/گزارش/

وعده‌های سرخرمن و صدای گندمکارانی که شنیده نمی‌شود

زمانی‌که خوشه‌های طلایی گندم آماده درو می‌شود، کشاورزان خوشحال از اینکه زحمتشان به ثمر نشسته، چون ماه‌ها برای محصولشان تلاش کرده‌اند، کسانی که این روزها مظلوم واقع شده و با دست خالی منتظر تحقق وعده‌ها هستند، وعده‌هایی که کامشان را تلخ کرده است، اکنون این قشر زحمت‌کش برای کشت پاییزه با مشکلات دوچندان روبرو شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در حقیقت اگر بخواهیم کشاورزان را توصیف کنیم، مظلومانی هستند که با دستانی خالی گذران زندگی می‌کنند، کسانی که در پی وعده‌های سرخرمن سیر می‌کنند و همچنان منتظر رسیدن روز موعود یعنی پرداخت مطالباتشان هستند.

گندم‌کاران یک سال همه تلاش خود را برای کاشت و برداشت محصولی می‌کنند که اکنون به مرز خودکفایی رسیده و کشور دیگر نیازی به واردات آن ندارد، محصولی که علاوه بر تأمین نیاز کشور نیازهای کشاورز و خانواده‌اش را نیز برطرف می‌کند، امروز کشاورزان ما نیازمند حمایت جدی دولت هستند.

وعده‌های امروز و فردایی که کام کشاورزان زحمت‌کش را تلخ کرده و کسی به فکر مظلومیتشان نیست، شاید چون دم از مظلومیت نمی‌زنند صدایشان شنیده نمی‌شود.

بارها دولت وعده پرداخت مطالبات را داده اما خبری نیست، آخرین خبر پایان مهرماه و خبر جدید تسویه حساب تا پایان هفته جاری است، آیا کشاورزانی که تنها ۲۵ درصد از مطالبات خود را دریافت کرده امیدی به پرداخت ۷۵ درصد باقی‌مانده دارند یا باز هم وعده‌های سرخرمن و چشمانی منتظر؟

شاید زمان کشت گندم در استان‌های دیگر محدود نباشد اما در چهارمحال و بختیاری زمان کشت محدود است و کشاورزی که با هزاران امید چشمش به حسابی است که پر شود تا بتواند بذر خریداری کند و یک سال دیگر خوشه‌های طلایی را تحویل دولت دهد و وجهی که مشخص نیست چه زمانی واریز شود.

تنها ۱۵ درصد مطالباتم پرداخت شده است!

کیانی یکی از کشاورزان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تاکنون تنها ۱۵ درصد مطالباتم پرداخت شده است، باتوجه به اینکه ۷۰ تا۸۰ تن گندم به شرکت غله استان تحویل داده‌ام، وعده تسویه تا پایان مهرماه داده شد اما اتفاقی نیفتاد و انگار کسی صدای ما را نمی‌شنود.

 این کشاورز با اشاره اینکه گندم‌کار اشتباه نکرده که گندم کشت و آن را به دولت تحویل داده است، گفت: هر روز خبر جدید از پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان هفته می‌آید، اما متاسفانه تنها در حد حرف باقی‌ می‌ماند.

اکنون برای تهیه نهاده و بذر به مشکل برخورده‌ایم

عبدالعلی محمدی‌فر، دیگر کشاورز گندمکار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اکنون برای تهیه نهاده و بذر به مشکل برخورده‌ایم و پول نقد نداریم، گفت: هر هفته قول هفته بعد را برای پرداخت مطالبات می‌دهند، من هم اکنون تنها ۲۶ درصد از حسابم تسویه شده، با کشاورزانی هم که ارتباط دارم، از آخر مرداد به بعد گندم تحویل داده‌اند تاکنون هیچ اجرتی دریافت نکرده‌اند.

کشاورزان چهارمحال و بختیاری نیازمند حمایت جدی دولت هستند

یزدان یگانگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون تنها ۳۸ درصد از کل مطالبات کشاورزان بر اساس تاریخ تحویل گندم پرداخت شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های سردسیر است، فاصله کاشت تا برداشت محصول کوتاه بوده و عدم پرداخت به موقع مطالبات، مشکلات متعددی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دولت بیش از مقدار پیش‌بینی شده گندم خریده و اکنون توان پرداخت مطالبات را ندارد، گفت: دولت با خرید بیش از ۱۲ میلیون تن گندم به مرز خودکفایی رسیده و اکنون لازم است باقی‌مانده مطالبات از راه اعتباری دیگری حل شود چراکه کشاورزان برای خرید بذر و نهاده‌ها نیاز جدی به اخذ مطالباتشان دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۶۳ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان چهارمحال و بختیاری پرداخت شده و ۶۰ درصد مطالبات باقی مانده است، افزود: این تفاوت ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومانی خرید بیشتر گندم موجب شده که تاخیر در پرداخت مطالبات صورت گیرد.

وی تاکید کرد: لازم است مطالبه کشوری از طریق تمام رسانه‌ها برای پرداخت هرچه سریع‌تر مطالبات کشاورزان چهارمحال و بختیاری صورت گیرد.

یگانگی گفت: چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های آخر در تسویه مطالبات است و به همین علت کشاورزان این استان متضرر شده‌اند، هم‌اکنون نیز نیازمند حمایت دولت برای خرید بذر و نهاده دامی هستند.

آیا نباید دولت از محلی برای پرداخت کامل مطالبات اقدام می‌کرد تا کشاورز متضرر نشود و بتواند بذر مورد نیاز را برای کشت تهیه کند، آیا وعده جدید محقق می‌شود و کشاورز با خوشحالی به سمت خرید بذر مورد نیاز می‌رود، البته کشاورزان صبر ایوب دارند و همچنان صبورانه منتظر پرداخت مطالبت به حقشان هستند و رسانه‌هایی که در راستای حل مشکلات همه اقشار جامعه تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403080100035
  • خبرنگار : 50975