سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد

افزایش جلسات حراج سکه به ۳ بار در هفته

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از هفته آینده به منظور تسهیل در تامین عرضه سکه، جلسات حراج سکه طلا سه جلسه در هفته برگزار می‌شود و در یک اقدام جدید، برای اولین بار قرار است عرضه و ضرب سکه به تاریخ سال عرضه سکه صورت بگیرد.

اصغر بالسینی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در هفته جاری به تاریخ امروز ۳۰ مهر و چهارشنبه دوم آبان ماه، دو جلسه حراج سکه در مرکز مبادله برگزار می‌شود و از ابتدای هفته آینده به منظور تسهیل در تامین و عرضه سکه طلا در بازار، تعداد جلسات حراج سکه به سه جلسه در هفته افزایش پیدا می‌کند و این جلسات در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) در مرکز مبادله ارز طلای ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این با توجه به میزان نیازهای بازار، در هر جلسه حراج، میزان عرضه و تخصیص سکه طلا را نیز افزایش می‌دهیم. براین اساس از هفته آینده هم شاهد افزاش میزان عرضه و تخصیص سکه طلا در جلسات حراج سکه مرکز مبادله هستیم و هم شاهد افزایش تعداد جلسات حراج سکه خواهیم بود.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به نوسانات به وجود آمده در بازار سکه، مطابق تصمیمات جدید بانک مرکزی، مقرر است که به زودی عرضه سکه با تاریخ هر سال صورت بگیرد تا تفاوت قیمت موجود میان تاریخ تولید و ضرب سکه‌ها به حداقل برسد.

مزیت‌های عرضه سکه با ضرب هر سال

امروز شاهد یک اختلاف قیمت غیر موجه میان سکه‌های طلا ضرب سال ۱۳۸۶ و قبل از آن هستیم و این در حالی است که در میزان خلوص طلای این سکه‌ها، وزن و منشا تولید آن‌ها (بانک مرکزی)، هیچ تفاوت و اختلافی وجود ندارد و یک رفتار غیر منطقی در بازار سکه و طلا ایجاد شده که میان این دو نوع سکه تفاوت شکل داده و براین اساس یک حباب غیر منطقی و فاصله قیمتی میان سکه‌های ضرب ۱۳۸۶ با قبل از این تاریخ به وجود آمده است که هیج مبنای اقتصادی و قانونی ندارد.

این مسئله باعث شده است که یک تقاضای غیر واقعی بر روی سکه‌های ضرب سال ۸۶ شکل بگیرد تا جایی که بر اساس شواهد در تاریخ امروز ۳۰ مهر ماه، نزدیک به هفت میلیون تومان فاصله قیمتی (حباب) میان سکه‌های ضرب ۱۳۸۶ و قبل از آن به وجود آمده است.

بنابراین، به طور کلی به نظر می‌رسد که براساس مطالب گفته شده، سیاست بانک مرکزی بر این اساس باشد که تولید و عرضه سکه‌های طلا از سوی بانک مرکزی به تاریخ همان سال باشد، به عبارت دیگر اگر سکه طلا در سال جاری تولید شد، با ضرب ۱۴۰۳ در بازار عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد که این اقدام، یک قدم مطلوب در راستای ایجاد تعادل در قیمت و نرخ سکه‌های طلای تولید شده باشد.

بی شک، بانک مرکزی می‌تواند با مدیریت حباب در بازار سکه، جلوی شکاف و افزایش نرخ میان سکه‌ها را بگیرد. بنابراین و با توجه به اینکه از این پس ضرب و تولید سکه به تاریخ عرضه همان سال باشد، دیگر موضوعیتی مبنی براین که نرخ سکه‌های با ضرب سال ۱۳۸۶ باید بالاتر از قیمت سکه‌های قبل از سال ۱۳۸۶ باشد، خالی از معنا است و بی شک، با تداوم پیوسته عرضه سکه شاهد کاهش حباب و کاهش چند نرخی بودن قیمت سکه‌ها برساس سال ضرب این سکه‌ها باشیم.

گفتنی است؛ این اولین باری است که قرار است عرضه سکه طلا از سوی بانک مرکزی با تاریخ تولید سال عرضه (همان سال) باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403073023303
  • خبرنگار : 71956