رئیس دانشگاه علم و صنعت:

در نظام آموزشی جدید مهارت جای مدرک را می‌گیرد

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: در آموزش عالی نسل جدید یادگیری متوقف نمی‌شود و افراد پس از فارغ‌التحصیلی نیز باید به دانشگاه بازگردند. اهمیت مهارت‌ها بر مدرک تحصیلی غلبه خواهد کرد و از افراد به جای مدرک، مهارت‌هایشان پرسیده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، داود یونسیان، رئیس دانشگاه علم و صنعت در دومین همایش ملی مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور با اشاره به تاریخچه دانشگاه علم و صنعت گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۰۸ تأسیس شد و اولین مهندس کشور را در سال ۱۳۱۱ فارغ‌التحصیل کرد.

وی همچنین به دستاوردهای این دانشگاه در صنعت اشاره کرد و افزود: دانشگاه علم و صنعت، مولد ۱۰ صنعت بزرگ کشور است و اولین ماهواره ساخته‌شده در این دانشگاه، "نوید علم و صنعت"، در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید.

یونسیان با بیان اینکه دانشگاه در حوزه‌های صنعتی مختلف نیز موفق عمل کرده، تصریح کرد: از جمله این دستاوردها، ساخت توربین ۲۵ مگاواتی است که در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود و این دانشگاه بیش از ۴۰ سال است که در این حوزه فعالیت دارد. همچنین دانشگاه علم و صنعت در زمینه فناوری‌های عصبی نیز فعال بوده و محصولات متعددی را به جامعه پزشکی ارائه کرده است.

وی به وجود دو دانشکده منحصر به فرد راه‌آهن و مهندسی خودرو نیز اشاره کرد که نشان‌دهنده ارتباط قوی دانشگاه با صنعت است.

یونسیان در بخش دیگری از سخنانش به تغییرات نظام آموزشی در دنیا اشاره کرد و گفت: در دو دهه آینده، چهار ویژگی اصلی در آموزش عالی شکل خواهد گرفت. نخست، یادگیری متوقف نمی‌شود و افراد پس از فارغ‌التحصیلی نیز باید به دانشگاه بازگردند. دوم، اهمیت مهارت‌ها بر مدرک تحصیلی غلبه خواهد کرد و از افراد به جای مدرک، مهارت‌هایشان پرسیده خواهد شد. سوم، دانشجویان باید در طول تحصیل خود را با نیازهای بازار همسو کنند و چهارم، هدف آموزش باید حل مسائل و چالش‌های کشور باشد، نه صرفاً دریافت مدرک.

وی همچنین تأکید کرد: دانشگاه علم و صنعت در تعداد و حجم قراردادهای صنعتی، رتبه اول را در میان دانشگاه‌های صنعتی کشور دارد و دانش‌آموختگان این دانشگاه با توجه به بنیه صنعتی آن که از ابتدا توسط آلمانی‌ها پایه‌گذاری شده بود، به مهارت‌آموزی و کاربردی بودن تربیت می‌شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403073022912
  • خبرنگار : 71974