یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

استاندار آینده قزوین باید متخصص و همراه با گفتمان دولت باشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نگاه دولت چهاردهم به ظرفیت زنان، گفت: در قزوین ما تجربه‌های موفقی در استفاده از ظرفیت زنان در سطوح مختلف مدیریتی داشتیم و انتخاب استاندار زن با توجه به کارنامه موفق مدیران زن امری دور از ذهن نیست؛ اما شاخص اصلی در انتخاب استاندار باید تخصص، انگیزه و همراهی او با گفتمان دولت باشد.

صدیقه ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که استاندار آینده قزوین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، اظهار کرد: آنچه با تغییر هر دولت در استان‌ها در اذهان عمومی شکل می‌گیرد، انتخاب استانداران است. ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که هدف از بیان این مطالبه از سوی افکار عمومی و اصحاب رسانه که صدای برخاسته از مردم هستند چیست؟

وی با بیان اینکه نخبگی و جوانی ۲ معیاری است که این روزها از سوی رسانه‌ها برای انتخاب استاندار آینده به جد پیگیری می‌شود، افزود: باید دید که چرا در مدیریت عالی در کشور و استانداران که عالی‌ترین نماینده دولت در یک استان هستند، ویژگی‌های چون نخبگی و جوانی دارای این مرتبه از اهمیت است و همچنین باید دید که منظور از نخبگی و جوانی در نظر داشتن شاخص‌های کمی یا کیفی است؟

ربیعی تصریح کرد: اگر فردی در بازه سنی جوانی و عضو بنیاد ملّی نخبگان باشد، می‌تواند به‌عنوان یک مدیر شایسته و توانمند در سازمان، نهاد یا ارگانی، اصول مدیریتی و وظایف محوله را به نحو احسن اجرا کند؟ متأسفانه برخی در تبیین این مطالبه مردمی با رفتاری سیاست‌زده و جناحی اسباب ناامیدی مردم را فراهم کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: وقتی از نخبه بودن یک مدیر صحبت می‌شود، باید تخصص و کارآمدی او را در کارنامه کاری‌اش مورد توجه قرار داد. به‌عنوان‌مثال یک مدیر نخبه در مدرسه شاید کارایی لازم را داشته باشد اما این شخص در ابعاد مدیریتی بزرگ‌تر تحت عنوان فرماندار یا استاندار نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. چراکه این فرد درک مناسبی نسبت به سلسله‌مراتب موجود در آن سازمان ندارد، بنابراین فردی که بدون آگاهی و اطلاع از تمامی جوانب شرایط یک پست مدیریتی، مسئولیتی را می‌پذیرد، اصلاً نخبه نیست.

وی در خصوص معیار جوانی در انتخاب استاندار اظهار کرد: اگر مدیری فاقد ریسک‌پذیری و ایده‌های خلاقانه در حل مسائل و مشکلات سازمان خود باشد، قطعاً مدیر جوانی نیست. ما باید جوانی و نخبگی را در چهارچوب مدیریت تعریف کنیم و نه در چهارچوب سنی، این امر است که باعث رضایت‌مندی مردم خواهد شد؛ در غیر این‌صورت با رفتار سیاست‌زده و سهم‌خواهی نه مشکلی حل می‌شود و نه در عرصه مدیریت، از نیروی انسانی متخصص، نخبه و جوان استفاده خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به این سؤال که آیا قزوین قابلیت پذیرش یک بانو به‌عنوان استاندار را دارد؛ گفت: زن یا مرد، پیر یا جوان؟ هنگامی‌که نگاه ما به توسعه، انسان‌محور باشد و این امر را به‌عنوان یک فرآیند همگانی در نظر بگیریم؛ باید تلاش کنیم تا در تمامی شئون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زمینه را برای بروز و ظهور توانمندی همه شهروندان به‌ویژه زنان و جوانان در جامعه فراهم‌ سازیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به سیاست‌های دولت چهاردهم نگاه ویژه‌ای به ظرفیت زنان فارغ از جنسیت بلکه با توجه به تخصص و توانمندی آن‌ها صورت گرفته است. در استان قزوین هم ما تجربه‌های موفقی در خصوص استفاده از ظرفیت زنان در سطوح مختلف مدیریتی داشته‌ایم پس انتخاب یک استاندار زن در قزوین با توجه به کارنامه موفق مدیران زن امری دور از ذهن نیست. اما شاخص اصلی در انتخاب استاندار باید تخصص، انگیزه و همراهی او با گفتمان دولت باشد.

با ایجاد دوقطبی‌های کاذب مردم را ناامید نکنیم

مدیرکل سابق امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تصریح کرد: نباید به مردم آدرس غلط داد و مدام به دنبال ایجاد دوقطبی‌های کاذب رفت، این فضاسازی‌ها نه‌تنها راهگشا و به نفع مردم نیست بلکه مردمی را که با مشکلات اقتصادی پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌اند و صندوق رأی را راه‌حلی برای تغییر در رویه‌های گذشته انتخاب کرده‌اند، ناامید می‌کند.

وی گفت: متأسفانه برخی امروز مصاحبه می‌کنند و در خصوص اینکه چه کسی استاندار شود خط‌ونشان می‌کشند، درحالی‌که این‌گونه رفتارهای شاید برخاسته از شکست در انتخابات باشد و شائبه سهم‌خواهی کردن از دولت را دارد، آن‌هم توسط افرادی که حامی و دل‌سپرده به گفتمان و فرد دیگری در ایام انتخابات بودند. به این خانم‌ها و آقایان باید گفت که امروز انتخابات تمام‌شده است و اولویت باید ایجاد رضایت‌مندی در جامعه باشد.

ربیعی با تأکید بر اینکه سنگ‌اندازی و کارشکنی در کار دولت مردم را ناامید می‌کند، ادامه داد: اگر برخی‌ها نکته یا نگرانی در خصوص منافع مردم را دارند آن را در قالب شاخص و معیار مشخص بیان کنند، تا همه بدانند این‌همه هیاهو برای منافع مردم است نه سهم‌خواهی و منافع شخصی.

وی گفت: ازنظر بنده، قزوین استانداری می‌خواهد که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای این استان صنعتی و کشاورزی را بشناسد و در راستای سند چشم‌انداز و همراهی با گفتمان دولت، در راستای حل مشکلات و کمبودهای استان حرکت کند. حالا بومی یا غیربومی، زن یا مرد، فرقی ندارد چراکه مردم تغییر، پیشرفت و توسعه استان را می‌خواهند پس با سهم‌خواهی و سنگ‌اندازی مردم را ناامید نکنیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: مشکلات قزوین کاملاً مشخص و احصا شده است ما در استان نیاز به مدیری داریم که خود را وامدار مردم بداند. چرا برای حل مشکل مردم که در دام شرکت‌های پیش‌فروش خودرو در قزوین افتاده‌اند و همه سرمایه زندگی خود را از دست‌ داده‌اند اقدام مؤثری نشد؟ مشکلات بسیاری در قزوین است که با مدیریت صحیح حل خواهد شد. به‌عنوان‌مثال قزوین استانی با ظرفیت بالای کشاورزی است اما مشکل آب و خشکسالی همچنان گریبان‌گیر این استان است.

وی ادامه داد: مشکلات در خصوص آلودگی هوا، حوزه مسکن و ازدواج جوانان، مشکلات حوزه صنعت و... نیازمند مدیریتی مدبرانه همراه با تخصص و تجربه است. نقاط ضعف و قدرت در استان کاملاً مشخص است و برنامه هم موجود است تنها نیاز به عزمی راسخ برای حل مشکلات داریم.

ربیعی در پاسخ به این سؤال که استاندار آینده از چه مدیرانی به‌عنوان مدیران میانی استفاده کند؛ گفت: نقش مدیران میانی در ایجاد یک شبکه توانمند در راستای حل مشکلات استان بسیار حائز اهمیت است. استاندار آینده قزوین باید از افراد متخصص، جوان، کارآمد و باانگیزه در رده‌های میانی استفاده کند و از انتصاب افراد سفارشی که از یک مجموعه به مجموعه دیگری تحمیل می‌شوند، حذر کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403073022881
  • خبرنگار : 50560