طبق برنامه هفتم توسعه

منازل بوم‌گردی در این مناطق معاف از مالیات است

بر اساس برنامه هفتم توسعه، سرمایه‌گذاران می‌توانند در بافت‌های فرسوده به انجام کارهای گردشگری، صنایع محلی، امور ورزشی و فرهنگی، احداث مدارس غیرانتفاعی، کتابخانه، فروش محصولات فرهنگی و احداث منازل بوم‌گردی اقدام کنند و تا ۱۰ سال از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

به گزارش ایسنا، دولت قصد دارد در راستای تحقق نوسازی سالیانه ۲۰ درصد از بافت‌های فرسوده مشوق‌هایی را در اختیار ساکنان، ذی‌نفعان و سازندگان این بافت‌ها قرار دهد. این در حالی است که تا پیش از این هدف نوسازی سالیانه ۱۰ درصد توفیق چندانی حاصل نشده بود، اما با ارایه بسته‌های تشویقی ظاهرا در سه سال گذشته نوسازی سرعت بیشتری به خود گرفته است

پس از آن‌که بسته تشویقی ۱۹ بندی برای حمایت از نوسازی بافت‌های ناکارآمد به تصویب رسید، در جریان برنامه هفتم توسعه نیز معافیت‌های مالیاتی، مشوق‌هایی در قالب نهضت ملی مسکن، تخفیفات ۳۰ درصدی نظام مهندسی و تخفیف تا ۱۰۰ درصدی عوارض صدور پروانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

این تصمیمات پس از آن اتخاذ شد که دولت متوجه شد سرمایه‌گذاران بنا به دلایلی همچون پایین بودن بازده سرمایه در بافت‌های ناکارآمد شهری از ورود به این پهنه‌ها خودداری می‌کنند. ساکنان این مناطق نیز معمولا از توان مالی کافی برای نوسازی و بهسازی برخوردار نیستند. بر این اساس دولت و مجلس تصمیم گرفتند جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده را افزایش دهند.

آن‌طور که محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران - اعلام کرده ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که از این میزان ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۶۳ هزار هکتار محلات حاشیه‌ای است که ۱۱۷۰ محله را شامل می‌شود. گفته می‌شود ۲.۷ میلیون واحد مسکونی ناپایدار در کشور وجود دارد.

سیاست‌گذار برای کسانی که در بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری کنند مشوق هایی را  در نظر گرفته است و سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده مشمول حمایت از مناطق محروم  و کمتر توسعه یافته  بوده و می تواند تا ۱۰‌سال معاف از مالیات باشد.

شرکت بازآفرینی شهری ایران با ارائه بسته‌های تشویقی در برنامه هفتم و به صورت نقطه‌ای و شفاف مجوزهایی را از دولت اخذ کرده است. در برنامه هفتم این ظرفیت به صورت شفاف برای بازآفرینی شهری فراهم شده که از تمامی تخفیفات، حمایت‌ها و تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده شود. به ازای هر پلاک فرسوده تا پنج واحد می‌تواند از تمامی حمایت‌ها استفاده کند.

به گفته آئینی، یکی از این نمونه‌ها این است که در نظام مهندسی ۳۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود و این ۳۰ درصد باید در بازآفرینی شهری ایران نیز اعمال شود. یا برای صدور پروانه ساختمانی که ما قبلا مصوبه‌ای داشتیم که شهرداری‌ها تخفیف بدهند اما معادل آن را از دولت طلبکار می‌شدند. اینجا ۳۰ درصد شهرداری‌ها باید بلاعوض در اختیار بافت فرسوده در کنار ماده ۱۶ قرار دهند که این ماده می‌تواند ما را به ۱۰۰ درصد تخفیف هم در بافت فرسوده برساند.

بنا به گفته محمد آیینی، سرمایه‌گذاران می‌توانند در بافت‌های فرسوده به انجام کارهای گردشگری، صنایع محلی، امور ورزشی و فرهنگی، احداث مدارس غیرانتفاعی، کتابخانه، فروش محصولات فرهنگی و احداث منازل بوم‌گردی اقدام کرده و از حمایت‌های دفتر مناطق محروم و توسعه روستایی کشور نیز برخوردار شوند. بر اساس برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۲۰ درصد از سطح بافت ناکارآمد شهری کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403073023258
  • خبرنگار : 80001