تایید نهایی به کشاورزان معرفی می‌شود.

معاون تحقیقات برنج کشور درمازندران افزود: برگزاری این همایش‌ها که کشاورزان پیشرو درکنار محققان و کارشناسان، لاین‌های جدید برنج را درمزارع کشت شده ارائه می‌کنند، قطعا درتحقق بیشتر نتایج وسرعت بخشیدن به این روند کمک زیادی خواهد کرد.

خسروی در توضیح لاین‌های جدید برنج گفت: لاین‌های جدید متحمل به تنش خشکی و روش آبیاری تناوبی همانند ارقام رونمایی شده طارم است.

وی یادآورشد: ارزیابی و مقایسه عملکرد لاین‌های جدید از نظرعملکرد تولید در واحد سطح و مقاوم بودن به آفات برنج آزمون‌های موفقی را در سال‌های اخیر پس داده و می‌توان در دو تا سه سال آینده رقم‌های تحقیقاتی را به کشاورزان برای کشت در شالیزارهای برنج خیز کشور معرفی کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403080100138
  • خبرنگار : 50616