مدیرکل راه و شهرسازی استان مطرح کرد

خراسان رضوی؛ رتبه اول کشور در قراردادهای آماده‌سازی نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در گام سوم بخش حمایتی نهضت ملی مسکن، قراردادهای آماده‌سازی براساس مصوبه دولت و با دستگاه‌های تعیین شده، منعقد شد که خراسان رضوی از نظر حجم قرارداد آماده‌سازی، رتبه اول کشور را دارد.

وحید داعی، امروز دوشنبه ۳۰ مهرماه، در حاشیه همایش ملی انبوه‌سازان خراسان رضوی با عنوان «جایگاه انبوه‌سازان در طرح جامع تولید مسکن و مدیریت پروژه» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع مسکن به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های خانوارهای ایرانی، تأثیر بسیار مهمی در حوزه اقتصاد و اشتغال دارد. می‌توان مسکن را هم در صنایع وابسته به آن و هم در نیازهای اساسی خانوارها به عنوان پیشران در نظر گرفت.  بر این اساس، طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در دولت سیزدهم آغاز شد. هدف این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن در طی ۴ سال بود.

وی افزود: در خراسان رضوی برنامه ساخت مسکن برای 4سال، ۳۶۴ هزار واحد هدف‌گذاری شد. از این تعداد، ۱۶۸ هزار واحد در حوزه حمایتی قرار می‌گیرد که هم دولت باید زمین تأمین کند و هم اطلاعات بانکی را فراهم آورد. حدود ۵۶ هزار واحد در حوزه بازآفرینی شهری یا همان بافت فرسوده و حدود ۷۵ هزار واحد در حوزه خود مالک است. در این بخش، زمین و ساخت‌وساز توسط متقاضیان انجام می‌شود و دولت تنها تسهیلات را پرداخت می‌کند. در حوزه مسکن روستایی نیز، ۶۴ هزار واحد برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: در بخش حمایتی، اولین گام، سامانه ثبت‌نام متقاضیان بود که به صورت ملی طراحی شد. در خراسان رضوی حدود ۵۴۰ هزار ثبت نام اولیه انجام و در نهایت برای ۱۴۰ هزار نفر تاییدیه صادر شد.

داعی اضافه کرد: گام دوم تأمین زمین بود که در این راستا ۴۷۷۵ هکتار زمین معادل با ۱۲۸ هزار واحد مسکونی تأمین شد. در گام سوم، قراردادهای آماده‌سازی براساس مصوبه دولت و با دستگاه‌های تعیین شده، منعقد شد که خراسان رضوی از نظر حجم قرارداد آماده‌سازی، رتبه اول کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه بازآفرینی شهری از ۵۶ هزار واحد، اقدام اول تعیین محدوده محلات هدف بود که در ۴۴  شهر انجام شد. در استان خراسان رضوی، ۱۹ بسته تشویقی بومی تدوین و مصوب شد که از نظر تعداد رتبه اول را در کشور دارد. این اقدامات منجر به صدور پروانه ساختمانی برای ۲۸ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: در بخش خود مالک، از ۷۵ هزار واحد، ۷۵۰۰ واحد توانستند از تسهیلات شبکه بانکی بهره‌مند شوند. در حوزه مسکن روستایی از ۶۴ هزار واحد، تسهیلات برای قریب به ۳۸ هزار واحد معرفی شده و در مراحل مختلف بانکی قرار دارند. در مجموع، اجرای فرآیند برای ۱۹۳ هزار واحد در جریان است که حدود ۲۳ هزار واحد آن تاکنون تحویل داده شده و ساکنان در آن مستقر شده‌اند.

داعی با اشاره به اینکه برای سال جاری هدف‌گذاری برای ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد انجام شده که بسته به تأمین تسهیلات بانکی، ممکن است به سال بعد موکول شود، تصریح کرد: در حال حاضر خراسان رضوی توجه ویژه‌ای به تسهیلات بانکی و خدمات زیربنایی دارد. تاکنون مبالغ قابل توجهی به دستگاه‌های خدمات‌رسان آب و برق کمک شده تا زیرساخت‌ها به موقع تأمین شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403073023164
  • خبرنگار : 50549