بسته اخبار شامگاه ۳۰ مهر ایسنا

شلیک بالستیک به تل‌آویو/ واکنشی به درز اطلاعات محرمانه/ تقاضای عربستان از ایران

تداوم آتش‌باری در سرزمین‌های اشغالی از سوی «جبهه مقاومت»، واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا به درز اطلاعاتی محرمانه، گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ژاپن و تقاضای نظامی عربستان سعودی از ایران از مهمترین اخبار شامگاه ۳۰ مهرماه بودند.

به گزارش ایسنا، شامگاه دوشنبه، ۳۰ مهرماه اخباری در حوزه‌های مختلف منتشر شد که در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنید:

 رزمایش در دریای سرخ

سیاسی - فرمانده نیروی دریای ارتش از تقاضای عربستان برای رزمایش مشترک دریایی با ایران خبر داد.

امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش ایران در دریای سرخ، اظهار کرد: عربستان تقاضا داشته که در دریای سرخ رزمایش مرکب داشته باشیم. هر دو کشور از یکدیگر بابت حضور در بنادر هم دعوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیشنهاد هر دو کشور برگزاری رزمایش دوجانبه و همچنین رزمایش با مشارکت سایر کشورهاست. هماهنگی ستادی در این زمینه در حال انجام است و هیات‌های دو کشور رایزنی‌های لازم درباره نحوه برگزاری رزمایش را انجام می‌دهند.

حمله به دمشق

جهان - یک خودرو در منطقه المزه در دمشق با موشک هدایت‌شونده صهیونیست‌ها هدف قرار گرفت.

روزنامه الاخبار از شهادت یک نفر در پی انفجار خودرو در دمشق خبر داده است.

اسماعیل السنداوی، نماینده جنبش جهاد اسلامی در سوریه در همین زمینه، هدف قرار گرفتن کادرهای این جنبش یا زیاد النخاله، دبیرکل آن در حمله صهیونیست‌ها به دمشق، پایتخت سوریه را تکذیب کرد.

وی افزود: هیچ‌یک از کادرهای جنبش جهاد اسلامی یا حتی زیاد النخاله، دبیرکل آن هدف قرار نگرفته‌اند.

شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی زیر آتش

مقاومت اسلامی لبنان از حملات گسترده خود به شهرک‌های مختلف شمال فلسطین اشغالی از جمله «کریات شمونا»، «کرمئیل» و «ایلیت هشاحر» خبر داد.

عصر امروز حداقل ۳۰ موشک و راکت از لبنان به سمت منطقه الجلیل شلیک شده است.

همزمان گردان‌های عزالدین القسام ـ شاخه نظامی حماس ـ اعلام کرد مجاهدان این گردان‌ها گروهی از نیروهای یگان مهندسی دشمن صهیونیستی را در کمینی سخت در غرب جبالیا در شمال نوار غزه گرفتار کردند.

القسام تأکید کرد مجاهدان این گردان‌ها پس از رصد یک تانک، یک نفربر و دو بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D۹ در محل کمین که حامل مقادیر زیادی مواد منفجره بودند، ابتدا یک بولدوزر را با راکت ضد زره یاسین ۱۰۵ و بولدوزر دوم را نیز با بمب شواظ هدف قرار دادند که در پی آن خودروهای زرهی دشمن و مواد منفجره همراه آنها منفجر شدند و همه این خودروها منهدم شده و سرنشینان آن نیز کشته و زخمی شدند.

 پوتین با پزشکیان دیدار می‌کند

رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه و در حاشیه اجلاس بریکس در کازان با همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد.

پیشتر از سوی «مهدی سنایی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، برنامه‌های سفر «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهور ایران به روسیه اعلام شد.

طبق گزارش معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، پزشکیان یکم تا سوم آبان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه شرکت می‌کند.

گفت‌وگوی ۴۰ دقیقه‌ای وزرای خارجه ایران و ژاپن

وزرای خارجه ایران و ژاپن در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره موضوعات دو جانبه، منطقه و پرونده هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند.

عراقچی در این گفت‌وگو انتصاب ایوایا را به عنوان وزیر امور خارجه ژاپن تبریک گفت. 

«ایوایا تاکه شی» وزیر امور خارجه ژاپن نیز نگرانی جدی ژاپن را از افزایش تنش‌های کنونی در غرب آسیا از جمله حمله اخیر جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی ابراز کرد. 

وزیر خارجه ژاپن اظهار کرد که قویا از همه طرف‌های ذی‌ربط از جمله ایران می‌خواهد تا برای جلوگیری از تشدید بیش‌تر تنش در منطقه، خویشتنداری کنند.

عراقچی وزیر خارجه ایران نیز در پاسخ به تشریح موضوع و تلاش‌های طرف‌ ایرانی پرداخت. 

شلیک موشک بالستیک به تل‌آویو

رسانه‌های مقاومت از شلیک موشک بالستیک از جنوب لبنان به سمت تل آویو خبر دادند.

در پی اصابت این موشک به تل آویو، صدای انفجارهای مهیبی مناطق مرکزی فلسطین اشغالی را به لرزه درآورده است.

منابع عبری زبان گزارش دادند این حمله در حالی انجام شده که آژیر خطر هم به صدا درنیامده است.

واکنش بایدن به درز اطلاعات محرمانه در ارتباط با ایران

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به شدت نگرانی درز اسناد محرمانه در ارتباط با ایران بوده و منتظر دریافت نتایج تحقیقات در این زمینه است.

وی تاکید کرد: نشانه‌ای مبنی بر لو رفتن اسناد بیشتر منتشر نشده است.

کربی یادآور شد: ما می‌خواهیم بفهمیم این اتفاق چگونه رخ داده است و چگونه می‌توان از رخ دادن مجدد آن جلوگیری کرد.

مسکن‌سازی در جزیره بوموسی 

اقتصادی - یک مقام وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه جزیره بوموسی جزء جدایی‌ناپذیر کشور ایران است از قصد این وزارتخانه برای ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در این جزیره احداث خبر داد.

اردیبهشت امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای دو پروژه مسکونی در جزیره ابوموسی و هرمز خبر داد.

ارسلان مالکی به تازگی نیز گفته مصوبه قانونی داریم که در جزیره تمام ایرانی بوموسی برای ساکنان و کسانی که علاقمند به سکونت در ایران جزیره هستند مسکن‌سازی کنیم و مصوبه ساخت ۱۱۰ واحد به استان ابلاغ شد و به زودی عملیات ساخت آغاز می‌شود.

به گفته وی، در واگذاری مسکن طبق ضوابط، اولویت با ساکنان جزیره است اما در اولویت بعدی هر فردی که متقاضی سکونت در این جزیره باشد می‌تواند در این جزیره صاحب‌خانه شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۸
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403080100002
  • خبرنگار : 71533