درخشش دوباره دانشجویان شریف با کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیما

دانشجویان هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در جدیدترین دوره مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک انجمن هوانوردی بریتانیا(RAeS)، با سرپرستی محمدباقر ملائک موفق به کسب مقام‌های اول و سوم این مسابقه شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دو تیم متشکل از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با نام‌های ShadX-Tishtrya و ShadX-The Sky Vanguards به سرپرستی دکتر سید محمدباقر ملائک با شرکت در مسابقات طراحی هواپیمای انجمن هوانوردی سلطنتی بریتانیا (RAeS) توانستند با ارائه طرح‌های نوآورانه خود مقام‌های اول و سوم را از آن خود کنند و بار دیگر نام دانشگاه صنعتی شریف را در محافل بین‌المللی مطرح سازند.

هدف اصلی این مسابقه طراحی هواپیمایی آتش‌نشان چندمنظوره بود که توانایی حمل و رهاسازی حداقل 2000 کیلوگرم آب یا مواد شیمیایی ضد آتش برای مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده را داشته باشد. علاوه بر این، هواپیما باید قابلیت حمل نیروی انسانی و تجهیزات امدادی را نیز دارا بوده و توانایی تغییر سریع کاربری بین وظایف مختلف را داشته باشد. علاوه‌ بر ماموریت اصلی، این هواپیما می‌بایست قادر به انجام یک مأموریت اقتصادی برای روزهایی از سال که احتمال رخداد آتش‌سوزی جنگل‌ها بالا نبوده را نیز داشته باشد.

اعضای تیم ShadX-Tishtrya متشکل از؛ علیرضا مقدم، پیمان آبشتن، پوریا حیدری، علیرضا صداقت‌پی، محمد بهمنی، حسن شهیدی، مهران چراغی، سعیدرضا رزمی، مهدی طرقی، پارسا رحمانی و خانم هانیه آقاخانی، موفق به کسب مقام اول این مسابقه شدند.

پرنده‌ طراحی‌شده توسط تیم ShadX-Tishtrya، تیشتریا نام دارد که برگرفته از افسانه‌های باستانی ایرانی است. تیشتریا نام اسب سپیدی است، که برای مردم ایران باستان مژده‌ باران و پایان خشکی‌ زمین بوده است. قابلیت مانورپذیری بالا، تیشتریا را به عنوان مناسب‌ترین انتخاب برای پرواز روی آتش در محدوده دماهای مختلف معرفی می‌کند. این پرنده‌ هوشمند با بهره‌گیری از واقعیت افزوده و حذف تمام محدودکننده‌های میدان دید خلبان، نمایی ۳۶۰ درجه از صحنه‌ آتش‌سوزی روی کلاه خلبان را به نمایش گذاشته و احتمال وقوع خطا در زمان عملیات را به حداقل می‌رساند. پیکربندی‌ تیشتریا، تغییر کاربری سریع و انجام مأموریت‌های مختلف از جمله حمل چتربازهای آتش‌نشان و حمل بار را در کمترین زمان فراهم می‌کند.

برآوردهای اولیه هزینه‌ ساخت تیشتریا، حاکی از صرفه اقتصادی این هواپیما نسبت به هواپیماهای آتش‌نشان مشابه است.

همچنین؛ پارسا اینانلو، محمدحسین قاطعی، علی عظیمی، عماد انصاری، محمد باقری، دانیال اصغری، ، شایان نیک خلق، سید علیرضا مصطفایی، و خانم‌ها سوده آسیابانی، نیایش خرمدل، نگار فاطمی و کیمیا حیدرزاده اعضای تیم ShadX-The Sky Vanguards، نیز مقام سوم این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند.

تیم ShadX-The Sky Vanguards با طراحی هواپیمای ARA با ایده هواپیمایی با بدنه متغیر تلاش بر استفاده بهینه از فضای موجود و وزن کمینه در ماموریت‌های مختلف آتش‌نشانی، حمل چتربازهای آتش‌نشان، مسافربری و حمل بار داشته است؛ تا با استفاده از امکانات موجود بدنه‌های فعلی صنعت هوانوردی، یک طرح کم هزینه و قابل دسترس را برای صنایع هوانوردی کشورهای مختلف فراهم کند. همچنین ARA با نصب یک ماژول نوآورانه، قابلیت برداشت آب به صورت مستقیم از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها در طول مأموریت‌های اطفای حریق را دارد، بدون نیاز به بازگشت به پایگاه برای شارژ مجدد آب. از دیگر امکانات قابل نصب و خریداری برای ARA، دوربین حرارتی جهت انجام ماموریت در شب، بهره‌گیری از هوش مصنوعی جهت راهنمایی خلبان برای بهینه سازی ماموریت است، که عملکرد ماموریت را بهبود می‌بخشد. استفاده از موتورهای کم مصرف و با آلایندگی پایین با اهداف محیط زیستی این هواپیما همخوانی دارد. هزینه عملیاتی این هواپیما کمتر از نصف هزینه عملیاتی دیگر هواپیماهای مشابه آتش نشان است.

پیش از این نیز تیم طراحان هواپیمای دانشجویان شریف در مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک 2022-2021، موفق به کسب مقام سوم این مسابقات شدند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403073023225
  • خبرنگار : 71567