رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر:

برگزاری آزمون‌های نهایی، منافع کاسبان کنکور را به خطر انداخت

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر گفت: برگزاری آزمون‌های نهایی در سه پایه تحصیلی و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی سبب متفاوت شدن ورودی‌های رشته‌های برجسته و پر متقاضی به ویژه از مناطق محروم شد و منافع کاسبان کنکور را به خطر انداخته که موجب تبلور اهداف برنامه‌ درسی در مدرسه می‌شود.

محسن زارعی عصر دوشنبه، ۳۰ مهرماه در جلسه تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳ استان که با حضور معاونان آموزش متوسطه و کارشناسان سنجش نواحی و مناطق استان برگزار شد، گفت: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای پیشینه‌ای از مصوبات مجلس شورای اسلامی که به سال‌های قبل باز می گردد، این مصوبه از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.

وی با برشماری برخی مزایای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور با برگزاری آزمون‌های نهایی، بیان کرد: قبل از این اقدام، دانش‌آموزان، مهارت‌های تست‌زنی و آماده شدن برای کنکور را هدف قرار داده بودند و حتی متوسط نمرات برخی دروس رتبه‌های خوب کنکور هم  پایین و آموزش و پرورش اسیر نظام سنجشی بود که دانش‌آموز بر آن اساس برای خود برنامه‌ریزی می‌کرد. 

وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به برگزاری آزمون‌های نهایی، خاطرنشان کرد: هر کاری در ابتدا خطاهایی دارد و باید از آن درس گرفته و رو به بهبود حرکت کنیم. آموزش و پرورش به پشتوانه معلمان از این کار بزرگ، سربلند بیرون آمد و سال‌ها است که تجربه برگزاری آزمون‌های نهایی را دارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر افزود: برخی وظیفه‌ای جداگانه برای دانش‌آموزان تعریف می‌کنند؛ درحالیکه مدرسه در ذات خود محل تحصیل بوده و دانش‌آموز باید یاد بگیرد. اشکالات موجود به اصل کار باز نمی‌گردد؛ بلکه باید نارسایی‌های آن رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این مصوبه دانش‌آموزان دیگر، به سمت سوالات پرتکرار حافظه محور و حفظ کردن، تشویق نمی‌شوند و عواید این کار به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت، مشخص خواهد شد.

وی اجرای آزمون‌های نهایی را در راستای تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: باید نگاه کلان به این مسئله داشته باشیم، این اقدام در راستای ارتقا نظام آموزشی انجام می‌گیرد و بر همین اساس، ارتقا نیم نمره‌ای معدل را داشتیم‌. 

زارعی مطرح کرد: آزمون ۱۰۸ عنوان درس به شکل نهایی برگزار شد و برای هر درس، گروه طراح متشکل از چهار نفر از همکاران، طراحی سوالات را براساس جدول هدف، محتوا، ارزشیابی برعهده داشتند و دبیرخانه.های راهبری کشوری با مشارکت گروه‌های آموزشی در هر درس با بررسی راهنمای تصحیح و تحلیل سوالات و از سویی با محاسبه ضریب دشواری سوالات فرایند طراحی سوال کنترل کیفیت می‌شد.

وی در پایان با اشاره به دیگر مزیت برگزاری آزمون‌های نهایی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال برای اولین بار، جامعه آموزش و پرورش را صرفا نه براساس آزمون‌های بین‌المللی، بلکه براساس آزمون‌های خودش قضاوت کرد و این دستاورد بزرگی بود چراکه آزمون‌های نهایی به عنوان آزمونی استاندارد، قابل قبول و معیاری برای گزارش وضعیت عملکرد آموزش و پرورش کشور پذیرفته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه، افزایش نیم نمره‌ای میانگین معدل نهایی در استان را مورد اشاره قرار داد و از تمامی عوامل موثر در این زمینه قدردانی کرد.

مسعود سعادتی برگزاری صحیح و درست آزمون‌های نهایی و زمینه‌سازی به منظور بهره‌بندی دانش‌آموزان از این فرصت و افزایش شانس آنان برای پذیرفته شدن در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر و خوب و نقش معاونان آموزشی در این میان را از اصول مهم در برگزاری آزمون‌های نهایی، دانست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۲۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403073023550
  • خبرنگار :