روستای علوی، برگزیده جشنواره روستاهای دوست‌دار کتاب کشور شد

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: روستای علوی از توابع این شهرستان، به عنوان برگزیده «دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب» معرفی شد.

محمدمهدی صباغی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جشنواره دهم، با شرکت ۲۵۱ روستای برگزار شد که ۱۲ روستا به‌عنوان روستای برگزیده انتخاب شدند و «روستای علوی» نیز با ارائه طرح‌های خلاقانه در زمینه استمرار فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی صاحب رتبه برتر شد.

وی افزود: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برنامه‌ای است که هر سال اجرا شده و کتابداران روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتابخوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان تصریح کرد: هدف از اجرای این جشنواره، حمایت از کارهای انجام ‌شده در روستاها، پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در حوزه کتابخوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

صباغی تاکید کرد: تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در روستا، جلب توجه مردم و نهادهای روستایی به توسعه فرهنگی‌ روستاها و نیز غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با ترویج کتابخوانی، از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، روز نهم آبان، از فاطمه سادات هاشمی، مدیر کتابخانه روستای علوی و مجری این برنامه با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر خواهد شد.

رئیس کتابخانه عمومی روستای علوی نیز گفت: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها، ضمن افزایش فرهنگ عمومی جامعه، کتاب به سبد خانوار وارد شده و ضرورت مطالعه و کتابخوانی را درک می‌کنند.

فاطمه سادات هاشمی علوی افزود: انتخاب جشنواره‌ای برای انتخاب روستای دوستدار کتاب، نقش تاثیرگذاری بر دیگر حوزه‌های زندگی مردم در روستا دارد و مردم هویت خود را به درستی شناخته و به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی تنها مرجع فرهنگی مردم روستا برای بازیابی جایگاه اجتماعی خود و زنده نگاه داشتن میراث فرهنگی روستا است و توسعه فرهنگی مردم را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: بانوان و کودکان، بیشترین علاقه‌مندان به کتابخانه هستند که اجرای زنگ کتاب‌خوانی در مدرسه، قصه‌گویی مادران، برپایی نمایشگاه کتاب، نمایشنامه خوانی و تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی از جمله برنامه‌های کتابخانه روستای علوی است.

رئیس کتابخانه عمومی روستای علوی گفت: معرفی و ترویج کسب و کارهای نوین و مشاغل خانگی، یکی از برنامه‌های کتابخانه روستای علوی است که در قالب کارگاه‌های آموزشی و تهیه فیلم و کتاب‌های تخصصی در این حوزه پیگیری شده است.

هاشمی علوی تصریح کرد: تشکیل کارگروه‌ کسب‌وکار و اجرای کارگاه‌های آموزشی در کتابخانه این روستا، باعث شد که تجارب سنتی تهیه گلاب، زعفران و دامداری سنتی با روش‌های صنعتی ترکیب شده و نتیجه مطلوبی در رونق اشتغال منطقه اردهال داشته است.

دبیر جشنواره روستاهای دوستدار کتاب کاشان نیز گفت: روستای علوی، در سال ۹۵ به‌عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شده بود و امسال در بخش استمرار موفق به کسب رتبه کشوری این جشنواره شد.

انسیه شعبانی تبار اظهار کرد: مطالعه و کتابخوانی، سنگ بنای پیشرفت است و جامعه‌هایی به توسعه ‌رسیده‌اند که با افزایش نرخ مطالعه، شهروندانی آگاه داشته‌اند و اجرای جشنواره‌های کتابخوانی، با این هدف اجرا می‌شود.

وی افزود: توسعه همه جانبه کشور، در گروه توسعه فرهنگی شهروندان است و تشکیل باشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان، برنامه‌ای برای فرهنگ سازی در حوزه افزایش مطالعه است و هرچه بیشتر بانوان و کودکان را به کتابخوانی جذب کنیم، موفقیت در توسعه فرهنگی جامعه بیشتر خواهد بود.

شعبانی‌تبار گفت: پرونده فعالیت کتابخانه‌های وادقان، علوی، مشکات، پنداس و سن سن از شهرستان کاشان به دبیرخانه مرکزی جشنواره روستاهای دوستدار کتاب فرستاده شد.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080100046
  • خبرنگار : 50260