دستیابی موسسه رازی به فناوری بذر واکسن آنفلوآنزای پرندگان

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اعلام کرد که این موسسه در راستای به‌روزرسانی محصولات بیولوژیکی خود، موفق به تولید بذر واکسن آنفلوانزای H۵ با استفاده از مهندسی ژنتیک معکوس و نسل سوم واکسن‌ها شده است.

به گزارش ایسنا، سهیلا مرادی بیدهندی  روز دوشنبه ۳۰ مهرماه در همایش یک‌روزه آنفلوآنزای پرندگان که در موسسه رازی برگزار شد، گفت: موسسه رازی در طول صد سال فعالیت خود تلاش کرده تا با تولید فرآورده‌های با کیفیت، دین خود را به کشور ادا کند. این موسسه با بهره‌گیری از اندیشمندان و پژوهشگران پرتلاش، موفق به تولید دانش فنی، فناوری‌های نوین و محصولات جدید شده است.

وی با اشاره به اهمیت موسسه رازی در تحقیق و تولید واکسن‌ها، افزود: این موسسه نقش حیاتی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش خسارات اقتصادی در صنعت دام و طیور دارد و اهمیت واکسن و واکسیناسیون در تامین امنیت غذایی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مرادی همچنین به وضعیت جهانی آنفلوآنزای پرندگان و نگرانی‌های موجود اشاره کرد و گفت: شیوع این بیماری در بسیاری از کشورها باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در جوامع بین‌المللی شده و امنیت غذایی و معیشت افراد وابسته به صنعت مرغداری را تهدید کرده است.

وی تاکید کرد که موسسه رازی در سال‌های اخیر اقدامات مهمی در به‌روزرسانی محصولات خود انجام داده است؛ از جمله تولید واکسن نوترکیب رازی کووپارس (نسل دوم)، و اکنون نیز با دستیابی به فناوری بذر واکسن آنفلوانزای H۵ بر پایه مهندسی ژنتیک معکوس، توانسته نسل سوم واکسن‌ها را تولید کند.

مرادی بیدهندی افزود: با توجه به اهمیت نقش موسسه رازی و این بیماری، طی سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است و با اعتقاد به اینکه «زکات علم، نشر آن است»، تصمیم گرفتیم با همکاری پیشکسوتان و فعالان حوزه دامپزشکی، صنعت طیور و دانشگاهیان این همایش را برگزار کنیم.وی هدف از برگزاری این همایش را اشتراک گذاری و تبادل آخرین یافته‌های مرتبط با این حوزه دانست و گفت: این همایش با سخنرانی متخصصان طیور و با ایجاد فضای تعاملی بین پژوهشگران، متخصصان همکاران صنعت طیور، دانشگاهیان و کلینسین‌ها انجام می‌شود تا بتوانیم به منظور ارتقا بهداشت و امنیت غذایی کشور به جامعه آگاهی دهیم.

مراحل تولید نیمه صنعتی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درحال انجام است

دبیر برگزاری همایش مقابله با آنفلوآنزای پرندگان در حاشیه این رویداد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: موسسه رازی در حال حاضر یک واکسن آنفلوآنزا کشته در سبد محصولات خود دارد و به تازگی با استفاده از فناوری ژنتیک معکوس توانسته بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد H۵ را تولید کند.

علیرضا یوسفی افزود: مراحل تولید نیمه‌صنعتی این واکسن در حال انجام است و به زودی پس از تولید انبوه، این واکسن به سبد محصولات موسسه رازی اضافه خواهد شد.

او همچنین اشاره کرد که علاوه بر این واکسن، موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تاکنون بیش از ۳۰ واکسن مرتبط با بیماری‌های طیوری دیگر را تولید و تجاری‌سازی کرده است.

یوسفی یادآور شد: موسسه رازی در مجموع نزدیک به ۸۰ فرآورده بیولوژیک دامی و انسانی تولید می‌کند. او هشدار داد که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند از طریق پرندگان مهاجر به گله‌های روستایی و صنعتی منتقل شود و از نظر اقتصادی، خسارات زیادی به واحدهای صنعتی وارد کند.

وی بیان کرد: آنفلوآنزای پرندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است بنابراین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با ۱۰۰ سال قدمت در حوزه ساخت واکسن و پژوهش بیماری ها هر چند سال یک بار یک همایش سراسری را برگزار می کند که آخرین یافته ها، داشته هایی که دراین زمینه حاصل شده را با متخصصان دانشگاه ها و دامپزشکی به اشتراک می گذارد.

یوسفی افزود: بیماری آنفلوآنزای پرندگان با توجه به جهش‌های زیادی که داشته سویه ثابتی در بحث انسان یا پرندگان ندارد و دائم در گردش است به طوری که این بیماری گله های طیور را درگیرمی کند بنابراین بیماری جنبه بین المللی دارد و کل کشورهایی که در این صنایع هستند درگیر می شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403073023317
  • خبرنگار : 50024