وضعیت مبهم آب انبار مرکزی نوش‌آباد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان گفت: شهرداری نوش‌آباد با اینکه منشاء خدمات ارزنده‌ای بوده است، در اقدامی عجولانه و بدون کسب مجوز از میراث فرهنگی و حتی مشورت با متخصصان مرمت، به حریم آب انبار مرکزی نوش‌آباد تجاوز کرده است.

محمد مشهدی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گود کردن حریم آب انبار مرکزی که ورودی اصلی شهر زیرزمینی نوش‌آباد است، به بهانه‌ واهی ساخت آمفی‌تئاتر، باعث تخریب سقف پوششی دوم این بنای تاریخی شده که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و سالانه‌ بیش از یکصد هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

وی افزود: دومین اقدام شهرداری نوش‌آباد که خلاف قانون است کور کردن معبر چند ساله و مهمی است که یکی از زیباترین معابر بافت تاریخی نوش‌آباد است، به این ترتیب که فضای شامل معبر و بخشی از دیواره آب انبار نزدیک به دو متر گود و مسدود شده است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان، تصریح کرد: تخریب و تجاوز به آب انبار مرکزی نوش‌آباد، سند ناکارآمدی کسانی است که مسئولیت نگهداری آثار تاریخی را بر عهده دارند. میراث فرهنگی آران و بیدگل به سادگی، اهمال کاری خود و کارهای خلاف قانون شهرداری نوش‌آباد را توجیه می‌کند.

وی تأکید کرد: نسبت به کارهای شهرداری در آغاز دوره، خوش‌بین بودم، احترام آنها را حفظ کرده و حتی از خدمات آنها تشکر کردم، اما این کار آنها نادرست و غیرقانونی و عزم آنها بر تخریب‌ها جزم است.

رئیس سابق مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان، گفت: بر این باورم که غرض آنها منفی نبوده، اما نتوانستند کار خوب و بد را تشخیص دهند و یکی از علت‌ها این است که پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد مدیر ندارد که اگر داشت، از این کار جلوگیری می‌کرد و به آنها مشورت درست می‌داد.

 مشهدی نوش‌آبادی افزود: نوش‌آباد به باور شخصیتی مانند دکتر جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران، «یک شهر قوی و شگفت تاریخی دوره اسلامی در کنار کاشان است.». شهردار نوش‌آباد باید درک کند که برند اصلی این شهر تاریخ و فرهنگ آن است.

وی اظهار کرد: حفظ بناهای تاریخی بسیار مهم است و دوستان شهرداری نوش‌آباد نمی‌دانند چه آسیب شدیدی به این شهر وارد کرده‌اند. وقتی گستره یک شهر و تعداد آثار تاریخی آن محدود است اگر قرار باشد به هر علتی بخشی از آن را تخریب کنیم، کل شهر را از اعتبار می‌اندازیم.

رئیس سابق مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان، تصریح کرد: کف یک معبر را دو متر پایین آورده و ادعا می‌کنند که از قبل این طور بوده است، مگر مردم از گودال حرکت می‌کردند. سطح کوچه، هم سطح سقف دوم آب انبار بوده است و هیچ توجیهی برای این رفتار نادرست قابل پذیرش نیست، بنابراین باید آب انبار به شکل اولیه آن بازسازی و معبر به سطح معمول درآمده و باز شود.

این فعال حوزه میراث فرهنگی، تأکید کرد: امروز معلوم شده است که ساخت آمفی‌تئاتر و گودبرداری کنار آب انبار مرکزی نوش‌آباد، خلاف است و مسئولیت اخلاقی و قانونی آن بر عهده کسانی است که اقدام به تخریب کردند و باید حتی به قیمت بازداشت متخلفان از تخریب آن جلوگیری می‌شد، زیرا این تخریب‌ها در یک اثر ملی و با برنامه قبلی انجام شده و غیر قابل جبران است.

مشهدی نوش‌آبادی افزود: اگر حتی یک دانشجوی مرمت این بلایی که بر سر آب انبار آورده‌اید را ببیند گریه‌اش می‌گیرد، اما میراث فرهنگی آران و بیدگل از این کار خلاف و غیرقانونی دفاع می‌کنند. لذا عواقب این دفاع بر عهده میراث فرهنگی است و استمرار آن به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی اظهار کرد: همه آب انبارهای ایران، دو پوشش دارد؛ یک پوشش به‌صورت مورب به موازات پله‌ها و یک پوشش هم سطح کوچه است. اما شهرداری نوش آباد، برای توجیه این اشتباه خود به دروغ متوسل می‌شود.

این فعال حوزه میراث فرهنگی، تصریح کرد: رفع رطوبت از آثار، راه‌های فنی و تخصصی دارد نه اینکه نصف مخزن را به ارتفاع دو متر خاک‌برداری کنید. اگر قرار باشد آب انبار پایین‌تر از سطح باشد، معبر عمومی را نابود کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان گفت: خلاف‌های متعددی در  محدوده آب انبار نوش‌آباد، اتفاق افتاده است و عده‌ای از جایگاه خود سوء استفاده کردند. خلاف اول اینکه بخشی از آب انبار نابود شده و دیواره سقف دوم را به ارتفاع دو متر پله پله کرده‌اند که غیر موجه، غیرقانونی و غیراستاندارد است.

وی افزود: خلاف دوم شهرداری نوش‌آباد، گود کردن یک معبر عمومی در بافت تاریخی است که حقوق شهروندان محسوب می‌شود، یک معبر امن و درست برای دسترسی خوب به میدان، حسینیه، مسجد و بازار که امروز نابود کرده‌اید. چه انسان عاقل و ‌مسئولی معبر را تبدیل به آمفی‌تئاتر می‌کند که هیچ نیازی به آن نیست و کاربردی غیر از زباله‌دانی پیدا نخواهد کرد؟

مشهدی نوش‌آبادی تصریح کرد: شهردار باید درک درستی از یک شهر تاریخی داشته باشد و تمام فعالیت‌های شهر بر این اصل باشد که یک شهر تاریخی است. از آقای شهردار درخواست می‌کنم معبر را به حالت اولیه برگرداند در غیر این صورت در مرجع قانونی از این تخریب‌ها جلوگیری خواهد شد.

وی تأکید کرد: امیدوارم شهرداری نوش‌آباد و میراث فرهنگی، این رفتار نادرست را جبران کنند.آب انبار مرکزی نوش‌آباد یک اثر ملی است که حمایت و دفاع میراث فرهنگی از این تخریب‌ها خیانت به حقوق مردم ایران است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان، گفت: کسانی که اقدام کردند و کسانی که مشاوره نادرست دادند و کسانی که مسامحه کردند مسئول این تخریب‌ها هستند و امیدوارم این اقدام‌ها تمام شود. ما بدخواه کسی نیستیم و این صحبت‌ها از روی خیرخواهی است. مردم هم بدانند که حق آنها ضایع می‌شود و به عوام فریبی‌ها توجه نکنند.

خبر ساخت آمفی تئاتر کذب محض است

همچنین  احمد شاه بالایی، شهردار نوش‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خبر ساخت آمفی تاتر در حریم آب‌انبار مرکزی این شهر کذب محض است، اظهار کرد: به شکل مستند از اداره میراث فرهنگی و اداره اوقاف که مالک این مکان است نامه درخواست داریم که به دلیل رطوبت بدنه و سقف، آواربرداری از جلوی آب انبار انجام شود و از شهرداری حتی درخواست کرده‌اند که راه را نیز مسدود کنیم.

وی افزود: خبر ساخت آمفی تاتر در این مکان صحت ندارد، فقط یک جایی را که حالت پلکانی دارد و به این دلیل که خواسته‌اند به کف آب انبار برسند در این پلکان این قابلیت وجود دارد که محلی برای نشستن توریست‌ها تبدیل شود.

شهردار نوش‌آباد در پاسخ به این سؤال که آیا معبر آب‌انبار را کور کرده‌اید؟ خاطرنشان کرد: طبق نامه اوقاف و درخواست آنان معبر را بستیم و در کل تمام فرآیند انجام شده قانونی و مکاتبات آن نیز موجود است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080100091
  • خبرنگار : 50260