با توجه به کاهش رشد صادرات

چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا رو به راه نیست

داده‌های اولیه تجارت کره جنوبی نشان داد که رشد صادرات تا کنون در ماه اکتبر کاهش یافته است که نشان‌دهنده ضعیف شدن روندی است که به دلیل تقاضای جهانی برای نیمه‌رساناها انجام شده و به کاهش شدید تقاضا برای محصولات نفتی و تلفن‌های همراه منجر شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های منتشر شده اداره گمرک این کشور، ارزش محموله‌های تعدیل شده نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۲۰ روز اول اکتبر یک درصد افزایش یافته است و این در مقایسه با افزایش ۷.۵ درصدی گزارش شده قبلی برای ماه سپتامبر است.

تجارت ماهانه کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا، به عنوان نقطه عطفی برای تجارت جهانی در نظر گرفته می‌شود و اولین تجارتی است که در بین اقتصادهای بزرگ صادرکننده منتشر می‌شود.

صادرات تعدیل نشده ۲.۹ درصد کاهش یافت در حالی که واردات کلی ۱۰.۱ درصد کاهش یافت که منجر به کسری تجاری یک میلیارد دلاری شد. صادرات فرآورده‌های نفتی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافت، در حالی که صادرات دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم ۲۱.۷ درصد کاهش یافت که شتاب رشد را از افزایش ۳۶.۱ درصدی صادرات تراشه جبران کرد.

کره جنوبی یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های نفت در جهان را دارد. در حالی که این کشور برای نیازهای انرژی بیشتر به واردات متکی است، دارایی‌های خود را برای صادرات نیز پالایش می‌کند تا به رشد اقتصادی کمک کند و آن را در برابر نوسانات قیمت جهانی نفت آسیب‌پذیر می‌کند.

کره جنوبی همچنین خانه دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه حافظه در جهان است. امسال با صادرات نیمه هادی‌های پیشرفته به ایالات‌متحده و سایر اقتصادهای توسعه یافته، همراه با تایوان بر موج تقاضای جهانی برای توسعه هوش مصنوعی سوار شده است.

با این حال، در هفته‌های اخیر سؤالاتی در مورد اینکه آیا شتاب در فروش تراشه ممکن است به اوج خود برسد، مطرح شده است. رشد صادرات ماهانه نیمه هادی‌های کره جنوبی برای ماه‌ها تعدیل شده است. در همین حال، افزایش قیمت برای محموله‌های تراشه‌های حافظه نیز در ماه سپتامبر کاهش یافت.

این بدان معنا نیست که سیاست‌گذاران فورا چشم‌انداز خود را برای صادرات تراشه معکوس کنند. بانک کره (BOK) در اوایل سال جاری پیش بینی کرد که افزایش تراشه‌ها تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. داده‌ها از این دیدگاه حمایت می‌کند که تقاضا برای تراشه‌های حافظه تا حد زیادی قوی است و می‌تواند به کاهش تأثیر کاهش فروش سایر محصولات کمک کند.

بانک کره انتظار دارد که اقتصاد احتمالاً در سال ۲۰۲۴ حدود ۲ درصد رشد کند که سریعتر از سال ۲۰۲۳ است. تقاضای قوی خارجی به بانک مرکزی اجازه داد تا تمرکز خود را بر مبارزه با تورم و حباب بدهی تا زمان چرخش سیاست در اوایل اکتبر حفظ کند.

شرکت‌های کره جنوبی نقش مهمی در طیف گسترده‌ای از زنجیره‌های تامین جهانی، به ویژه در صنایع از جمله نیمه هادی‌ها، خودروها و باتری ها ایفا می‌کنند. در عین حال، به شدت به واردات انرژی و مواد خام برای مونتاژ محصولات برای ارسال به خارج از کشور متکی است.

عملکرد تجاری آن احتمالاً پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه قول داده است که تعرفه‌های بیشتری را برای چین اعمال کند، در حالی که انتظار می‌رود رقیب او، معاون رئیس جمهور کامالا هریس، مالیات شرکت‌ها را افزایش دهد که می‌تواند بر خرید خارجی تاثیر بگذارد. هم آمریکا و هم چین مقاصد اصلی صادرات کره جنوبی هستند.

طبق گزارش بلومبرگ، اقتصاددانان بانک آمریکا هفته گذشته در گزارشی گفتند افزایش احتمالی موانع تجاری می‌تواند تقاضای کلی برای کالاهای کره‌ای را کاهش دهد. اگر تقاضای چین به دلیل تعرفه‌های بالاتر از لحاظ مادی کاهش یابد، چنین سناریویی می‌تواند برای کره ضرری مضاعف داشته باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403073022967
  • خبرنگار : 50105