معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران:

مطالعات حریم و بستر ۴۵۵ کیلومتر از رودخانه‌های مازندران در حال انجام است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: مطالعات حریم و بستر ۴۵۵ کیلومتر از رودخانه‌های مازندران در قالب هشت قرارداد با شرکت‌های مشاور از سال گذشته آغاز شده و در حال انجام است.

سید محمد موسوی ۳۰ مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این‌که تعیین محدوده حریم و بستر رودخانه‌ها یکی از اقدامات ضروری برای پیشگیری از تصرف و خسارت‌های ناشی از آن است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ و امسال با هشت شرکت برای انجام مطالعات حریم و بستر ۲۴ رودخانه‌ مازندران قرارداد امضا شد.

وی افزود: انجام خدمات نقشه‌برداری و تهیه نقشه‌های توپوگرافی، مطالعات تعیین حد بستر و حریم، مطالعات بازنگری و ساماندهی رودخانه‌ها در این مطالعات مورد توجه است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: انجام مطالعات حریم و بستر رودخانه‌ها بر اساس اولویت‌ نقاط حادثه‌خیز و نزدیک به مناطق مسکونی به منظور پیشگیری از تصرف و تغییر کاربری و کاهش خسارات ناشی از طغیان رودخانه‌ها انجام می‌شود.

به گفته موسوی، رودخانه‌های استان بر اساس اولویت‌ و ضرورت تثبیت مالکیت به ۶ درجه تقسیم شدند و اولویت با نقاطی است که به مناطق مسکونی نزدیک هستند و احتمال تصرف بستر وجود دارد.

وی تصریح کرد: مجموع طول رودخانه‌ها در مازندران نزدیک به هفت هزار کیلومتر است که تا کنون از این مقدار نقشه‌برداری حدود یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر انجام شده و برنامه‌ریزی بر این است که تا پایان امسال این رقم به ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر برسد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای مازندران، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: هدف نهایی این است که برای همه رودخانه‌های استان به منظور جلوگیری از تصرف سند مالکیت به نام دولت صادر شود تا در این منابع آبی مهم و ارزشمند مازندران شاهد چالش‌های ناشی از رعایت نشدن حقوق رودخانه‌ها نباشیم.

مازندران ۱۲۰ رودخانه اصلی و فرعی به طول هفت هزار کیلومتر دارد که دست‌کم ۲۰ رودخانه از این تعداد رودخانه‌های بزرگ و اصلی هستند. تلار، تجن، بابل‌رود، چشمه‌کیله، سردآبررود، چالوس، نکارود و هراز از جمله مهم‌ترین رودخانه‌های مازندران هستند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403073023121
  • خبرنگار :