ابراهیم‌پور: دانشجویان کم بضاعت دانشگاه آزاد با افزایش شهریه‌ها از تحصیل محروم می‌شوند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از افزایش شهریه‌ رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افزایش سرسام‌آور شهریه‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان بااستعداد اما کم ‌بضاعت را از حق تحصیل محروم می‌کند حال اینکه باید شهریه‌ها متناسب با توان مالی عموم جامعه تعیین شود.

فرشاد ابراهیم پوردر گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش شهریه‌ رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در هر کشوری آموزش عالی نقش حیاتی در شکوفایی استعدادهای جوانان و رشد نیروی انسانی متخصص دارد. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه برنامه‌های گسترده در رشته‌های مختلف به ویژه علوم پزشکی نقش بسیار مهم ایفا می‌کند.

وی افزود: عدالت آموزشی تنها به معنای فراهم کردن امکانات آموزشی برای همه اقشار نیست بلکه به معنای ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه در جهت دستیابی به آموزش با کیفیت و تحصیلات عالی به شمار می‌آید براین اساس افراد با استعداد از هر قشر و طبقه‌ای باید امکان دسترسی به آموزش‌های پیشرفته ولو با داشتن محدودیت‌های مالی داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی افزایش چشمگیر شهریه‌ها دانشگاه آزاد در رشته‌های پرتقاضا مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نگرانی‌های جدی از جهت تضعیف عدالت آموزشی و محدود شدن دسترسی به آموزش عالی برای اقشار کم ‌بضاعت اقتصادی را فراهم می‌کند چراکه افزایش بی‌رویه شهریه‌ها در رشته‌های پزشکی و تخصصی می‌تواند افراد با استعداد و توانمند از اقشار کم‌بضاعت اقتصادی را از دستیابی به رویای تحصیل در این رشته‌ها باز داشته و عملا فرصت تحصیل را تنها به افراد متمول جامعه کند و جوانان مستعد و پرتلاش، علیرغم داشتن استعداد ذاتی، از ورود به این عرصه محروم شوند.

شهریه رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است

ابراهیم‌پور توضیح داد: افزایش شهریه به اندازه‌ای است که در رشته‌های پزشکی به حدود ۱۸۰ میلیون تومان رسیده که چالش جدی برای خانواده‌هایی ایجاد می‌کند که باوجود داشتن فرزندان بااستعداد و علاقه‌مند به تحصیل، توان مالی لازم برای پرداخت چنین شهریه‌هایی را ندارند. این تصمیم می‌تواند به محروم ماندن قشرهای کم‌بضاعت از تحصیل منجر شود آن‌ هم در رشته‌هایی که نقشی حیاتی در تامین نیازهای جامعه دارد.

وی یادآور شد: تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی علاوه بر توان علمی و علاقه‌مندی، نیازمند پشتوانه مالی قوی است لذا افراد بااستعداد اما فاقد منابع مالی، از این مسیر باز می‌مانند. این مساله نه تنها نقض عدالت آموزشی است بلکه در درازمدت می‌تواند به کاهش کیفیت نیروی انسانی در این حوزه‌ها منجر شود چرا که به جای جذب استعدادهای واقعی، تنها افراد برخوردار از توان مالی امکان ادامه تحصیل خواهند داشت حال اینکه این جوانان می‌توانند به متخصصان پزشکی آینده تبدیل شده و نقش موثری در بهبود سلامت جامعه ایفا کنند؛ جامعه‌ای که نتواند از تمامی ظرفیت‌های انسانی خود استفاده کند و تنها افرادی را که از لحاظ مالی توانمند هستند را وارد حوزه‌های علمی کند، در درازمدت با مشکلاتی در کیفیت و توانمندی نیروی انسانی خود مواجه خواهد شد.

دانشگاه آزاد دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت را بورسیه کند

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه و متعادل توسط دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه پیشنهاداتی گفت: دانشگاه آزاد می‌تواند با ارائه بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت فرصت ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی را برای آنان فراهم کند. همچنین اعطای وام‌های تحصیلی با بازپرداخت بلندمدت فشار اقتصادی وارده به خانواده‌ها را کاهش می‌دهد.

ابراهیم‌پور افزایش تدریجی و کنترل‌شده شهریه‌ها را به عنوان پیشنهاد دیگری بیان کرد و افزود: افزایش شهریه‌ها باید به صورت تدریجی و با ملاحظه شرایط مالی خانواده‌ها صورت گیرد تا دانشجویان و خانواده‌های آنان دچار بحران‌های مالی نشوند. این سیاست می‌تواند به تعادل میان نیازهای مالی دانشگاه و توان پرداخت دانشجویان منجر شود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکارهای حمایتی برای دانشجویان کم‌بضاعت، گفت: ایجاد صندوق‌های حمایتی یا برنامه‌های خاص برای دانشجویان با توان مالی پایین می‌تواند راهی موثر برای حمایت از این قشر باشد و به نوعی دسترسی همگان به تحصیلات عالی در رشته‌های پزشکی را تضمین کند.

دانشگاه آزاد باید در افزایش شهریه‌ها مسئولانه‌تر عمل کند

نماینده ایذه و باغملک در مجلس افزود: دانشگاه آزاد باید در افزایش شهریه‌ها مسئولانه‌تر عمل کرده و اطمینان حاصل کند که این افزایش‌ها به محروم شدن بخش بزرگی از جامعه از فرصت‌های تحصیلی منجر نمی‌شود. باید این دانشگاه عدالت آموزشی را به عنوان یکی از اصول اساسی توسعه پایدار در عمل محقق کند.

وی تحقق عدالت آموزشی را نیازمند بازنگری در سیاست‌های شهریه‌گذاری و ارائه تسهیلات مالی مناسب به دانشجویان دانست و گفت: اگر دانشگاه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که تمامی اقشار جامعه با توجه به توان علمی خود به آموزش عالی دسترسی پیدا کنند، نه تنها دانشجویان بااستعداد از فرصت‌های تحصیلی بهره‌مند خواهند شد بلکه جامعه نیز از نیروی انسانی متخصص و کارآمد بهره خواهد برد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403073023001
  • خبرنگار : 71234