مسئول محیط زیست دریایی مازندران خبر داد

بررسی علت مرگ فک‌های خزری

مسئول محیط زیست دریایی مازندران با اشاره به اینکه لاشه فک خزری هنوز در ساحل مشاهده نشده است، اما علت مرگ و میر فک‌های خزری در حال بررسی است، گفت: فک‌هایی که به سواحل آورده می‌شوند در این مناطق و در سواحل مازندران دچار مرگ نشده‌اند.

فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که در خطر انقراض قرار دارد. این گونه تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می‌کنند و در سال‌های اخیر با افزایش صید، مرگ و ‌میر و سایرعوامل محیطی رو به انقراض پیش‌رفتند.

سید محسن کاظم تبار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خبر مرگ یک قلاده  فک خزری و دیده شدن لاشه آن در سواحل دریای خزر اظهار کرد: در حال حاضر مشغول بازدید از سواحل هستیم در منطقه بابلسر، جویبار بازدیدهایی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه لاشه فک خزری هنوز مشاهده نشده است، گفت: در حال بررسی بیشتری هستیم.

مسئول محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران با تاکید بر اینکه ما هم مانند دوستداران محیط زیست و مردم خواهان سلامت و فک‌های خزری هستیم گفت: باید علت مرگ فک‌ها به طور دقیق توسط مرکز حمایت ملی گونه‌های فک خزری و دفتر زیست بوم شناسایی و پیگیری‌های لازم انجام شود تا این مرگ و میر این گونه به طور جدی کاهش یابد.

کاظم‌تبار با اشاره به اینکه عموماً فک‌هایی که به سواحل آورده می‌شوند در این مناطق و در سواحل مازندران دچار مرگ نشدند، اظهار کرد: بلکه فک‌ها عموما تلف شده هستند و لاشه آنها تنها توسط آب به سواحل آورده می‌شود باید دقیقاً مشخص شود که علت مرگ چه بوده است.

 وی خاطرنشان کرد: مرکز حمایت فک خزری با ریاست آقای شیرازی در جزیره عاشوراده گلستان قرار دارد و استان‌های شمالی را نیز پوشش می‌دهد و مشاور برنامه اقدام ملی در راستای حمایت از گونه فک خزری است که علت مرگ و موارد مرتبط از آنها از ایشان کمک می‌خواهیم.

مسئول محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران افزود: گفته می‌شود که تعداد فک خزری حدوداً ۷۰ هزار قلاده است اما این آمار دقیق باید از سوی سازمان‌های مرتبط اعلام شود.

کاظم‌نیا گفت: محیط زیست پس از دیدن فک خزری اگر در تور ماهیگیران گیر افتاده و زنده باشد توسط نیروهای آموزش دیده رهاسازی و این گونه دریایی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

 وی افزود: اگر گونه فک خزری آسیب دیده باشد به مرکز حمایت از گونه‌ها در عاشوراده برده می‌شود تا اقدامات درمانی آن انجام شود.

کاظم‌نیا با بیان اینکه اگر فک تلف شده باشد ولی امکان نمونه‌برداری آن وجود داشته باشد با مسئول مرکز حمایت فک خزری تماس می‌گیریم که نمونه‌برداری آن انجام شود تا علت مرگ نمونه فک تشخیص داده شود، خاطرنشان کرد: اگر هم لاشه در دریا مانده و پهلو گرفته باشد و قابل نمونه‌برداری نباشد، با کمک نیروهای محیط زیست و شهرداری در مکانی با اصول بهداشتی و عمق لازم دفن می‌شود تا در معرض دسترسی حیوانات قرار نگیرد.

به گزارش ایسنا، فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که به دلیل کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403073023272
  • خبرنگار : 50199