سال دشوار تسویە بدهی گندم‌کاران کردستانی

سال ۱۴۰۳ برای گندم‌کاران کردستانی سال زراعی سخت و پر چالشی بود، مدت زمان زیادی است که در انتظار پرداخت مطالباتشان از سوی دولت هستند، اما گویا این انتظار هنوز به پایان نرسیده است.

‌گندم این محصول استراتژیک و اساسی کە نقش آن در تامین امنیت غذایی کشور غیرقابل انکار است و سالانە صادرات حاصل از آن درآمدهای گزافی را برای کشور بە ارمغان می‌آورد، حال بە دغدغەای برای کشاورزان سراسر کشور بە ویژە گندم‌کاران کردستانی تبدیل شدە است.

اگرچە استان کردستان با تولید نزدیک بە ۱۲ درصد از گندم کشور توسط کشاورزان بعد از استان خوزستان جایگاە دوم را در تولید گندم بە خود اختصاص دادە است، اما با این حال گندم‌کاران همواره با مشکلات متعددی در دریافت مطالبات خود مواجه هستند و اکنون با گذشت بیش از ۴ ماە از برداشت گندم در تیرماە سال ۱۴۰۳، وعدەهای وزیرجهاد کشاورزی و مسئولان استانی و کشوری مبنی بر پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور ماە، هنوز بە سرانجامی مطلوب نرسیدە است.

به گزارش ایسنا، پرداخت نشدن به موقع مطالبات، کشاورزان کردستانی را در تأمین هزینه‌های تولید، خرید نهاده‌های کشاورزی، پرداخت دستمزد کارگران و تأمین هزینه‌های زندگی روزمره با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مطالبات معوق گندم‌کاران پیگیری می‌شود

استاندار کردستان با تاکید بر تسریع در روند پرداخت مطالبات گندم‌کاران گفت: تاخیر در پرداخت‌ها می‌تواند بر توانایی کشاورزان برای تأمین هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری برای فصل کشت بعدی تأثیر بگذارد و به جد این مهم را پیگیری می‌کنیم.

آرش‌ زرەتن لهونی عدم پرداخت کامل پول گندم به کشاورزان را از مهمترین مشکلات در این حوزه دانست و از مسئولان اجرایی استانی و کشوری با توجه به مکاتباتی که در این راستا با معاون اول رییس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی انجام داده است، درخواست کرد سریعتر پول گندمکاران پرداخت شود.

نارضایتی گندم‌کاران از تاخیر در دریافت مطالبات نیازمند توجە و اقدام فوری دولت است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز بابت تاخیر در تسویه طلب گندمکاران عذرخواهی کرد و گفت: نارضایتی کشاورزان گندمکار از تأخیر در دریافت مطالبات نیازمند توجه و اقدام فوری دولت است.

علی نوری ضمن عذرخواهی از کشاورزان استان بابت تاخیر در پرداخت بهای گندم، اظهار کرد: چند ماه پیش طبق وعده‌ای که از مسئولین مربوطه در مرکز گرفتیم وعده پرداخت بهای گندم ظرف دوماه را به کشاورزان زحمتکش دادیم که متاسفانه محقق نشد، لذا این امر مستلزم اقدام فوری دولت است.

آخرین وضعیت از پرداخت مطالبات گندم‌کاران کردستانی

رئیس سازمان مدیریت و برنامەریزی استان کردستان هم در اعلام آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران گفت: طبق قانون خرید تضمینی، باید پول خرید گندم در یک زمان مشخص و در اسرع وقت به حساب کشاورز واریز شود.

اکبر محمدی در خصوص تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: در قانون بودجە ۱۴٤۰۳ مبلغ ۱۶۰ همت برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران از طریق سازمان هدفمندی یارانەها اختصاص پیدا کردە بود، اما در پایان این رقم بە ۲۱۰ همت رسید.

وی عنوان کرد: در اولین پرداختی استان کردستان کە حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفتە شدە بود، بە بیش از هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

محمدی ادامە داد: تاکنون رایزنی‌های بسیاری انجام شدە است و براساس اولویت‌بندی مطالبات گندم‌کاران در مناطقی کە زودتر گندم خود را تحویل دادەاند، نسبت بە مناطق سردسیری همچون کردستان کە دیرتر گندم خود را تحویل دادەاند، زودتر پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئلەای کە رخ دادە است این است کە ۱۶۰ همت قانون بودجە پر شدە و ۵۰ همت باقیماندە بهای گندم خریداری شدە از گندم‌کاران در قالب اوراق نزد وزارت جهاد کشاورزی است کە بە محض خرید این اوراق از سوی بانک‌های کشور، بهای گندم بە حساب کشاورزان بلافاصلە واریز می‌شود.

محمدی ادامە داد: این تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران واقعا پذیرفتنی نیست و بارها و بارها هم بە صورت مکاتبەای و هم بە صورت حضوری این موضوع را مطالبە کردەایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامەریزی استان کردستان دربارە وعدەهای انجام نشدە در خصوص پرداخت مطالبات گندم‌کاران کردستانی خاطرنشان کرد: پرداخت مطالبات گندمکاران ملی است و ما تنها در حوزە اختیاراتی کە در استان داریم طبق گزارشی کە از تخصیص مطالبات گندم‌کاران از سوی وزارت جهادکشاورزی بە ما دادە می‌شود این موضوع را رسانەای و اعلام می‌کنیم.

اکبر محمدی در پایان یکی دیگر از دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌اران را محدودیت منابع بودجە کە یک موضوع ملی است، عنوان کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403080100064
  • خبرنگار : 50294