مدیرکل امور روستایی استان خبر داد

استان کرمان بیشترین دهیاری درجه ۶ را دارد/ تلاش برای عرضه تولیدات در بورس کالا

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان با بیان اینکه درجه‌بندی دهیاری‌ها در همه مسائل اثر دارد، ادامه داد: دهیاری درجه ۶ بالاترین درجه است که حدود ۳۰۰ دهیاری در استان این درجه را دارند و بالاترین عدد در کشور متعلق به کرمان است.

محمدجواد عبدالکریمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هر روستایی که دارای جمعیت حدود ۲۰ خانوار و بیشتر است، می‌تواند دهیاری داشته باشد و در این راستا سال گذشته ۳۰۰ روستا را به مرکز کشور اعلام کردیم که با تشکیل دهیاری ۱۱۹ مورد موافقت شد و با احتساب دهیاری‌های جدید، در حال حاضر ۲۶۱۹ دهیاری در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به افزایش میزان واریزی به حساب دهیاری‌ها طی سال‌های اخیر افزود: در سال ۱۴۰۰ واریزی به حساب دهیاری‌های استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده، سال بعد دو برابر شده، در سال ۱۴۰۲ این عدد از ۳۰۰۰ میلیارد تومان گذشت و اردیبهشت امسال واریزی به میزان کل سال ۱۴۰۰ بوده است.

عبدالکریمی بیان کرد: سال گذشته برای درجه‌بندی دهیاری‌ها اقدام کردیم و ۱۳۳۱ دهیاری استان کرمان ارتقاء درجه یافتند که اتفاق کم سابقه‌ای در استان بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان افزود:برای حاکمیت متمرکز و قدرت بهتر جهت اجرای امور، باید دهیاری به عنوان دستگاه اجرایی شناخته شود تا از شورای برنامه‌ریزی شهرستان اعتبار بگیرد و در این زمینه ۲۲۰ دهیاری را پیشنهاد دادیم که ۵۳ دهیاری استان به عنوان دستگاه اجرایی شناخته شدند.

عبدالکریمی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در برخی شهرستان‌های استان کرمان تا ۸۵ درصد جمعیت، روستایی است مثلا در جنوب و شرق عمده جمعیت، روستایی است اما در شمال و شهرستان‌هایی مانند کرمان، سیرجان و رفسنجان جمعیت شهری بیشتر است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان با اشاره به اینکه دغدغه ما این است که توسعه روستایی همه جانبه باشد، تاکید کرد: البته توسعه روستاها از لحاظ کالبدی خوب بوده اما برای مهاجرت معکوس، اقتصاد روستا مسئله مهمی است.

وی با بیان اینکه سفره پاسخگویی روستا طی سال‌های متمادی ۲۰ میلیون بوده و روستاها ظرفیت دارند؛ افزود: برای توسعه همه جانبه روستاها از مرداد سال قبل طرحی را آغاز کردیم و بحث اقتصادی روستاها در طرح تکام(توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه) نمود بیشتری دارد.

عبدالکریمی ادامه داد: در این طرح افزایش بهره‌وری در کشاورزی دنبال می‌شود و همچنین دامپروری، گردشگری و ... در روستا با استفاده از فرصت‌های موجود توسعه خواهد داشت تا تولید بالا برود و البته بازار می‌خواهیم که برای بازاریابی، راه‌اندازی روزبازارها یا تقویت آنها، ایجاد بازارچه در توقفگاه‌های بین‌راهی و برپایی نمایشگاه‌ها نبال می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر در خیابان ابوذر جنوبی، سیدی و طاهرآباد کرمان سه روستابازار فعال است، افزود: با همکاری بنیاد علوی تلاش می‌کنیم بازار مجازی را برای فروش تولیدات روستائیان فعال کنیم و این امر توسط تسهیلگران بنیاد دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین برای حضور در بورس کالا، تشکیل اتحادیه تعاونی دهیاران استان کرمان را در دست اقدام داریم تا به عنوان شخصیت حقوقی در بورس فعالیت کند و این اتحادیه در شرف راه‌اندازی است.

عبدالکریمی گفت: قصد داریم بر اساس نیاز بازار، تولید مناسب صورت بگیرد و مطمئناً این طرح برای استان کرمان نتیجه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403080100128
  • خبرنگار : 50187