پیام بایدن به علی‌اف: از عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حمایت می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به همتای خود از جمهوری آذربایجان ضمن ابراز خرسندی از تصمیم باکو و ایروان برای امضای معاهده صلح، تاکید کرد که ایالات متحده از عادی‌سازی روابط و صلحی پایدار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نوشت: «من از پیشرفت مستمر کشور شما و ارمنستان در جهت انعقاد یک توافقنامه صلح که در خدمت عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور است، ابراز خرسندی می‌کنم.»

طبق گزارش «خبرگزاری آذربایجان»، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این نامه تاکید کرد: «من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که ایالات متحده آماده است تا از دستیابی به صلح پایدار میان آذربایجان و ارمنستان حمایت کند؛ توافقی که می‌تواند در نهایت به مناقشه چند صد ساله پایان دهد.»

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر)، دیدار دوجانبه‌ای میان «جیحون بایراموف» وزیر خارجه آذربایجان و «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان در حاشیه نشست وزیران خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای ۳+۳ در استانبول برگزار شد. طبق این دیدار، طرفین توافق کردند که گفت‌وگوها در مورد توافقنامه برقراری صلح و روابط میان کشورها را ادامه دهند و تلاش‌ها را برای تکمیل و امضای سریع‌تر آن تقویت کنند.

بایدن با اشاره به دستاوردهایی که این توافق صلح به همراه خواهد داشت، نوشت: «توافقنامه صلح علاوه بر تضمین حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان، کل منطقه را متحول خواهد کرد و امکان تجارت، سرمایه‌گذاری و ارتباط بیشتر بین اروپا و آسیای مرکزی را فراهم می‌کند. از آنجایی که توجه جهان برای COP۲۹ به باکو معطوف شده است، شما فرصتی بی‌نظیر برای نشان دادن تعهد خود به صلح برای جامعه جهانی دارید. همانطور که می‌دانید، نهایی‌سازی بندهای مورد نظر این توافقنامه صلح مستلزم خلاقیت و سازش هر ۲ طرف است، اما من مطمئن هستم که شما همچنان از این فرصت استفاده خواهید کرد. من از شما دعوت می‌کنم که امسال توافق را نهایی کنید.»

ایروان و باکو در یک سال گذشته و بعد از عملیات نظامی سپتامبر ۲۰۲۳ جمهوری آذربایجان برای کنترل قره‌باغ، در مذاکرات صلح شکننده به سر می‌برند. ایروان بارها بر آمادگی خود برای امضای مفادی که توافق بر سر آنها صورت گرفته، تاکید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین افزود: من می‌خواهم تعهد خود را برای حمایت از این موضوع اعلام کنم. دولت من آماده ابتکارات مهمی برای هموار کردن راه صلح است. مایلم از دستیار ویژه‌ام «مایکل کارپنتر» مدیر بخش اروپا در شورای امنیت ملی کاخ سفید بخواهم که گام‌های خاصی را که ما آماده انجام آن هستیم، به شما اطلاع دهد و موضع شما درخصوص توافق با ارمنستان را جویا شود.

جو بایدن در پایان این نامه خطاب به علی‌اف نوشت: «امیدوارم از این فرصت برای ترسیم مسیر جدیدی جهت رفاه متقابل و سود مشترک برای منطقه استفاده کنید.»

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403073023185
  • خبرنگار : 71660