آغاز پایش و بررسی فرونشست دشت‌های لرستان

مدیر کل زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه زاگرس از پایش و بررسی فرونشست دشت‌های استان لرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله کریمی‌منفرد افزود: بعد از مطالعه و اندازه‌گیری میزان فرونشست در دشت‌های خرم‌آباد، کوهدشت در سال ١٤٠٢ در ادامه دشت‌های الیگودرز ازنا-نورآباد و رومشکان با هماهنگی و نظارت دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان و اعتبار استانی شروع شد و در حال پایش و بررسی است.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی پدیده فرونشست در کشو برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی است، تصریح کرد: این پدیده علاوه بر کاهش ذخایر گرانبهای آب زیرزمینی باعث فشرده شدن لایه‌های درونی خاک، تخریب خاک‌های کشاورزی و دستگاه‌های آبیاری، تغییر خصوصیات توپوگرافی و هیدرولوژیکی منطقه و در نهایت آسیب جدی به زیرساخت‌ها می‌شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه زاگرس(لرستان) خاطرنشان کرد: شناخت کافی از آبخوان‌ها و پایش و بررسی فرونشست در دشت‌ها قدمی اساسی در رابطه با مدیریت پایدار بهره‌برداری از منابع آب و استفاده عقلانی از منابع آبی است.

به نقل از سازمان زمین‌شناسی، کریمی‌منفرد، ابراز امیدواری کرد که با ادامه همکاری مسؤولان استان لرستان در تخصیص بودجه و با نظارت اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه زاگرس دشت‌های اولویت‌دار مورد پایش و بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403073022899
  • خبرنگار :