/گزارش/

خستگی صادرکنندگان محصولات کشاورزی از دلار نیما

کشاورزی در خراسان شمالی از رونق زیادی برخوردار است به‌طوری که بیش از ۳۱ درصد از اشتغال مردم این استان در این حوزه است، در این استان ۳۱ نوع محصول باغبانی و ۵۹ نوع محصول زراعی و همچنین محصولات دامی مانند گوشت قرمز و سفید، عسل، پیله ابریشم و ... تولید می‌شود.

زعفران و پسته از جمله محصولات کشاورزی با مزیت اقتصادی بالا است که در این استان تولید می‌شود و علاوه بر آن کشمش و انگور کلاهداری از دیگر محصولاتی هستند که سبد صادراتی محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است اما با این وجود خراسان شمالی در صادرات محصولات کشاورزی جایگاه چندانی ندارد و محصولات چندانی از این استان صادر نمی‌شود که عوامل مختلفی در بروز این مشکل تاثیرگذار هستند که هم به صادرکنندگان و هم به حوزه تولید باز می‌گردد.

خانه صادرکنندگان کوچک و کوچک‌تر شده است

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: خراسان شمالی ظرفیت خیلی خوبی برای تولید محصولات صادراتی دارد که می‌توان آن را به بازارهای هدف در خارج از کشور صادر کرد اما در این زمینه هم صادرکنندگان و هم کشاورزان با مشکلات مختلفی مواجه هستند که همانند ترمز عمل می‌کند.

وی گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر صادرکنندگان با آن مواجه هستند موضوع برون سپاری تعهدات ارزی(بازگشت ارزی نیمایی) است و همین امر موجب شده تا کارت بارزگانی بسیاری از تجار فعال در این عرصه تعلیق شود.

فتحی افزود: موضوع برون سپاری تعهدات ارزی موجب شد تا خانه صادرکنندگان کوچک و کوچک‌تر شود و این نهال شکوفایی که در حال بزرگ شدن بود به سوی خشکیدگی برود، بسیاری از تجار دست از کار کشیده‌اند و به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: دلیل اینکه هنوز برون سپاری تعهدات ارزی در حال انجام است و من کار صادرات را انجام می‌دهم این است که با کارت بازرگانی سایر افراد و یا با شیوه‌های دیگر مدیریتی مشغول به کار هستم چراکه نمی‌توانم تعهدات ارزی را پرداخت کنم.

این صادرکننده با اشاره به اینکه نوک اصلی تولید، تجارت است، تاکید کرد: بنابراین باید از تاجر و صادرکننده حمایت شود اما هیچ گونه حمایت مالی از این افراد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: صادرکننده در بازارهای خارجی بازاریابی می‌کند، محصول مازاد بر نیاز را با قیمت واقعی و بالاتر از تولیدکننده می‌خرد و آن را به فروش می‌رساند؛ بنابراین حمایت مسئولان از تجار، خواسته بزرگی نیست.

افزایش خیلی زیاد هزینه‌های صادرات کالا

فتحی به مشکلات در حوزه صادرات محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: هزینه صادرات محصولات کشاورزی برای صادرکننده بسیار افزایش یافته است، به عنوان مثال هزینه صادرات محصول انگور از این استان به کشور روسیه برای ما ۵۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

وی افزود: هر سبد میوه که قیمت آن پنج تا هفت هزار تومان بود اکنون به ۱۸ هزار تومان رسیده است و کرایه حمل و نقل تا کشور روسیه به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

فتحی ادامه داد: هم اکنون مشغول خرید و صادرات انگور این استان به چند کشور خارجی هستم که تا یک ماه آینده ۱۴۰۰ تن از انگور کلاهداری صادر می‌شود و پیش بینی می‌شود در مجموع توسط تمام تجار حدود ۱۰ هزار تن از انگور این استان امسال صادر شود.

محصولاتی که به ناحق فروخته می‌شوند

فرزانه شمس یکی دیگر از صادرکنندگان محصولات کشاورزی که هم اکنون برای خرید انگور کلاهداری و صادرات آن به خراسان شمالی آمده در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با مشکلات صادرات و صادرکنندگان بیان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، بسته بندی محصولات تولیدی است، هزینه بسته بندی بالا است و کشاورز نیز توان مالی این امر را ندارد.

وی با تصریح بر اینکه محصولات کشاورزی در ایران به ناحق در کشورهای خارجی فروخته می‌شوند، گفت: محصولات کشاورزی در ایران به ارزان‌ترین قیمت در کشورهای خارجی فروخته می‌شود اما مزه‌ای که در محصولات ایران است در هیچ جای دنیا نیست.

شمس افزود: درست است محصولات کشاورزی ایرانی از لحاظ ظاهری یک شکل و یک اندازه نیستند اما هیچ جای دنیا نیز محصولی به خوش مزگی ایران ندارد. ایران بهترین محصول را از لحاظ مزه و کشور ترکیه از نظر بسته بندی دارد اما ما با ضعیف‌ترین قیمت این محصولات خوش مزه را به فروش می‌رسانیم اما ترکیه با بالاترین قیمت و از قِبَلِ آن درآمد باورنکردنی را نیز کسب می‌کند.

وی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی یعنی زیر و روی محصول داخل جعبه و یا سبد بسته بندی شده یکی باشد، اما صادرکننده این دلهره را دارد که نکند کیفیت محصول زیر و روی جعبه یکی نباشد.

این صادرکننده اظهار کرد: تورم و گرانی سبب شده تا نتوانیم محصول را در سه - چهار نوع بسته بندی کنیم و در این رابطه حمایت کننده‌ای نیز وجود ندارد.

محصولات کشاورزی استان کد QR ندارد

نامور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: میزان محصولات زراعی تولیدی در این استان حدود یک میلیون و ۹۰ هزار تن و میزان محصولات باغی تولیدی نیز ۲۱۹ هزار تن در سال است.

به گفته وی محصولاتی همچون انگور، سیب، پسته، زعفران، کشمش و ... جزو محصولات مزیت دار این استان برای صادرات به حساب می‌آید.

نامور تصریح کرد: اما نبود کد QR یکی از مشکلات ما برای صادرات محصولات کشاورزی است که اگر این کد وجود داشته باشد صادرکنندگان می‌توانند راحت تر این محصولات را صادر کنند.

عراق مهمترین بازار صادراتی محصولات کشاورزی خراسان شمالی

محمد هندآبادی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: میزان محصول کشاورزی صادر شده از گمرک این استان در سال ۱۴۰۱ به مقدار ۳.۷ هزار تن در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶.۲ هزار تن بوده است.

وی گفت: بیشتر محصول تولیدی صادر شده از گمرک خراسان شمالی نیز رب گوجه فرنگی و زعفران بوده است.

هندآبادی با اشاره به اینکه محصولات باغی نیز از این استان صادر می‌شود، افزود: اما به علت نبود مرز مشترک، این محصولات از سایر گمرک و مرزهای کشور صادر می‌شوند. به عنوان مثال گیلاس و انگور خراسان شمالی صادراتی هستند که بیشتر از مرزهای لطف آباد و آستار به کشورهای روسیه و آستارا صادر می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال ۲۵۰ تن مرغ و بنا به گفته صادرکنندگان ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گیلاس و تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن انگور کلاهداری صادر شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی این استان عراق، پاکستان و روسیه است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403073022962
  • خبرنگار : 50046