اخبار سیاسی ۳۰مهر؛ ارائه بودجه و سفر به روسیه؛دستورکار رئیس‌جمهور/تمهیدات مطلوب برای تهدیدات احتمالی

«پیگیری مشکل داوطلبان آزمون ارشد و دکتری»، «مالکیت جزایر سه گانه»، «همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای عضو بریکس» و «ارائه لایحه بودجه۱۴۰۴» از موضوعات مهم خبری سی‌اُم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه قرار است رئیس جمهور فردا-سه شنبه به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شود،‌ در جلسه ای با حضور مسعود پزشکیان و وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی و جمعی دیگر از معاونین وزرا و مسئولین اجرایی، مهمترین تفاهمات، توافقات و پروژه‌های مشترک میان کشورمان و دیگر اعضای بریکس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه وزرای حاضر گزارشی از آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو بریکس ارائه و ضمن تشریح موانع و مسائل پیش‌روی تکمیل و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک، یا آغاز اجرای تفاهمات و توافقات، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز در این زمینه‌ها ارائه کردند.

مسعود پزشکیان در جریان این سفر، در نشست اصلی سران کشورهای بریکس، نشست گسترده کشورهای عضو بریکس و اولین جلسه بریکس پلاس حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد و همچنین دیدارهایی با روسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست وزیر هند و نیز برخی دیگر از سران و مقامات شرکت کننده در این اجلاس‌ها خواهد داشت.

به گفته معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور رئیس جمهور یکم تا سوم آبان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه شرکت می‌کند.

اجلاس اصلی بریکس طی ۲روز با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور صبح فردا نیز برای ارائه لایحه بودجه۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی می‌رود.

بر اساس ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش ماده­ واحده (مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آنها) و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند.

بخش اول حداکثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم می‌شود. بخش دوم نیز حداکثر ۱۰ ­روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه به مجلس ارسال می‌شود.

امروز همچنین سخنگوی دولت از دستور پیگیری مشکل به وجود آمده برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری از سوی رئیس جمهور خبرداد.

فاطمه مهاجرانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در پاسخ به کاربری که خواستار «رفع محرومیت از آزمون ارشد و دکتری» شده و نوشته بود: «صدای داوطلبین ارشد و دکتری باشید»، تاکید کرد: در مورد مشکل به وجود آمده ، رئیس محترم جمهوری آقای دکتر پزشکیان دستور پیگیری داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نامه‌ای به مسعود پزشکیان و مطابق با اصل ۱۲۳ قانون اساسی، قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار و قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه را  ابلاغ کرد.

همچنین یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس خبرداد: جلسه امروز کمیسیون اجتماعی تا پایان آبان ماه احکام بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی صادر و متناسب‌سازی شود و تا پایان آبان ماه بر مبنای احکام صادر شده، حقوق مربوطه واریز شود.

****

در ادامه واکنش ها به بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا و طرح ادعاهای واهی علیه تمامیت ارضی ایران در خصوص جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با هشتگ جزایر سه‌گانه، نوشت: بر اساس اصل ۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور وظیفه ای مهم بر عهده دولت و ملت ایران است و ایرانیان همواره نشان داده اند که نسبت به این مهم کوتاهی نخواهند کرد. همه باید بدانند حتی با حمایت دیگران هم نمی‌توان منافع ایران را تهدید کرد.

لازم به ذکر است که نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه  ۲۵ مهر در بروکسل برگزار شد؛ در انتهای بیانیه پایانی این نشست با طرح ادعاهایی واهی علیه تمامیت ارضی ایران، آمده بود: « ما از ایران می‌خواهیم به اشغال سه جزیره امارات عربی متحده، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است، پایان دهد.»

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر مرور کنید.

کشورهای عربی منطقه از بازی در زمین اختلاف افکنی اروپایی ها دوری کنند

هدف از طرح ادعاها درباره جزایر ایرانی انحراف افکار عمومی از موضوع مقاومت است

جزایر سه‌گانه جزء لاینفک ایران محسوب می‌شود

با قدرت در برابر یاوه‌گویی‌ها پیرامون جزایر سه‌گانه ایران می‌ایستیم

****

امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش دیدار کردند.

به گفته ابراهیم رضایی در این جلسه فرمانده ارتش گزارشی از  رزمایش دریایی آیونز با حضور شناورهای سه کشور و ناظران اعزامی از ۱۱ کشور و آمادگی و نقش ارتش در عملیات وعده صادق ۲ ارائه کرد و تاکید داشت «در صورتی که خطایی از رژیم صهیونیستی سر زند قطعا پاسخ قاطعی دریافت خواهد کرد. نیروهای مسلح کاملا آماده زدن ضربه سهمگین به دشمن صهیونیستی هستند.»

همچنین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع فرماندهان و معاونت‌های تخصصی این نیرو خاطرنشان کرد: مراکز علمی و تحقیقاتی نیروی پدافند هوایی همگام با سایر نیروهای مسلح در راستای مقابله با هرگونه تهدیدات متصور، تمهیدات مطلوبی اندیشیده و در عرصه توسعه توان پدافندی اعم از رادار، موشک، پهپاد و جنگ الکترونیک به موفقیت‌های مطلوبی دست پیدا کرده که البته به همین مقدار قطعا بسنده نخواهیم کرد و در این مسیر با قدرت پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403073023340
  • خبرنگار : 71381